* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 98
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 95
I alt: 95

Forfatter Emne: Vandmålere  (Læst 39629 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Vandmålere
« Dato: 16, Marts 2011 - 13:26 »
Målere til brugsvand i beboelsesejendomme bliver med mellemrum udskiftet - formodentlig på grund af vandværkernes ønske om korrekt registrering af vandforbruget. Det er jo grundlaget for beregning af brugernes betaling af forbruget og de tilhørende afgifter.
i mit parcelhus har det årlige forbrug ligget på mellem 26 og 35 m3 målt over en periode på 13 år. Gennemsnit 28,8 m3.
Dette har ikke ændret sig efter tidligere målerskift med 4-5 års mellemrum.
For ca 1½ år siden blev måleren igen udskiftet og det følgende år registreredes forbruget til 45 m3. En afvigelse på over 40% i forhold til gennemsnittet. Der har i huset og dets anvendelse ikke været særlige årsager til ændringer i forbruget.
Vandværket siger ved min reklamation, at en særskilt afgift på 800 kr. vil blive pålagt mig hvis en undersøgelse ikke viser fejl ved måleren. Så jeg tøver med at forlange en undersøgelse.
Er det almindeligt at der er afvigelser i målernes registrering af forbruget - og i givet fald hvor store afvigelser? Der er vel tale om en rent mekanisk måling, som ikke skulle kunne give afvigelser i registreringen?

HP

Rolig nu!
p

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #1 Dato: 16, Marts 2011 - 13:32 »
De gamle målere (rent mekaniske) var dårlige til at måle et lille forbrug f.eks. hvis en vandhane dryppede eller lign. udsivning. Endelig kunne de stoppen vha. en kraftig magnet.

Er den nye måler en elektronisk?

Jeg har selv fået skiftet min fjernvarmemåler til en elektronisk. Det ses om sommeren, hvor jeg kun anvender fjernvarmevand til at opvarme brugsvand. Her er forbruget steget til det dobbelte, i forhold til den rent mekaniske måler.

Endelig er et vandforbrug på 28,8m3 ret lavt for en husstand - også selv om du bor alene. Så muligheden er jo at den gamle måler ikke viste rigtigt?

vh.
Claus

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #2 Dato: 16, Marts 2011 - 14:06 »
Den (mekaniske) måler jeg har, har en skala til aflæsning af 0,1 liter. Prøv at afmåle f. eks 10 liter tappet hurtigt hhv. tappet meget langsomt og se, hvad måleren viser. hvis der er tale om en fejlregistrering på 40% skulle det være særdeles tydeligt ved det nævnte forsøg.

Med min måler er fejlen i hvert fald under 0,1 liter pr. 10 liter.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #3 Dato: 16, Marts 2011 - 17:37 »
Og jeg har forbrug på 3L/Time.!  >:( ??? uden forbrug !

Altså ca. 26m3 der forsvinder spolyst om året.! ;D ;D 

Måleren er ca. 1 md. gammel.

Vand installationen er helt synlig. Jeg er nået frem til, at det er varmtvandsbeholder der giver problemer. Det er en 60l Metro uden spiraler. Når jeg kobler den fra, forsvinder forbruget. Jeg gætter på, at det er små variationer i vandtrykket der skaber slags resonans hvorved beholderen udvider sig en smule og giver mulighed for registrering af falsk flow. Vandmåleren kan kun køre frem.! >:( >:(

Marek.
« Senest Redigeret: 16, Marts 2011 - 17:45 af chrismark »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vandmålere
« Svar #4 Dato: 16, Marts 2011 - 18:02 »
Og jeg har forbrug på 3L/Time.!  >:( ??? uden forbrug !

Altså ca. 26m3 der forsvinder spolyst om året.! ;D ;D 

Måleren er ca. 1 md. gammel.


Måske din vandbeholder er utæt, således at brugsvand trykkes over i kedelvandet.
Trykket i brugsvandskredsen er højere end i din radiatorkreds, når du har central-varme. Og især hvis du har åben expansion på loftet. så ser du ikke vandet forsvinde ned i dit afløb.

god debat
Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #5 Dato: 16, Marts 2011 - 18:05 »
Det er ren el-beholder. Ingen tilslutning til andet. Lille og kompakt, og helt synlig installation.
Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #6 Dato: 16, Marts 2011 - 19:15 »
Når nu du konstaterer at det er varmvandsbeholderen som får måleren til at gå, kan du jo prøve at lukke ved beholderens afgang.

Selv om bevægelse på grund af termisk udvidelse skulle have indflydelse, lyder 3 l/time som gennemsnit over lang ikke troligt.

I terorien skulle returstrøning hindres af en kontraventil, men de plejer at sidde fast i halvåben stilling.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #7 Dato: 16, Marts 2011 - 19:27 »
Her er synderen;



Uploaded with ImageShack.us

Den sorte skive står buuuum stille når beholderen er afbrudt, derefter drejer den rundt langsomt, men i små ryk.
Marek.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vandmålere
« Svar #8 Dato: 16, Marts 2011 - 19:52 »
Der ER en læk!!!

Måske er det overtryksventilen som drypper?
Måske er der et (ikke godkendt) blandingsbatteri, som sender varmtvand over i koldtvandssystemet.

Skulle det blot være vandudvidelse ville det aldrig gå tilbage til måleren da den ikke løber baglæns- og tæller forlæns.

Husker engang i Mozambique, hvor en kvindlig kollega kom hylende ud fra sit toiletrum med bukserne nede om hælene, fordi hun hade fået måsen kogt. Årsag: et defekt el-varmepatron bragt vandet i beholderen til kogepunktet og tryk-udvidelsen pressede vandet ud i koldtvandssystemet til punktet hvor vandet kunne slippe ud: i toilet-sisternen, ud gennem overløbet og ned i toiletkummen.
(Der manglede et par kontraventiler og en overtrykssikring men det var i Afrika, hvor disse ting koster penge. Det vil jo aldrig kunne ske i Danmark, hvor vi kun bruge VA-godkendt materiel)
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #9 Dato: 16, Marts 2011 - 20:29 »
Nej Mikael. Alt ER tæt. Har jo selv lavet det ;)

Nu har jeg slukket for el til beholderen, tappet vand til forbrug i næste 12 timer (ka jo ikke leve af ildvand alene  ;D) og tiden vil vise forbruget.
Imens kan i læse om vandmåler på;http://ing.dk/artikel/94003-lad-vandet-loebe-og-spar-penge , eller søg der på "Vandmåler".

Marek.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #10 Dato: 16, Marts 2011 - 20:30 »
Citér
....aldrig kunne ske i Danmark, hvor vi kun bruge VA-godkendt materiel

Nej. Vi ved jo også alle at Marek aldrig kunne finde på at bruge ikke godkendt materiel han har taget med hjem fra Polen el.lign.  ;D   ;D

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #11 Dato: 16, Marts 2011 - 20:38 »
Citér
Alt ER tæt.

Jegt tror altså ikke på den Marek.
Tag et nærmere kig på overtryksventilen ved vandvarmeren, den kan nemt være synderen.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #12 Dato: 16, Marts 2011 - 20:54 »
Citér
....aldrig kunne ske i Danmark, hvor vi kun bruge VA-godkendt materiel

Nej. Vi ved jo også alle at Marek aldrig kunne finde på at bruge ikke godkendt materiel han har taget med hjem fra Polen el.lign.  ;D   ;D

Men jeg har genbrugt de forbandet dyre kompresions fittings. MEN fitingsne blev for ordens skyl lagt i blanding af afkalker og edikke for rensning. Derefter blev de meget nænsomt renset med en messing børste og fremtræder som museumsgænstande.  ;D
De kobber rør der var her før, kunne ikke gen-bruges, da de var opsvulmede (frost?). Jeg skiftede til plast.
ALT (bortset fra et par dråber fra overtryk) ER alt tæt.!
Har lige åbnet for beholderen, og måleren startede med og tælle i ryk; 3 sek. intet, derefter ryk,ryk,ryk,stille 2 sek.. Osv.
Marek.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vandmålere
« Svar #13 Dato: 18, Marts 2011 - 17:16 »
75.- kr fattiger til en kontraventil og halv time skruearbejde er min måler holdt op med og "hikke".

Og JA, ventilen er monteret den rigtige vej ! :D Den er nu Bumm-bumelum stille. Nul forbrug uden jeg beder om det.
Det er en af måder og "tætne" sit "overforbrug" på!  ;D

Marek.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vandmålere
« Svar #14 Dato: 19, Marts 2011 - 09:40 »
Sparet: 26 m3/år vandværksvand a 40kr

investering: 75 kr

Tilbagebetalingstid = 75/40/26= 0,07211538 år
= 26 dage 7timer 43 minutter og 51 sekunder

Det er den bedste forrentning af dine penge du nogensinde har fået
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk