* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 76
I alt: 76

Forfatter Emne: Dej og bagning  (Læst 9127 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Dej og bagning
« Dato: 28, April 2011 - 16:49 »
Jeg hopper over i en ny tråd med Mortens bemærkninger:

"Desuden forbehandler jeg altid min bageform ved at smøre den og derpå drysse et ganske tyndt lag mel i formen.
Så er der med garanti en ikke-klæbende flade, der hvor jeg ønsker at dejen ikke skal klæbe fast.

Princippet i asfaltbelægningen er ganske det samme.

P.S. Smøring  af formen kan godt undlades, hvis den er teflonbelagt, eller hvis det er en blød siliconeform; sidstnævnte type er dog kun velegnet til franskbrød, ikke til formkager, som får forkert struktur i den.
Men disse nymodens opfindelser ændrer ikke ved princippet om at gøre overfladen ikke-klæbrig som sidste behandling."

Når jeg bager i form gør jeg det samme, men i stedet for mel bruger jeg tit noget helt andet, pinje- eller græskarfrø e. l. Det giver en lidt spændende skorpe!

Jeg bruger næsten altid silikoneforme, men da de har en for brødbagning lidt uhensigtsmæssig varmeledning, vælter jeg brødene ud af formen efter 20-25 minutter, nå de kan "stå" selv!

Det er ikke så ofte jeg bager på plade, men jeg bager tit i en stor stegepande. Da lægger jeg først  et stort ark teflonfilm i stegepanden hvorpå jeg lægger dejklumpen. Efter ca 20 minutter kan jeg fjerne stegepande og teflonfilm.

Hvis man bruger silikoneform under hele bagningen, lader jeg være med at bruge ovnens overvarme!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk