* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Motorbrande og Flussyre  (Læst 11931 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Motorbrande og Flussyre
« Dato: 10, Maj 2011 - 15:40 »
Jeg så en reportage i et motorprogram (på tysk TV) her i weekenden, hvor de havde nogle ubehagelige nyheder omkring klimaanlæg i biler.

For tiden bruger man R-134a som kølemiddel, men nye regler gør at bilindustrien ikke må bruge dette middel i nye biler, vistnok fra Januar næste år.

Den tyske bilindustri har kørt nogle forsøgsrækker med CO2 som kølemiddel med gode resultater, men anlæggene er væsentligt anderledes end dem med R-134a.

Nu har man så opgivet CO2 af markedshensyn og har valgt HFO-1234yf i stedet.

Det ubehagelige ved HFO-1234yf er, at ved en ulykke med efterfølgende brand kan midlet antændes og udvikler derved flussyre.

Jeg er ikke kemiker/biolog, men så vidt jeg har hørt er netop flusssyre et forbandet ubehageligt stof som trænger direkte gennem huden og faktisk ikke rigtig lader sig standse før det kommer ud på den anden side af kroppen...

Nogen kommentarer?

MvH,

Bent.
« Senest Redigeret: 10, Maj 2011 - 15:50 af Bent Andersen »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Motorbrande og Flussyre
« Svar #1 Dato: 10, Maj 2011 - 16:59 »
Jeg er ikke kemiker/biolog, men så vidt jeg har hørt er netop flusssyre et forbandet ubehageligt stof som trænger direkte gennem huden og faktisk ikke rigtig lader sig standse før det kommer ud på den anden side af kroppen...

Flussyre er en middelstærk syre og som sådan ikke specielt aggressiv.
Men fluoridionen er ekstremt lille, og det giver flussyre nogle specielle egenskaber, hvoraf den klassisk kendte er, at den kan ætse glas.
Dertil kommer, at den meget lille ion kan gennemtrænge menneskehud og er ødelæggende for biologisk væv. Det er derfor meget farligt at få flussyre direkte på huden. Det giver dybe sår, der læger langsomt.

Det er imidlertid min overbevisning, at hvis man sidder i brændende bil, så er den begrænsede mængde flussyredamp, der kan slippe ud af klimaanlægget, ens mindste problem.
Jeg vil ikke afvise, at førstehjælpere, der vil hive et offer ud af bilen, får lidt større risiko for lungeskader end ellers. De professionelle brandfolk har naturligvis åndedrætsværn, og jeg har meget svært ved at forestille mig, at der kan udvikles så meget, at det reelt kan optages gennem huden.

Det hører naturligvis også med, at fluorid jo er en naturlig ion i naturen og tilmed livsvigtig - så det er kun den koncentrerede tilstedeværelse under selve ulykken, der kan være problemer i.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk