* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: 3 % er mit problem  (Læst 44716 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
3 % er mit problem
« Dato: 28, Januar 2011 - 02:26 »
I 2007 har jeg købt et oliefyr (kedel) med de højeste virkningsgrader. Den kom aldrig rigtigt i  gang her i huset, idet jeg er i gang med noget ombygning. Jeg bruger træ til opvarmning i ovne der er lovlige med en virkningsgrad på ca. 20%.

Denne supper moderne støbejerns kedel med oliefyr som jeg købt har en effektivitet på 94 %, men er ulovlig og installere i dag. dvs. efter d. 01.01.2011. , idet de skal være kondenserende Noget sygdom har gjort det for mig ikke muligt og godkende installationen

Nu er jeg en kreativ person, der ikke kender lovgivning særlig godt og derfor er den manglende 3% effektivitet i forhold til nye (kun Danske)kedler ikke noget hindring for mig og installere det som det passer mig.
 
Mine naboer i landsbyen har kedler på max 50% effektivitet Nogle meget gaaaaamle Salamandre.

Jeg spørger ikke forumet her om hvad jeg skal gøre, men kun om i mener at jeg skal skrotte et  moderne kedel der mangler 3% i noget effektivitet

Og nej, jeg køber IKKE et nyt kondenserende fyr som er lovbefalet.


Jeg kan strække mig til og lave vandkølet skosten, men den slags kreativitet er vel forbudt i dag.?

Da jeg eksperimenterede med R12 varmepumper blev det forbudt.
Da jeg arbejdede lidt med pyrolyse forbrænding, blev det ligeles forbudt, da alt skulle Svane mærkes.
Da jeg ønskede og lave min vindmølle fik jeg tilladelse fra myndigheder, men kunne ikke gennemføre den på det tidspunkt.  I dag bor jeg et sted i Danmark der er noget af det mest forblæste sted på jorden. Jeg snakker om en lille mølle på ca. 2 mØ , glem det; det skal godkendes først.

Er der plads til mig nogen stedder?

Nej, Jeg køber sku ikke 3% mere effektivitet for som alligevel forsvinder i lommen på den VV-SSer skal godkende og ønsker kun at jeg skal aflevere nogle penge til ham, "monopol".

Altså, jeg har mange ideer til hvorledes at det kan gøres anderledes (bedre);
Men det er "Det er forbudt."

Det er dagens sure opstød.



Gammel Marek med en ny kedel der er forbudt. :'(

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #1 Dato: 28, Januar 2011 - 14:52 »
Mig bekendt kræver møller under Ø2M ikke godkendelse mht. til opstilling. Eller er det ændret ?

Du kan ikke "bare lige" få din kedel i en anden klasse ved at trække et returvandrør gennem skorstenen el.lign.
Den kondenserende virkning er nem at opnå men uheldighederne med sod mudder og løbesod i skorstenen er straks værre at komme uden om.
Enig 3% vil aldrig tjene sig hjem, før kedelen alligevel skrottes.

Hvis jeg var dig vil jeg tage en snak med skorstensfejeren. Forklar ham situationen stille og roligt, med lidt held godkender han din kedel -alligevel.
Med nye regler opstår der altid en slags tomrum hvor holdningen går i retning af "intet kan lade sig gøre mere"... Efter en tid falder tingene til ro og det er egentlig ikke så slemt som det så ud til.

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #2 Dato: 28, Januar 2011 - 17:12 »

Er der plads til mig nogen stedder?

-------

Altså, jeg har mange ideer til hvorledes at det kan gøres anderledes (bedre);
Men det er "Det er forbudt."

Det er dagens sure opstød.



Gammel Marek med en ny kedel der er forbudt. :'(

Mit foreslag er at du goer som mig, flyt til Canada, her har vi da (stadig) mere frihed.
Karsten

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #3 Dato: 28, Januar 2011 - 20:18 »
Citér
Mit foreslag er at du goer som mig, flyt til Canada, her har vi da (stadig) mere frihed.

Med udsigt til en S + SF regering, med Ole Sohn som minster og en Paris Hilton klon som statsminister....

Vi kan følges ad Marek  ::)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #4 Dato: 28, Januar 2011 - 23:59 »
Vindmøller med areal op til 1m2 er undtaget fra godkendelser.

Dette fremgår af denne notat fra energistyrelsen;
http://www.dawt.dk/Common/Notat%20sm%C3%A5%20m%C3%B8ller%2019%20marts%202010.pdf

Jeg kan ikke huske tal nu, men var det ikke noget at 1m2 mølle ville kunne producere 100KW pr. år.

Godkendelse har jeg hørt koster ca. 60-70,000 kr.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #5 Dato: 29, Januar 2011 - 00:29 »
Citér
Jeg kan ikke huske tal nu, men var det ikke noget at 1m2 mølle ville kunne producere 100KW pr. år.

 :o :o :o ??? :o :o :o ::) :o :o :-\ :o :o ;D :( :(


Du vil sikkert kunne få et  journalistjob i Canada.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #6 Dato: 29, Januar 2011 - 01:35 »
Hvorfor lige journalist?
Og sproget !
Det er sku besværligt nok med Svensk hvor man skal hele tiden gætte hvad ting hedder. Jeg gjorde mig selv helt til grin i da jeg skulle købe en musefælde der over. Og købe den skulle jeg, da al min proviant i bilen blev der smagt på. ;D Selv ledninger blev der gnavet i.
Selv Polsk giver mig problemer når jeg skal læse noget teknisk. Husker jeg læste om FI8 FI5. Hvad fanden er FI? Det viser sig at det er den måde man skriver diameter på. Om det er noget slang eller standard indenfor metalfaget ved jeg dog ikke.
Nej, jeg er for gammelt til et nyt sprog. :(

Jeg er bare harm over alle de love og regler der skifter konstant og som binder min hånd og mund.




B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #7 Dato: 29, Januar 2011 - 11:21 »
Uden at ville sværge på det Marek, mener jeg at en mølle med 1,8 meter i diameter ikke kræver godkendelser.

En sådan mølle giver 1kW ved 13,5 m/s. Middelvinden på Lolland er 5,5 hvor en sådan mølle giver 0,07kW.

En let måde at beregne vindmøller på

Vindens hastighed i meter per sek = V
E=energien i vinden
E res = denresulterende effekt
Luftens massefylde ..standard atmosfære =1,225 kg/ kubikmeter = Rho
Møllens halve diameter radius = r
Det bestøgne areal = en cirkelskive som vingerne danner = PI*r^2= A

Betz tal der angiver hvor meget af energien i vinden man kan udnytte =16/27 = 0,563 %. Og de bedste møller kan udnytte omkring 45% af dette maximum.

 Videnergien er så i en vindmølleskive  = bestrøgne arel

E= 0,5*Rho*V^3*A

E res  = (E*0,593)*0,45


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #8 Dato: 29, Januar 2011 - 12:41 »
Energienheden KW pr. år. er speciel for journalister.
De bruger den konsekvent , på trods af at  den er intetsigende.



« Senest Redigeret: 29, Januar 2011 - 12:51 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #9 Dato: 29, Januar 2011 - 13:25 »
Jeg kan ikke huske tal nu, men var det ikke noget at 1m2 mølle ville kunne producere 100KW pr. år.

Hej Marek.
For lige at gøre det klart hvad du og andre gør forkert (for du er ikke alene med fejlen, heller ikke her i forumet), så dyrker du en sport, som journalister behersker til yderste ekspertise, nemlig at rode i enhederne!
Og det er den, harbst harcellerer over uden at forklare særligt meget.

kW er en effektenhed ) J/s - der er altså i selve enheden indbygget tidsintervallet "pr. sekund", og den bliver meningsløs, når man tilføjer "i timen", "i døgnet", eller "pr. år" - som journailster excellerer i.

Elfolk elsker enheden "kWh", som er grundlæggende tosset, fordi den ikke er afstemt med noget enhedssystem, men meget udbredt.
1 kWh = 1kW GANGE 1h.

Da man normalt regner med 8000 driftstimer/år for en teknisk installation (det efterlader nogle timer til nedbrud og eftersyn), vil Bjarkes tal give en årlig ydelse for din lille vindmølle på ca. 560 kWh.
Det er længe siden jeg selv har regnet på vindmøller, men tallene lyder fornuftige.
Dog må jeg tage forbehold for ruhedsfaktoren hvor du bor. Godt nok er det meste af Lolland fladt (jeg husker fra en gammel cykeltur Nakskov-Rødby den "slemme" bakke lidt øst for Søllested: næsten 2m!), men huse og skov kan bidrage væsentligt til ruheden og derved nedsætte møllens ydelse.

Dit link til Energistyrelsens notat ser også spændende ud, og det tillader en vindmølle med op til 113 cm vingediameter helt uden godkendelse. Hvis jeg læser det rigtigt, kan du endda gå op til 5 m2 bestrøget areal med blot en CE-godkendelse - som du vel næsten ikke kan slippe for, hvis du vil have din mølle koblet på husstandens elnet. Det svarer til en vingediameter på lige godt 2,5 m. Da møllens ydelse vokser med radius/diameter i tredje potens, får du altså herved ca. 10 ganges forøgelse af ydelsen, som nu vil komme op på lidt mere end en normal husstands elforbrug, og du holder dig ifølge samme notat stadig inden for "husstandsmøller" med en ekstra pæn afregningspris.

Forøvrigt ved jeg ikke om det er værst at have en statsminister, der ligner Paris Hilton eller en, der kan bruges i en reklame for fadbamser? Efter min personlige opfattelse har Danmark ikke p.t. nogen fremragende kandidat til posten - men når jeg indimellem hører om politikere fra det store udland og deres bedrifter, fristes jeg alligevel ikke til at flytte!  ???
Det er dog meget længe siden jeg har hørt om canadisk politik.  ;)
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #10 Dato: 29, Januar 2011 - 14:18 »
Morten og Harbst. Tak for jeres reprimande om KW KWh. Jeg faldt i vandet her. ;) ;D

Bjarke; Tak for formlerne. Jeg havde en gang lavet et program til den slags beregninger, med forskellige spidsfindigheder, men jeg orker ikke og finde den frem, da det ligger på en 20MB disk. Tiden gå.

Altså 1 m2 mølle. Ifølge af dette link http://www.rebild.dk/Byg%20og%20Bo/Byggetilladelse/Hvad_koster_det.aspx koster det 850.- Danske kroner og bare spørge om lov. Lidt maling til møllen for 150.- kr og vi runder 1000.- og mangler stadig en mølle.

Det vil være tåbeligt og regne på økonomi, for uanset hvor meget kreativ regnskabsføring man vil bruge er møllen kæmpe underskud.
Som gammel mand kan jeg komme til og vende min tommestok og derved i stedet for 100 cmØ lander jeg på 100 tommer. Og det passer næsten med de vinger jeg allerede har.
Jeg kunne også finde på at montere den på min campingvogn. På den måde skal jeg vel ikke bruge byggetilladelse. Eller hvad.
At jeg ikke er den eneste der ikke kender reglerne kan i læse i denne tråd;http://www.klimadebat.dk/forum/minivindmoeller-d24-e417-s80.php

Nogle ting her i livet skal bare gøres ikke fordig det er nødvendigt eller økonomisk forsvarligt. Men alene af den grund, at man KAN.
Lidt som at have en hobby eller købe en hummer som potensforlænger. Nogle gange kører jeg til skoven, selv om jeg kunne spadser her på matriklen.
Marek.



Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #11 Dato: 29, Januar 2011 - 17:18 »
Marek, tag nu en snak med din skorstensfejer.
Det er ham der er den egentlige embedsmand hvad dit fyr angår. Jeg er sikker på at der er chancer for at han vil acceptere din kedel.

Hvad angår møllen ville jeg tage en føler på forholdet til naboerne. Er der så godt som ingen naboer eller er de højst sandsynligt ligeglad -så smæk din hjemme flikkede mølle op.
Hvis ingen klager over den vil du næppe høre en lyd om den sag...

Men lad være med at koble den på nettet, det tror jeg ikke Elværket vil se med "åbne øjne" på.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #12 Dato: 29, Januar 2011 - 18:17 »
Jeg er helt enig med Kusco - og kan kun tilføje, at jeg forstod dit sidste indlæg sådan, at du allerede har et sæt møllevinger på ca. 100 tommer. Selv hvis det kun er engelske tommer (de danske er ca. 1 mm længere) bør du fundere møllen på noget mere stabilt end din campingvogn. Ellers mister du begge dele på den første dag med blæsevejr!  ::) :o
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #13 Dato: 29, Januar 2011 - 18:42 »
Vindmøller skal ikke have byggetilladelse. De skal bare anmeldes til kommunen.
Bygningsreglementet skal selvfølgelig overholdes alligevel, og der er også anden lovgivning.

Skorstensfejeren er en håndværker som ingen myndighed har og han hverken kan eller skal godkende en kedel.
Han skal rense den hvis man ønsker det. Han skal rense skorsten og røgrør, også selv om man ikke ønsker det. Dertil kommer at han i de fleste kommuner også skal have penge for et brandsyn, som der ikke er pligt til. Det er en ren pengesag.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 3 % er mit problem
« Svar #14 Dato: 29, Januar 2011 - 19:13 »
Noget smuttede her idet det er vinger på 95 cm i radius altså. Med noget aksel vil det give ca 2m i diameter.
Men ellers ening både med Morten og Kusko.



Det er ca 20 år siden jeg lavede forme og støbte de viste vinge dele. Det skulle være en vindrose pga. dens go start moment samt hurtig reaktion på vindstød-turbulens. De 8 vinger skulle være omkranset af en tynd ring for bedre stabilitet. Jeg husker ikke meget fra den gang, men alene valg af vinge opbygning kan hurtig blive noget langhåret noget. En vinge der bliver udsat for mange vindstød vil normalt have en ringe virkningsgrad idet en ideal profil vil næsten konstant befinde sig i uønsket indfaldsvinkel. Dette kan man kompenser for ved enten og skifte profilen eller med vilje vride den skæv. Der findes svæve og fly der ikke er godkendt til skoling, da de ikke kan lave vingestal. Nu ved små møller er der nogle andre spidsfindigheder iser ved langsomt rorerende vindroser. Hvorfor jeg lave 8 stk kan jeg ikke huske, men den skulle køre med max 2-3 gange vindens hastighed og derved uden nogen styring. Med de herskende vindretninger øst-vest her, kunne man faktisk droppe alt det med drejning af tårnet.Slags KISS metode.

Marek.
Harbst. iflg. det link til rebild er der andre regler?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk