* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 155
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 123
I alt: 123

Forfatter Emne: Tag utæt gennem antennemast  (Læst 26336 gange)

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Tag utæt gennem antennemast
« Dato: 19, Maj 2011 - 14:39 »
Hej,

da vi fik lagt nyt tag, fik vi også en antennemand til at sætte ny antenne op.
Vores hus er et 2-familiehus med tagryg i 12 m højde.
Antennemasten er yderligere mindst 4 m over tagryggen og mindst 1 m under.

Vi fik alligevel vand ind, når det regnede, og det viste sig, at regnvandet kommer gennem selve antennemasten.

En midlertidig løsning har været at krænge en cykelslange udover mastens bund, og at lade den anden ende af cykelslangen dryppe af i en skål under en lem. Det har fungeret fint et par år, men jeg har længe ønsket mig en mere permanent løsning.

Desværre er antennemastens (formodentlig åbne) top utilgængelig selv med lift - sidst vi havde en lift forbi for at inspicere kvistene i 5 m højde, blev asfalten på vejen bekadiget af liftens vægt.

Vi har en faldsele, så jeg kan kravle nogenlunde sikkert rundt på taget, men selve masten vil nok være meget - uhåndterlig...

Jeg overvejede at bore huller i masten over tagniveau.
Gennem det nederste hul kunne man sprøjte lidt ekspansionsskum ind.
Gennem det midterste hul kunne man fylde noget vådrumsmembran stads ind.
Når der så stod regnvand i masten, kunne det drænes af mellemste og øverste hul.

Gode ideer er velkomne...
Ærbødigst Rasmus Møller

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #1 Dato: 19, Maj 2011 - 16:47 »
Kan du ikke sænke masten så du kan komme til?

Bent.

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #2 Dato: 20, Maj 2011 - 20:10 »
Masten går gennem tagryggen og "står" på gulvet i - hvad hedder det nu - det der trekantede loftsrum som bare "er der" over loftet på øverste etage.

I dette rum er masten fastgjort med beslag på spær.

Men hvis nogen løsner beslagene, mens jeg er oppe på den spidse tagryg, så tror jeg ikke jeg kan håndtere den - den må veje >50 kg og er måske 6 meter lang.

Nævnte jeg at tagryggen er i over 10 meters højde? Det er et manzardtag med to etager under manzarden og næsten to etager under manzarden, idet 2 m af den høje kælder er over jorden.
Ærbødigst Rasmus Møller

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #3 Dato: 20, Maj 2011 - 21:14 »
Hej Rasmus.

Jeg ejer ikke en helikopter, der kan placere sig over mastetoppen, så problemet kan løses derfra  ;D

Men jeg registrerer, at du åbenbart kan færdes sikkert på selve taget?

I så fald er det en - ikke let - mulighed at udforme en hætte, der kan passe over mastetoppen, binde den fast med en snor og købe et par lange bambusstænger i en planteskole. Fra selve taget kan hætten så løftes på plads.
Efter placering kan du derpå klippe snoren over og binde den nederste ende fast længere nede på masten - det burde kunne holde nogle år.

Løsningen forudsætter naturligvis, at der er 10-20 cm fri plads øverst på masten over de påsatte antenner, og at disse ikke udgør en alt for stor hindring mod at løfte bambusstængerne. Desuden bør hætten være lidt bredere end selve masten - ellers er det alt for svært at placere den.

4 m er langt! Så forsøget skal gøres en vindstille dag. Men jeg har ellers erfaring med noge tilsvarende over kortere distancer.
« Senest Redigeret: 21, Maj 2011 - 20:40 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #4 Dato: 21, Maj 2011 - 17:28 »
Ja måske er det en ide...

Min foldekajak har en masse ens alurør, der kan sættes i forlængelse af hinanden.

Hætten kan vel laves af et eller andet næsten uforgængeligt materiale (plastkrus?).

Jeg kunne måske også finde en lille vægt i en kort snor sat fast midt i bunden af kruset for at holde bedre fast på det i storme...

Tænke, tænke...
Ærbødigst Rasmus Møller

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #5 Dato: 21, Maj 2011 - 20:32 »
Nu ved jeg ikke hvorsdan røret er præcis, og om der er ledningsnedføring indvendig i røret.
Men måske kan det klade sif gøre at stikke en elektrikker søgefjeder nedefra op gennem  røret og ud på taget. Så sætter du hætten på fjederen og trækker tilbage til hætten sidder over røret.

Søgefjederen er ikke ret dyr. Den er lang nok . Bruges af elektrikkere, når der trækkes ledninger gennem rør.
« Senest Redigeret: 21, Maj 2011 - 20:34 af harbst »
Jørgen Harbst

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #6 Dato: 21, Maj 2011 - 21:49 »
Men ville det ikke være sjovere at:

1: Binde en fiskesnøre til en tot vat, og sætte denne op i bunden af røret
2: Sætte trykluft på, og blæse vattot med snøre op gennem røret (mon ikke man kan lave nødvendigt modtryk med hånden?)
3: Fange vattotten udvendigt (vent evt. til det regner, så vattotten bliver våd og vejer nok til at trække mere snøre ud, eller til det blæser)
4: Bind en kraftigere snor fast i fiskesnøren
5: Bind den anden ende af snoren fast til bunden af er plastikkrus (Lav en hul i bunden og stik snoren igennem. Sæt en klat sillicone på til tætning hvis du er feinschmecker :))
6: Gå ind på loftet og hiv i fiskesnøren, til snoren er kommet ind, og kruset er trukket op over røret.
7: Sæt en pind på tværs og bind snoren fast, så kruset ikke kan blæse af igen.

mvh
Stig

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #7 Dato: 22, Maj 2011 - 08:26 »
Men ville det ikke være sjovere at:

1: Binde en fiskesnøre til en tot vat, og sætte denne op i bunden af røret
2: Sætte trykluft på, og blæse vattot med snøre op gennem røret (mon ikke man kan lave nødvendigt modtryk med hånden?)
3: Fange vattotten udvendigt (vent evt. til det regner, så vattotten bliver våd og vejer nok til at trække mere snøre ud, eller til det blæser)
4: Bind en kraftigere snor fast i fiskesnøren
5: Bind den anden ende af snoren fast til bunden af er plastikkrus (Lav en hul i bunden og stik snoren igennem. Sæt en klat sillicone på til tætning hvis du er feinschmecker :))
6: Gå ind på loftet og hiv i fiskesnøren, til snoren er kommet ind, og kruset er trukket op over røret.
7: Sæt en pind på tværs og bind snoren fast, så kruset ikke kan blæse af igen.

mvh
Stig

Jeg ville nok ikke gøre sådan, med mindre at jeg aller først havde printet denne vejledning ud i 36 punkter og klæbet den op på postkassen, så at naboerne ikke kommer til at måbe! ;-)

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #8 Dato: 22, Maj 2011 - 16:44 »
Gode forslag, tak for det!

der er kun 5-10 mm mellem rørets bund og loftsplankerne, men måske hvis jeg turde løsne beslagene lidt, kunne jeg få en slange fra en kompressor ind under den - eller bare bruge den cykelslange, som allerede sidder på den.

Faktisk ville jeg også gerne dreje antennen bare en smule... - thi et af antennens yderpunkter er lige over et loftsvindue, og nogle duer finder det et godt sted at skide  :P - men hvor meget må man dreje det, før det i forvejen lidt ringe fjernsynssignal bliver rigtig dårligt? (Det kan jo også være at det bliver bedre - jeg har efterhånden meget lidt tiltro til div. håndværkere...
Ærbødigst Rasmus Møller

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #9 Dato: 22, Maj 2011 - 17:02 »
Rasmus,

Jeg synes faktisk, at din egen løsning med hullerne i masten er meget smart!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #10 Dato: 22, Maj 2011 - 22:45 »
Lidt - men kun lidt -off-topic:

I har "lidt ringe" TV-signal.
Hvornår blev antennemasten egentlig etableret?
"Det nye TV-signal" bevirkede bl.a., at en hel del af de hidtidige antenner ikke længere virker!
De fleste steder - men ikke alle steder - kan alle danske digitale signaler modtages med den hidtidige TV2-antenne.
Men fx i Århus (som på det tidspunkt stadig stavedes med bolle-å) skulle antennen drejes 90°, da man skiftede fra vandret til lodret polarisering. De har vistnok siden skiftet tilbage igen, men da havde jeg forlængst (efter et hurtigt øjekast op til den høje gavl, hvor antennen sidder) fået mine forældres TV til at virke med en ny stueantenne ...  :)
Hvis meningen er at se svensk og tysk TV,skal du naturligvis først undersøge hvordan disse landes signaler fungerer nu om dage.

Det er ingenlunde trivielt at vælge den rigtige antenne og placere den korrekt.
Så i betragtning af, at heller ikke antennefirmaer råder over mirakelmidler til at klatre - men gerne vil lave arbejdet fra et stillads, mod passende høj betaling til sig selv og stilladsfirmaet - ville jeg også overveje andre løsninger.

Selv får jeg mit TV-signal gennem en glasfiber, nedlagt af mit elselskab, og TDC kom farende et halvt år efter at jeg havde skrevet kontrakt, med et "fantastisk" tilbud. Jeg får hurtigt internet gennem samme fiber, og alle de tre udbydere, der vil levere gennem kablet, har nabolandskanalerne med i minimumspakken.
Så det er en reel overvejelse at løse problemet ved at save masten over i en højde, hvor sagen kan klares uden større kunstgreb!
Mvh. Morten Jødal

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #11 Dato: 23, Maj 2011 - 12:34 »
Sophiante: Tak, men huller i masten må alt andet lige være plan B - hellere være uden "hul" end at have et drænet hul...

Morten: Håndværkere - don't get me started... - vores dengang lidt utætte manzard tag i to etager blev i 2007 lagt om med fast tagpap undertag formedelst en formue. I den anledning fik vi for yderligere 10000 kr sat ny antenne op og tilpasset den, mens der stadig var overdækket stillads (bare lejen af overdækket stillads i 2 mdr. kostede 1/4 mio.). TV-signalet var ikke genialt, men de sagde at det ikke kunne blive bedre. Senere  (efter nedtagning af stilladset) havde vi en del bøvl, da det nye tag så ud til at være utæt alligevel - jeg kunne se misfarvningerne i loftet, men der var ikke fugtigt på kvisten eller på antennemasten under taget. Jeg blev ... lidt  -  skuffet ... , da jeg opdagede at det regnede frit ind gennem det indre af antennemasten.

Da det er et tofamilieshus med fælles antennemast, er der grænser for, hvor meget jeg kan lave om på antenneopsætningen uden fælles rådslagning. Jeg kan nok ikke få et nyt antennefirma ind uden stillads, og en lift stor nok vil koste mange tusind kr. per dag. Jeg er også blevet gradvis mere håndværkerangst gennem årene.

Signalet er specielt dårligt i godt vejr - måske er det de svenske kanaler, der forstyrrer lige som på den jyske østkyst?
Ærbødigst Rasmus Møller

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #12 Dato: 23, Maj 2011 - 17:45 »
Rasmus, det nye TV-signal kom den 1. november 2009 - altså efter jeres antenneopsætning.

Jeg kan regne ud, at mindst en af de monterede antenner fortsat virker og modtager det digitale signal, for ellers havde du nok forlængst klaget over det ..
Men jeg forsøger at sige, at hvad der passede i 2007, ikke nødvendigvis er rigtigt længere.
Hjemmesiden detnyetvsignal.dk er oppe endnu, og skønt det meste af den handler om dybt forældede problemstillinger, kan dækningskortet med senderoversigt nok stadig bruges. Tjek der, om I overhovedet har en rigtig antenne.

Resten af mit seneste indlæg gik på præcis de samme økonomiske problemer, som du er bekymret for. D.v.s. en professionel udbedring af problemet skal holdes op imod udgifterne til at få en god TV -løsning gennem fiber.
Dette sidste kan efterhånden lade sig gøre næsten overalt - i min lille himmerlandske landsby er der faktisk to konkurrerende fibernet.

Men hvis du kan bruge et eller flere af de allerede givne råd og løse problemet, er der selvfølgelig ingen grund til at starte forhandlinger med den anden familie om alternativer.
Mvh. Morten Jødal

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #13 Dato: 23, Maj 2011 - 19:31 »
Hej Rasmus
Forsøg med en gummiprop, der passer til røret, en øsken skruet i proppen, en snor på godt dobbelt længde af røret og den nævnte elektrikersøgefjeder. Så tror jeg du kan få lukket hullet.
Claus Nielsen

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Tag utæt gennem antennemast
« Svar #14 Dato: 24, Maj 2011 - 10:24 »
clausn: Jeg har ikke tillid til en gummiprop, for jeg ved ikke, om hullet i toppen er cirkelrundt, eller om der f.eks. er indvendige ledninger el.a.
Ærbødigst Rasmus Møller

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk