* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 108
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21

Forfatter Emne: Hvor meget må campingvognen veje?  (Læst 39832 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Hvor meget må campingvognen veje?
« Dato: 21, Juni 2011 - 20:28 »
Vi er ikke erfaring med campingvogne (jeg har dog ret solid erfaring med større varebiler og større trailere), men nu lokker det lidt at leje en campingvogn til en 10 dages tur i Norge og Sverige.

Vores trækkende bil er en Suzuki Liana. Dens vægt er vel godt 1200 kilo svjh. Hvor stor en campingvogn må jeg trække?

P. S. Hvis der er nogen der har sådan en campingvogn, som kan lejes 8-10 dage i perioden fra 26. juli til 15. august, så er jeg modtagelig for et tilbud. Vi bor i Hillerød, men kan nok hente vognen i det meste af Danmark, hvis tilbuddet er godt nok. Vi kører nok 1500-2000 km, og "vi" er min kone og jeg, begge i tresserne!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #1 Dato: 21, Juni 2011 - 20:55 »
Har du A e

Hvad liana må trække fremgår af indregstreringen. Pæn bil iøvrigt.
læs her

http://www.suzuki.dk/for-suzukiejere/koersel-med-anhaenger.aspx


Suzuki Liana 1.6 GL 5-d. | FDM

Suzuki Liana 1.6 GL 5-d. - årgang 2006 til 154.990 kr. Bilen har 5 døre, ... Anhængervægt m. bremse, 1.200 Kg. Anhængervægt u. bremse, 400 Kg. ...

www.fdm.dk/bil/suzuki-liana-1.6-gl-5-d.-2006 - Cached

Lej en brugt campingvogn af en forhandler, da der kan være nogle tilkoblingsproblemer med synsfrie koblinger og forsikringer der skal være i orden i de to nævnte lande.

Skal du køre i Sverige, skal der være påløbsbremse på dyret for i modsat fald må du ikke køre over 40km/tim (Fyra Mil) i Sverige. Det har jeg fået en bøde for at køre med et lille svæve fly uden bremse på anhægeren og køre 70 km/tim
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #2 Dato: 21, Juni 2011 - 21:29 »
Tak Bjarke!

De fleste normale campingvogne har vel påløbsbremse, så en campingvognsvægt på 900-1000 kilo skulle vel være klart indenfor grænsen. Har bl. andet kig på en Solifer der vejer ca. 950 kilo!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #3 Dato: 21, Juni 2011 - 21:49 »
Hvilke krav stiller du ?
Jeg har en Dethleffs 1986 RC 4, sofagruppe for og bag. 4-5 pers. Perfekt vogn for 1 egoist person som dog trænger til grundig støvsugning + lokum skal tømmes..  Alle de død søge hynner ligger på loftet. Fortelt haves, men der mangler en eller andet dingenot til en lynlås. Marek har brugt Sytråd. ;D Det er tungt ad helves til.
Der er vist nok lidt bøvl med kølleskabet, Skal stilles stabilt og meget plant. ?
Gas-test fra 2006 .
Det er en stor vogn;
Total vægt: 1050kg,  Egenvægt 825 kg.
Ligger perfekt på vejen efter en Toyota Hi-ace. Kun lidt ubehagelig når man bliver overhalet af stor lastvogn.
Den kan du låne den for et bidrag til lovlige dæk, da dem der sider på SKAL skiftes.
Tilbudet er kun til John. Skal afhæntes Lolland.
Marek.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #4 Dato: 29, Juni 2011 - 09:59 »
Citér
Tilbudet er kun til John.

Det må ærgre de fleste med et så uimodståeligt tilbud.

Praktisk med et kølleskab når man skal ud i vildmarken. Ja faktisk også på flere campingpladser når folk larmer hele natten....

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #5 Dato: 29, Juni 2011 - 11:23 »
Undskyld Marek!

Jeg havde faktisk svaret, troede jeg, men jeg ser nu at det vist blev een forbier!  :-(

Lolland var ikke noget problem, men min kone mente at vi skulle satse på et andet tilbud. Det gjorde vi så, så nu skal vi køre til Laholm i Sverige og hægte den på der for videre fart gennem Norge og Sverige. Det er en Solifer, ca 950 kilo, godt udstyret. 3000 svensk dask for 10 dage, også ikke ekstra betaling på færgen!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #6 Dato: 30, Juni 2011 - 08:40 »
Er du fritidsmachokist? 300 dask om dagen. Du får dine nationalfarver igen ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #7 Dato: 30, Juni 2011 - 09:36 »
Citér
Tilbudet er kun til John.

Det må ærgre de fleste med et så uimodståeligt tilbud.

Praktisk med et kølleskab når man skal ud i vildmarken. Ja faktisk også på flere campingpladser når folk larmer hele natten....
Jeg skrev det, da det ikke skulle opfattes som om jeg har en cv til fri af-benyttelse. Nu er camping noget der er gået inflation i; da det eneste for mig er naturen, mens for andre gril og druk på PLADSEN.
Er du fritidsmachokist? 300 dask om dagen. Du får dine nationalfarver igen ;D
???? Bør Bjarke ikke opdateres?  Hmmmm....
300 + plads leje + strøm + færge diverse og vi hurtigt runder de 500.- / dag. Det er ganske dyrt, iser hvis man er alene.

I øvrigt kommer der udgifter til det rigtige tøj der skal matche cv farver, den rigtige Weber....osv.
Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #8 Dato: 30, Juni 2011 - 11:55 »
Marek !

Dask betyder også slag. ;) Derfor machokist  ;D

Med hensyn til Campingpriser er jeg fuldt opdateret ;D

Det er derfor jeg aldrig anvender nordiske pladser, da de er dobbelt så dyre som som dem sydpå.

Camping Municipal de Bayeux, hvor der er en by og omegn der myldrer med historie.

94.5 kr(12.6 €) per nat for to med campingvogn og strøm. Varmt bad gratis!

http://www.mairie-bayeux.fr/fileadmin/datas/Sports/DEPLIANT_CAMPING_2011.pdf

Og i Glyngøre ude på Jens Tyndskids mark. 203 kr per nat for to med strøm. Strømforbuget betales særskilt pr kW.

http://www.glyngore-camping.dk/
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #9 Dato: 30, Juni 2011 - 12:59 »
Marek !

Dask betyder også slag. ;) Derfor machokist  ;D

Med hensyn til Campingpriser er jeg fuldt opdateret ;D

Det er derfor jeg aldrig anvender nordiske pladser, da de er dobbelt så dyre som som dem sydpå.

Camping Municipal de Bayeux, hvor der er en by og omegn der myldrer med historie.

94.5 kr(12.6 €) per nat for to med campingvogn og strøm. Varmt bad gratis!

http://www.mairie-bayeux.fr/fileadmin/datas/Sports/DEPLIANT_CAMPING_2011.pdf

Og i Glyngøre ude på Jens Tyndskids mark. 203 kr per nat for to med strøm. Strømforbuget betales særskilt pr kW.

http://www.glyngore-camping.dk/


Ja, som campister er min kone og jeg de rene novicer, men der bliver kun 2-3 overnatninger på campingpladser. Det er nu ikke for de er dyre, men måske det mest praktiske (og mest SIKRE!), i Värmland eller det sydlige Norge. Vi planlægger at besøge venner/familie 4-5 steder, og der kan blive et par enkelte lovlige overnatninger på nordsvenske parkeringspladser, hvor man kan sove ganske trygt, da "markedet" er for "tyndt" for østeuropæiske banditter der! Vi vil bruge campingvognen til overnatning ved nogen af vennernes ejendomme, men ellers sætter vi megen pris på at kunne holde et par timers pause et par gange under transporten i dagtimerne. Det kan ske ved naturskønne steder, hvor jeg evt. kan lokke konen med på en rotur i min solide oppustelige gummibåd. Der kan nu være enkelte historiske seværdigheder, Nidarosdomen i Trondhjem fx, men vi gider altså ikke bruge tid på hvad "gatuköket" i Åmål, Arvika eller Sveg har fundet på for nye varianter af "korv med mos". Meget hellere en stille beskeden frokost med dansk rugbrød, et kogt æg og en friskåbnet dåse tun!  ;-) Så kan vi tænke på dig og dine escoffierske excesser i det provencalske!   ;-)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #10 Dato: 30, Juni 2011 - 13:49 »
"Meget hellere en stille beskeden frokost med dansk rugbrød, et kogt æg og en friskåbnet dåse tun! "

Det er da det værste vås jeg har hørt længe. Er du en DF-er?
Man skal spise som de lokale; det er jo 1/2 af oplevelsen.! Basta.
Hvis Du tog gennem Europa med kun rugbrød i lommen vil du gå glip af de fantastiske kulinariske oplevelser som hver egn har. Nu er Norge og Sverige meget isoleret fra kontingentet og derfor eder de mest fisk.
Men tænk på Polen som blev oversvømmet af madvaner fra øst vest og syd. Alle steder oplever man variation af "det rigtige" men som er blevet til mad kunst.
Dansk rugbrød bør forbydes ved grænsen.

Marek

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #11 Dato: 30, Juni 2011 - 16:50 »
Pain noire
Pumpenickel
Roggenbrot
Roggebroed
Rågbröd
Pan de centeno
Pane di segale
chleb ?ytni

Kært barn har mange navne og.... Marek......Ved du hvorfor kokken i Muppet show er en svensker og har du prøvet Lutfisk og surstrømming.

Det har John helt sikkert .....da han oprindeligt er svensker...det er derfor at han holder af dansk mad ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #12 Dato: 30, Juni 2011 - 18:08 »
Endnu en ting ved danske campingpladser:

Bad koster 5 kr i minuttet, inklusive de første 2 hvor vandet ikke er lunkent men iskoldt.

Hint: Danfoss fremstiller en permanent magnet varenummer 018F0091 , der kan monteres i stedet for spolen på magnetventiler.



Danske campingpladser kan med rette betegnes som eksklusive, for prisen for overnatningen er eksklusive de fleste ting som er inklusive i udlandet.




« Senest Redigeret: 30, Juni 2011 - 18:11 af E. Tranberg »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #13 Dato: 30, Juni 2011 - 19:57 »
Den med svensk brød er ikke go, da jeg har opgivet og købe noget der. ALT deres brød er tilsat sirup. Æd. >:(
Man kan dog klare sig med og købe flutes som er uden.
I Se har de nogle pladser hvor man betaler ca. 20.- pr dag. Er man heldig er der en (Svensk)toilet. Det er dog meget svært og finde dem.
De bedste oplevelser har jeg haft ved og glemme kortet og bare køre efter lysten. VoV, den vej til højre ser godt ud. Derefter den grusvej til venstre. Og Nojj, hvilken flot sø. Jeg har kørt med 3-4 kort ved siden uden og ane hvor jeg var.  Her hjælper en GPS, hvis man skal flygte fra denne idyl.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvor meget må campingvognen veje?
« Svar #14 Dato: 30, Juni 2011 - 19:58 »
Pain noire
Pumpenickel
Roggenbrot
Roggebroed
Rågbröd
Pan de centeno
Pane di segale
chleb ?ytni

Kært barn har mange navne og.... Marek......Ved du hvorfor kokken i Muppet show er en svensker og har du prøvet Lutfisk og surstrømming.

Det har John helt sikkert .....da han oprindeligt er svensker...det er derfor at han holder af dansk mad ;D

Nu vil jeg ikke kalde en tunfiskemad for specielt dansk, selv om den skulle være serveret på dansk rugbrød. Det bedste rugbrød i Europa har man ifølge min mening den anden side Østersøen, fra Finland til Lithauen, sikkert også Polen; jeg har bare ikke afprøvet det! Meeen kabanozen, uhmm!

Den svenske "chef" i Muppet Show var en vittighed, på linje med Miss Piggy og andre karikaturer. Svensk husmandskost kan være meget fin. Jeg har gode madtraditioner at falde tilbage på, både på min fars og mors side. Min mor emigrerede til USA og arbejdede som "maid". Hun avancerede hurtigt og var bl. a. ansat hos en af Kraft-brødrene og familier der var medlemmer af Mayflower Society. Det er noget der giver (gav?) årlige møder med presidentfruen i Det Hvide Hus, altså for FRUEN i den fine familie!. På sin alders høst (altså min mors alders høst!) udgav den svenske pendent til Landbrugsrådet en lille festskrift med opskrifter, som min mor havde dyrket derovre. Den hedder "Matminnen - Receptsamling från Ellen Larssons år i Amerika" og kan vistnok nu kun erhverves antikvarisk.

Jeg har altid kunnet lide rugbrød, men ellers siger mig den danske madkultur ikke særlig meget. Der er generelt for dårligt kendskab til råvarerne og deres kvalitet i Danmark, her ligger selv Sverige milevidt foran på de fleste områder. Prøv en gang at se udvalget af kartofler i svenske supermarkeder! Altså kartofler der IKKE er indpakket i poser, men som kan skovles hen i papirposer af kunden selv. Og, kartoflerne opbevares køligt, tørt og MØRKT!

Man skal skelne mellem den madkultur, som gode råvarerne repræsenterer og "gadekøkkenkulturen"! For en sikkerheds skyld har jeg købt en transportabel fryseboks, som kan køre både på 230 V og "bilstrøm", vistnok også 24 V! Så, jo der skal nok komme en del hjemmelavet med, supper, boeuf bourguignon etc.!  ;-)

Jeg vender tilbage om "lutfisk" og "surströmming" en anden dag - det er et stort emne - men begge spiser er bedre end deres ry; man skal bare forstå dem! ;-)
« Senest Redigeret: 30, Juni 2011 - 21:01 af John Larsson »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk