* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 47
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 33
I alt: 34

Forfatter Emne: Skærver til indkørsel  (Læst 24613 gange)

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Skærver til indkørsel
« Dato: 14, Juni 2011 - 10:51 »
Jeg skal have ordnet min indkørsel, som pt ligner noget, der er løgn. Vi overvejer at lægge småsten.

Spørgsmålet er nu: hvilke sten er bedst at lægge i en indkørsel? Jeg har umiddelbart kig på granitskærver i størrelsen 11-16 mm.

Definition: "bedst" betyder i denne sammenhæng, at indkørslen  bliver kørt godt fast i sporene, så stenene til sidst ligger så hårdt og fast som muligt.
Claus Wøbbe

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #1 Dato: 15, Juni 2011 - 08:37 »
Jeg fik ordnet indkørslen (ca 150 m lang) for et par år siden og den holder fint, uden kørespor o.l. af betydning.

Først fik jeg lagt et lag knust asfalt på i et par cm tykkelse, der fik lov at ligge sommeren over så det blev kørt til, og det blev rettet til efterhånden som det satte sig, og for at undgå at der var hulle hvor vand kan samle sig, og lidt fald ud til siden.

Derefter fik jeg knuste marksten på ca. samme størrelse som du har overvejer. Fordelen ved knuste sten (det være sig granit, eller marksten) er at det ikke har samme tendens til at flytte sig når der bliver kørt i det, som perlegrus/ strandsten har.

Hos mig faldt valget på knuste marksten alene pga prisen (400 kr/tons) da der skal noget til, for at dække 150 m indkørsel.

Mvh

Ole M D

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #2 Dato: 15, Juni 2011 - 10:13 »
Jeg har selv granit skærver i indkørslen. Jeg er ikke sikker på størrelsen af dem, men de passer ret godt med at de sætter sig i dækkene på bilen og dermed bliver slæbt ud på vejen...
En anden gang vil jeg nok ikke købe dem i for lille størrelse ...

MVH Tommy

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #3 Dato: 15, Juni 2011 - 10:23 »
Jo, skærver (makadam) er verdens bedste "stabilgrus", men en nylagt skærvebelagt vej er ikke så sjov for racercykler med smalle, hårdt pumpede, dæk!  ;)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #4 Dato: 15, Juni 2011 - 16:56 »
Nu er vi kommei i en alder, hvor vi ikke kører på smalledæk mere og det ikke er dækkene, der er hårdt pumpede John  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #5 Dato: 15, Juni 2011 - 20:57 »
Nu er vi kommei i en alder, hvor vi ikke kører på smalledæk mere og det ikke er dækkene, der er hårdt pumpede John  ;D

Hårdt pumpet! Mener du ikke blødt polstret, Bjarke? ;-)

Nå, det er nu ikke så meget det vi abonnerer på her. Jeg har tre cykler. Den jeg bruger mest, i skoven og til lokale indkøbsture, er en på tilbud fra ALDI, 1500 dask for fire år siden! Den er med meget brede dæk. Brede dæk giver IKKE en stor rullemodstand, men det husker du nok at jeg har forklaret et andet sted!  ;-) Den har navgenerator og lys der tænder automatisk og som lyser længe efter jeg har parkeret den. Den er udstyret med "saddeltasker" og den kan virkelig slæbe noget! Så er der en almindelig en til fototure o. l.; de kan godt blive lidt lange her om sommeren. Den tredje er til lange ture på landevejen. Den har smalle dæk, men ikke ekstremt; trykket er vel maks. 6 kp/cm2. Den er dog ikke med cykelhjelm; når man ikke har gedebukkestyr, har man jo et rimeligt udsyn, også bagud, det er vel det man kalder passiv sikkerhedstænkning! ;-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #6 Dato: 15, Juni 2011 - 21:21 »
Den er dog ikke med cykelhjelm

I Queensland i Australien fandt delstatsregeringen på at påbyde cykelhjelm til alle - hvorpå antallet af cykelulykker steg 14%!  :(
Jeg hører også til dem, der mener, at en blid brise gennem håret hører til en cykeltur, og blver det forbudt, holder jeg op med at cykle.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #7 Dato: 16, Juni 2011 - 09:25 »
Den er dog ikke med cykelhjelm

I Queensland i Australien fandt delstatsregeringen på at påbyde cykelhjelm til alle - hvorpå antallet af cykelulykker steg 14%!  :(
Jeg hører også til dem, der mener, at en blid brise gennem håret hører til en cykeltur, og blver det forbudt, holder jeg op med at cykle.

Så er der åbnet for frie fortolkninger! Måske holdt alle dem der cyklede på en fornuftig måde bare op med at cykle og der blev fri bane for "dødspiloterne"! ;-)

Eller, parallelt med de påbudte cykelhjelme, begyndte man at belægge de mindre veje med skærver! ;-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #8 Dato: 16, Juni 2011 - 10:50 »
Australske veje er gennemgående ikke gode! Så der er næppe mange cykler med smalle dæk. Jeg har kun set vejene fra et bussæde og ikke nærstuderet cyklisterne, men jeg gætter.

Mht. trådens emne, så er det jo afgørende for, at en belægning bliver fast, at de benyttede sten har skarpe kanter, så de kiler sig fast mellem nabostenene. Perlegrus viger bare til side ved tryk og burde forbydes, kirkegårde undtaget!  8)
Men jeg har ikke ekspertise til at vælge mellem forskellige typer knuste sten.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #9 Dato: 16, Juni 2011 - 13:35 »
Jeg har to Cykler

En Raleigh citybike ( ikke tourist-morfarmodellen) med 7 gear og normale dæk som jeg cyklede over 70km på dagligt til arbejde for 12 år siden, men som jeg kun periodisk cykler på til dagligt idag.

Den anden er en Shimano sammeklappelig sag, med 20 tommer hjul og 7 udvendige gear, som min kone har en mage til af. Vi anskaffede dem til feriebrug og de kostede 1000 kr stykket.

Det er bare min cykel idag. Den kan køre stærkt. Pedalerne kan ikke følge med ned af bakke, længere end til  50 km/t. Den er nærmest terraingående og kan køre så langsomt, at en fodgænger let kan følge med og så kan styr og saddel hurtigt stilles ind til den ønskede komfort for alle. Ture på 40 km og længere er intet problem. Men evnen til at kunne køre langsomt er vigtigt i byer man er tourist i.

Og så er jeg enig med Morten, der skal luft til håret, man skal behandle resterne godt ;D

Ses her:
http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemId=2201779&ReturnUrl=http%3A%2F%2Fwww.lauritz.com%2FItemList%2FItemList.aspx%3FLanguageId%3D1%26CPIn%3D13%26SO%3D1%26TTyp%3D1%26TVal%3D86400%232201779EndTagRU

Men min er i rød metallic og udvendigt gear ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #10 Dato: 17, Juni 2011 - 14:03 »
Mange rynker på næsen af mini/foldecykler med 16-20" hjul, naturligvis uden at have prøvet dem overhovedet eller mere end 100 meter.

Jeg har til campingbrug et par af mærket Dawes, der i virkeligheden er lavet af foldecykelgiganten Dahon.

De er med 20" hjul og 7 udvendige gear fra Shimanos billige ende.
I 1. gear kommer man frem i rask gåtempo uden at bruge kræfter overhovedet - i 7. gear går det rask fremad i fuld stabilitet.

Jeg prøvekørte en ægte Dahon med samme stel og flere aluminiumkomponenter, men med 3 gears torpedonav, og den var ikke nær så sjov at køre på, for ingen af gearene passede mig.

Rolls Royce indefor foldecykler er engelske Brompton, der er optimeret til at tage med i metroen med 16" hjul og dobbelt foldning, for at opnå en passende akselafstand.






B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #11 Dato: 17, Juni 2011 - 20:36 »
Ganske enig Ebbe

Bromtonen er et studie værd, men til mit brug giver den ingen mening da vi har plads nok og Bromtonen koster også tre en halv gang så meget.
Men Ferrarien blandt foldecykler er nok Bike Friday når bromtonen får æren af at være Rolls Roycen ;D

http://www.bikefriday.com/bicycles/why_a_bike_friday
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #12 Dato: 18, Juni 2011 - 17:51 »
Du kan vel have en væltepeter stående bag i Caddyen Bjarke?

Bike Friday og Brompton er nok ligestillede, men så vidt jeg er orienteret er Bromptonen langt den mest populære af de to.

Så er der også Moulton http://www.moultonbicycles.co.uk/

Fidusen med de små hjul er den lavere inerti, der giver en meget levende cykel, der nærmest springer frem ved hvert pedaltråd.



« Senest Redigeret: 18, Juni 2011 - 17:53 af E. Tranberg »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Skærver til indkørsel
« Svar #13 Dato: 19, Juni 2011 - 21:02 »
Moulton er et eksempel på hvorledes en designer kan ødelægge en pragtfuld cykel som Flintstone Moultonen var i tredsserne. Den havde det problem dengang at der stadig var spovogsskinner i vejene hvilket gjorde at dens dengang utroligt smalle hjul havde en forkærlighed for at komme "på skinner". Puch lavede en kopi unden affjedring med bredere dæk, der blev langt mere udbredt selv om den var en traktor i sammeligning. Det hjalp heller ikke på den udbredelse at den kostede mere end en racercykel



http://en.wikipedia.org/wiki/Moulton_Bicycle
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk