* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 71
I alt: 71

Forfatter Emne: 0,5 liters plastflasker  (Læst 35972 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
0,5 liters plastflasker
« Dato: 19, December 2010 - 09:34 »
De almindelige 0,5 liters plastflasker som man køber cola, sodavand og meget andet i er meget anvendelige til at opbevare diverse drikkevarer (da disse flasker tydeligt fremstår som drikkevare-beholdere, bør man ikke anvende dem til evt. giftige produkter).
 
De har dog en mangel: De tåler ikke maskinopvask.

Jeg lagde et par af disse flasker i opvaskemaskinen ved 65 grader. De blev rene, men bagefter kunne jeg se at flaskerne var krympet en smule. De var ca. 0,5 cm mindre end en original flaske, og værst af alt, skrueproppen var ikke tæt længere.
Jeg tager stadig en plastflaske med i kufferten når jeg rejser, til min aftenwhisky, men flasken er kun håndopvasket.

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #1 Dato: 19, December 2010 - 11:02 »
Jeg holder også af at lave hyldebærsaft i en tutti frutti maskine en gang om året i sæsonen. Et år fandt jeg på at tappe den varme saft i sodavands-plastflasker. De fik en sjov mindre facon. Låget kom dog på og de holdt tæt.

Plast som er blæst op har det med at krympe tilbage mod sin oprindelige form , når det opvarmes, så molekylerne, bliver mere bevægelige. Det har jeg udnyttet til at samle rør. Den ene ende varmes let blød, så den kan mases over en lidt større dorn.
Når den er kold sættes den udvidede ende over et andet rørstykke. Der varmes igen og røret krymper på.
« Senest Redigeret: 19, December 2010 - 15:33 af harbst »
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #2 Dato: 19, December 2010 - 14:16 »
Det er en interessant iagttagelse at flaskerne kryber ved mellemhøje  temperaturer.

Køkkenredskaber der er lavet af det samme materiale, polykarbonat, kryber ikke i kogende vand og jeg anvender af og til en sodavandsflaske som varmedunk og jeg har aldrig iattaget krybninger.

Så det er en nyhed for mig.

Da flaskerne er genbrugsflasker kunne det være interessant at vide hvordan de rengøres.

Rengøring af glasflasker på bryggerier foregår i 80-90 grader varmt natronlud for at fjerne fedt og døde mus(skelettet bliver dog ikke fjernet)

Jeg kunnederfor  gerne vide hvorledes man desinficererer polykarbonat flaskerne.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #3 Dato: 19, December 2010 - 15:40 »
Det er en interessant iagttagelse at flaskerne kryber ved mellemhøje  temperaturer.

Køkkenredskaber der er lavet af det samme materiale, polykarbonat, kryber ikke i kogende vand og jeg anvender af og til en sodavandsflaske som varmedunk og jeg har aldrig iattaget krybninger.

Så det er en nyhed for mig.

Da flaskerne er genbrugsflasker kunne det være interessant at vide hvordan de rengøres.

Rengøring af glasflasker på bryggerier foregår i 80-90 grader varmt natronlud for at fjerne fedt og døde mus(skelettet bliver dog ikke fjernet)

Jeg kunnederfor  gerne vide hvorledes man desinficererer polykarbonat flaskerne.

Bjarke, jo sodavands flasker krymper sørme noget så nydeligt, også et langt stykke fra 100 C! Grunden til at du ikke mærker det som "varmedunk", må være at du varmer flasken op, når den er fyldt med vand og er lukket med skruelåget? Bruger du mikrobølgeovnen?

Jeg har en gang fremstillet et antal prototyper, som skulle bruges som model for grønlandsk "mineralvand" (smeltet indlandsis)  på det nordamerikanske marked. Jeg brugte 1-liters sodavandsflasker (af den første model med helt lige sider), men da flaskerne var krympet, efter at jeg havde hældt kogende vand i dem, var flaskehovedet med gevindet også krympet, så skruelåget ikke mere passede. Dét kunne jeg modvirke ved have en klud med koldt vand viklet om flaskehovedet, mens det varme vand blev hældt i. Resultatet blev at "prototyperne" indeholdt ca. 0,5-0,6 liter, lidt afhængig af hvor effektivt den kolde klud kølede materialet!

"Prototyperne" blev lidt skæve og med lidt tilfældig "prismatisk" virkning. Idéen var at man skulle vælge en af de smukkeste prøver som beskyttet design for firmaets vand, men så langt kom man vist ikke med planerne!

Jeg tror ikke disse flasker genbruges på den måde, men at de bare flænses i strimler og at det blot er materialet man recirkulerer?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #4 Dato: 19, December 2010 - 20:20 »
Genbrugsflasker og genbrugsflasker er to forskellige ting, selv når vi kun taler plastflasker.
Så vidt jeg kan skønne, er materialet i begge tilfælde det samme, nemlig PET, men hvor de fleste flasker fremstilles af ganske tyndt plast, som flænses op i strimler og genbruges til især fleece, så findes der også på markedet flasker i tykkere kvaliteter, som genopfyldes som de er.
Man må gå ud fra, at varmeledningen er så dårlig, at en indvendig skylning kan finde sted uden at flasken deformeres.

Forøvrig har det nuværende folketing - som ikke kan lide genbrug, selv om politikerne ved festlige lejligheder siger noget andet - netop vedtaget en halvering af emballageafgiften fra nytår, som vil skubbe i den forkerte retning.

Jeg linker herunder til Dansk flaskegenbrugs høringssvar, som naturligvis ikke blev hørt:
http://www.danskflaskegenbrug.dk/H%C3%B8ringsbrev%2020090326%20Endeligt.pdf
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #5 Dato: 20, December 2010 - 16:03 »
Nej John
 mit varme vand er 70 grader (anti legionella) og det fylder jeg direkte på 1/2 literflasken (samtidigt med at jeg brænder mine fingre ved at gøre det hvis jeg fylder for hurtigt og ikke samtidigt holder på kraven).

Jeg har ikke observeret krybninger...endnu!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #6 Dato: 20, December 2010 - 21:01 »
Mit saft, som får fik dem til at krympe var ret tæt på  100° C. Det varmes fra damp af kogende vand, som kondenserer i sukker og bær. Teoretisk er det muligt at det kunne være nogle få grader over de 100.

Nogle genbrugsplastflasker eraf flere lag af forskelligt materiale.

Jeg ved at de bliver vasket i varmt vand, men kender ikke temperaturen.  Jeg har professionelt været indvolveret i godkendelse af varmetransmissionsanlægget.   
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #7 Dato: 21, December 2010 - 08:06 »
Nej John
 mit varme vand er 70 grader (anti legionella) og det fylder jeg direkte på 1/2 literflasken (samtidigt med at jeg brænder mine fingre ved at gøre det hvis jeg fylder for hurtigt og ikke samtidigt holder på kraven).

Jeg har ikke observeret krybninger...endnu!

Nej Bjarke, du skal nok lidt højere op i graderne! ;-) Jeg har testet min eneste tomme plastflaske, en 0,5 l kildevandsflaske (engangs). Den rummede "propfuld" 519 g koldt vand. Resultatet er som følger:

70 C: Ingen krympning!

85 C: Flasken rummede 451 gram koldt vand efter "behandlingen".

Kogende vand (samme flaske!): Flasken rummede 397 g koldt vand.

Mit "laboratorietermometer" viser 0,0 C i smeltende sne og ca 98,5 C ved kogende vand. (jeg bor i stueetagen på en bakketop i Hillerød, ca 50 m over havet! ;-))

Harbst har sikkert ret i at der er forskel på flasketyper. Jeg vil tro at ægte genbrugsflasker, altså dem der skylles, vaskes og skylles ved en pasteuriserende temperatur, 65 C.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #8 Dato: 21, December 2010 - 08:44 »
Jeg er flere gange blevet advaret (af en kemiker fra levnedsmiddelstyrelsen) om at anvende plastickrus og flasker til varme drikke, som ikke er godkendt dertil.

De afgiver blødgører fra plasticen til indholdet, når temperaturen er for høj.

I bør nok overveje dette, inden i bruger tilfældige plasticflasker til drikkevarer der efterfølgende skal nydes - måske ikke så vigtig for jer personligt, men hvis I serverer noget for den yngre generation af befolkningen, er det ikke særlig hensigtsmæssigt.

vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #9 Dato: 21, December 2010 - 09:23 »
På en bakketop i Hillerød John, har du set om din nabo hedder Harbst ;D

Jeg har som sagt ikke afprøvet at sabotere flaske der er pant på ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #10 Dato: 21, December 2010 - 11:15 »
Med al den journalistsnak om blødgører , tror folk at der normalt er blødgører i al plast.
Der er kun blødgører i blød pvc.

Der er ikke blødgører i danske flasker til drikkevarer.

Genbrugsflaskerne tåler uden tvivl 70 ° vand men ikke Gerdas opvakemaskine. Nogle maskiner bliver meget varme under tørreprocessen.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #11 Dato: 21, December 2010 - 14:35 »
Så vidt jeg ved er alle danske drikkevandsflasker fremstillet af PET, som er frit for blødgørere. Jeg vil stille mig tvivlende i forhold til, om de stive flasker skulle have en sandwichkonstruktion; jeg tror fortsat mere på tykkelsen - og naturligvis en velkontrolleret temperatur under vasken.

Køleskabsbokse og lignende kan være fremstillet af PP, som også er fri for blødgører. Samme materiale bruges nu om dage til vandledninger, hvor det har afløst PVC, der havde det med at blive skørt med årene - der er muligvis enkelte gamle PVC-vandledninger i jorden endnu, det er vel 20-25 år siden man skiftede materiale (og PP er dyrere, så udskiftningen tog først fart, da der kom tilstrækkeligt mange udsagn om dårlig holdbarhed af PVC).
Plasttallerkener og -krus til lejrbrug (flergangs-) er lavet af melamin, som igen er noget helt tredje - også uden blødgørere.
Men jeg vil ikke afvise, at du kan finde engangskrus til cola o. lign., som er lavet af PVC og ikke godkendt til varme drikke.

Mit "laboratorietermometer" viser 0,0 C i smeltende sne og ca 98,5 C ved kogende vand. (jeg bor i stueetagen på en bakketop i Hillerød, ca 50 m over havet! ;-))

Du glemte at oplyse barometerstanden på måledagen!
+/- 2° kan sagtens skyldes variation i lufttrykket.
Men ellers interessante iagttagelser.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #12 Dato: 21, December 2010 - 17:00 »
Min profession har ført mig i forbindelse med et meget bredt udvalg af virksomheder.
Det har  også været en gylden regwel at man aldrig fortalte videre hvad man erfarede om produktionsprocesser, materialer og metoder.

Der for må jeg nøjes med at sige, at jeg positivt ved, at i hvert fald  nogle af genbrugsflaskerne har flere forskellige materialelag for at de kan have styrke nok, samtidig med en lav masse.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #13 Dato: 21, December 2010 - 18:39 »
Jeg tror på din selverfarede oplysning, harbst - så jeg kan blot konstatere, at producenterne er gået stille emd den oplysning. Men jeg har aldrig været i direkte kontakt med plastindustrien.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: 0,5 liters plastflasker
« Svar #14 Dato: 21, December 2010 - 20:57 »

Der for må jeg nøjes med at sige, at jeg positivt ved, at i hvert fald  nogle af genbrugsflaskerne har flere forskellige materialelag for at de kan have styrke nok, samtidig med en lav masse.

Kan du ikke være lidt mere præcis, Harbst? Er du helt sikker på dine hemmelige erfaringer siger "forskellige"? Mine erfaringer med plastindustrien er ikke spor hemmelige, så jeg kan da oplyse at mange af plastindustriens råvarer er lag af SAMME materiale, men hvor laqene er lagt sådan, at man opnår en krydsfinervirkning; plastfolier er jo præget af den retning de er produceret (strukket) i!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk