* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 65
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 58
I alt: 58

Forfatter Emne: 3 % er mit problem  (Læst 44712 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #30 Dato: 01, Februar 2011 - 13:27 »
Modsiger du ikke dig selv Harbst

<<<<<Men biler kan køre direkte på den gas man danner fra tørt træ. Det er nok ikke så godt til moderne højtydende motorer.>>>>>

Kan man få biler med lavt ydende motorer idag ?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #31 Dato: 01, Februar 2011 - 14:33 »
Du har sikkert ret i, at udbyttet er elendigt, men det kan sagtens lade sig gøre at adskille de flygtige bestanddele, og metoden har faktisk været anvendt til teknisk fremstilling af methanol, deraf navnet "træsprit".
Acetone har et kogepunkt på kun 56°, altså 9° lavere end methanols. Ved omhyggelig destillation kan man lave fuldstændig adskillelse af to væskefaser med kogepunktsforskelle ned til 2°, hvis der ikke er konstant kogende blandinger af de to. Så det er ikke umuligt!
Men det er da rigtigt, at man under 2. Verdenskrig holdt en del af bilparken kørende på "gengas", som er netop gasfasen fra tørdestillation af træ.
Sjovt nok kom jeg netop til at tænke på det samme, da jeg forleden aften så "Flammen og citronen" på TV2. Der undrede det mig, at de to frihedskæmpere gennem hele filmen kunne køre i bil uden at blive voldsomt bemærket, hvorimod man ikke så en eneste gengasbil eller "pruh-bil" (hestetrukken bil). Er der mon en mangel i tegningen af tidsbilledet?
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #32 Dato: 01, Februar 2011 - 20:50 »
Jeg har surfet lidt videre for at finde ud af, hvad "elendigt" udbytte egentlig er, og ja - det er endnu mere elendigt end jeg troede!
I et helt andet forum (Kemishow Århus) har der kørt en tråd om problemet, og en af showmændene har lagt et link til "Meyers Vareleksikon" med en forklaring.
Jeg gentager linket HER, men repeterer lige hovedpunkterne i klart sprog:
Tør destillation af træ giver bl.a. en tyndtlydende fase, "træsyre", hvis hovedbestanddel er eddikesyre, men der er også ca. 1% methanol i. Den destilleres endnu en gang (ingen forklaring, men jeg går ud fra, at meningen er at fraskille tjærestofferne), hvorpå syren neutraliseres med kalk.
"Snasket" destilleres endnu en gang, og den klare væske består nu mest af methanol og acetone.
En fraktioneret destillation med kolonne skiller disse to produkter.
Så måske får du en liter methanol, hvis du starter med 1 ton træ - men så har du også grillkul til lang tid i tilgift! ;D
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #33 Dato: 02, Februar 2011 - 00:40 »
Den med acetonen kendte jeg godt fra meyers .
Jeg husker en kriminalsag hvor et fint kemisk laboratorium ud fra nogle rester træ på et brandsted havde analyseret sig frem til acetone. Igen ved den forbandede cromatografi, hvormed man kan finde alting næsten alle steder.
I det konkrete tilfælde brugte politierne mange dage på at endevende omegnen for at finde acetoneflasken, som en brandstifter måtte have brugt.
Den del af efterforskningen endte da jeg kom ind i sagen, og slog op i Meyers. Den rangerer på højde med grønspættebogen, og nissernes  store bog i The Julekalender.
Den rummer megen af den almene viden om materialer, som ellers er gået i glemme og som ikke med i nogen af de moderne opslagsværker om kemikalier.   
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #34 Dato: 02, Februar 2011 - 09:36 »

Den rummer megen af den almene viden om materialer, som ellers er gået i glemme og som ikke med i nogen af de moderne opslagsværker om kemikalier.   

Hørt! Der er masser af interessante iagttagelser beskrevet i gamle opslagsværker, som redaktører for nyere udgivelser ikke har fundet interessante nok! Vi har vist dvælet ved det før, men også almindelige opslagsværker som Den Store Salmonsen fra 1926 har et væld af oplysninger, som ikke findes i den nyeste Encyklopædi (et ret stort "flop" i min vurdering!) og det er ikke oplysninger der er forkerte. jeg tænker på!

Den Meyers jeg har tilgængelig i arbejdsværelset (jeg har mindst en mere i endnu ikke udpakkede flyttekasser) er fra 1918, men den første udgave fra 1898 har jeg endnu ikke haft held med at finde!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #35 Dato: 02, Februar 2011 - 16:32 »
Tilbage til et par løse ender fra trådens oprindelige emne:

Chrismark, jeg går ud fra, at du snarest muligt får dit oliefyr sat op og synet med en passende mængde rapsolie i tanken. Hvis du bliver glad for dette brændsel, kan du jo fortsætte - ellers finder du sikkert en løsning, når fyret først er i drift.

Nu min ikke Svane-mærkede Lotus brændeovn har en kæmpe mave og sagtens kunne indeholde en indretning til trækul fremstilling.
Jeg er lidt nysgerrig: hvad er typebetegnelsen på din Lotusovn?
Min egen er en af de mindste (Liva 2), og jeg satte sælgeren grå hår i hovedet ved at spørge til tal for udbrændingsgrad og emissioner: "Kunderne plejer kun at se på, om det er en pæn ovn!  ???"
Sagen er, at jeg købte min ovn som et messetilbud, og inden min fortrydelsesret udløb, skulle jeg sikre mig, at den veltalende sælger ikke havde snydt mig, når hun forklarede, at den skam opfyldte kravene til svanemærkning, men ikke var blevet det endnu, fordi det var for dyrt. Det viste sig at være rigtigt, og samme ovn er i mellemtiden blevet svanemærket - uden tekniske ændringer. Ligesom de fleste øvrige typer Lotusovne (men det koster ca. 300.000 kr. pr. type).
Forøvrigt vil jeg råde dig til at bygge en jernboks på fire ben, der passer ind i ovnen - ikke større end at der også kan være brænde og ild! - og brænde dine trækul i den. Boksen skal være helt lukket, men med løst låg, så afgasser træet langs lågets kanter, men der kommer ikke ilt ind på grund af den udadgående gasstrøm.
Ovnen vil næppe kunne svanemærkes med en sådan indsats, men kan nok brænde godt alligevel.

Den konstruktion vil effektivt forhindre dig i at lave methanol og acetone - det brænder efterhånden. Men hvis du laver en portion kul ved hver optænding vinteren igennem dækker det sikkert sommerens forbrug til grillen. Og i heldigste fald kan du indimellem skrabe lidt trætjære ud af kassens bund.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #36 Dato: 02, Februar 2011 - 17:33 »
Morten, tak for foslagende. Ovnen er meget nem og bygge om, da den har et løst topplade (kun glassnor) ingen bolte. Meget store låge, den kører 75 % konvektion, stålplader. Der er også simpelt og lave ny topplade med gris(vand)
http://www.lotusovne.com/denmark/2060.asp

Min er bare lidt ældre model uden glas. Da jeg fik den var den uden de originale ud muring sten. Den skulle fra 1-sal og alt indemad blev smidt ud. 175 kg er lidt tungt. Jeg lavede et par røgvenderplader, den ende med lille hul på ca 20x4 cm., det giver fin sammenblanding af røg og flamme samt mulighed for efterbrænding (3-je luft). Mere optimalt vil det være hvis jeg lavede en varierende brændekammer, afhængig af effekt behov. I dag virker efterbrænderen kun hvis jeg fyr med høj flamme. Dens størrelse og vægt gør at den er længe om komme i gang, mens hvis jeg kommer for meget i er den for voldsom.

Marek.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #37 Dato: 02, Februar 2011 - 18:01 »
Jeg eksperimenterede engang med en pillebrænder:




Det øverste er pillebeholder, rør fyldt med piller. Bagved en el blæser. Se det var noget der ville frem. ;D

Marek.

I dag er det vel kun lovligt og side med hænderne pænt i skødet. >:( Nå nej; os der snart skal skal på plejehjem skal have hænderne ovenpå dynen. ;D ;)
« Senest Redigeret: 03, Februar 2011 - 21:12 af chrismark »

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #38 Dato: 03, Februar 2011 - 13:11 »
Jeg sidder egentlig lidt med en fornemmelse af at Marek slet ikke har problemer med en kedel.

Hele tråden handler egentlig om en protest mod love, regler, myndigheder etc.  ::)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #39 Dato: 03, Februar 2011 - 14:26 »
Jamen Kusco dog; Jeg har skam en ulovlig kedel, nyeste teknologi årgang 2007 ! ;D




Den har ingen skorsten, men bare et hul i væggen. Den holder den del af huset hvor den er "instaleret" på max. + 3 grader dvs. frostfrit. Olieforbrug max. ca. 1 liter pr. dag ved frost.

Skal kondenserende kedel kondensere, kræver det at kedel temperatur er meget høj, ellers kan retur ikke være lav nok til kondenseringen. Sagt på en anden måde; ved 50 grader frem er retur 40. Ved 100 frem er retur 22 grader.
Marek.

« Senest Redigeret: 03, Februar 2011 - 21:27 af chrismark »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk