* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Gulvspand pr. m2 ?!  (Læst 22739 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Gulvspand pr. m2 ?!
« Dato: 14, Juli 2011 - 09:09 »
Jeg har set mange underlige mål angivelser i min tid. Men nu har DMI introduceret en ny ejendomlig en af slagsen for nedbør:
Gulvspand pr. M2.

http://jp.dk/indland/trafik/article2489066.ece

Troede først det var en journalist ting, de vil gerne opfinde nye begreber, men det står også på DMI's egen hjemmeside.

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #1 Dato: 14, Juli 2011 - 09:29 »
Jeg tror mange - både professionelle og amatører - har et behov for tydeliggøre det nøgterne og tekniske udtryk: mm regn / nedbør. Men gulvspanden gør det vist ikke meget mere forståeligt når ikke der følger en eller anden form for tydeliggørelse med. For hvor mange liter er der i en gulvspand? Nogle har måske slet ikke nærmere kendskab til en gulvspand?
Måske ville det være værd at efterabe tyskerne. De bruger meget at sætte lighedstegn mellem mm nedbør og liter vand pr m². Det virker umiddelbart mere "mundret".

HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #2 Dato: 14, Juli 2011 - 10:06 »
Jeg tror mange - både professionelle og amatører - har et behov for tydeliggøre det nøgterne og tekniske udtryk: mm regn / nedbør.

Jeg er ikke enig med dig fsv. angår de professionelle: man skal ikke have haft megen matematik for at kunne omregne 25 mm regn - i et jævnt lag overalt, hvis det ikke fik lov at synke ned - til 25 L / m2 (eller 2½ gulvspand à 10 L, hvis man foretrækker dette).

Til gengæld kan det godt være, at amatører har lettere ved at tænke i gulvspande - og størrelsen på gulvspanden fremgår faktisk af Jyllandspostens artikel, hvis man læser det hele.

Jeg husker selv, at jeg  som dreng undrede mig over de specielle "millimeter", som gjaldt for regn, og som havde en afstand på 3-4 mm i vores regnmåler. Men lidt senere gik det jo op for mig, at regnmåleren - vel netop for at øge afstanden mellem inddelingerne - var forsynet med en bred krave, så den opsamlede regn fra et betydeligt større areal end rørets tværsnit.

Professionelt har jeg en enkelt gang haft brug for at beregne regnfald i forskellige områder og bandede indvendig over USAs måde at opgive tallene på: gallons per acre!  >:(
Nej, må jeg så bede om de gode danske millimeter ...  :D
 
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #3 Dato: 14, Juli 2011 - 10:15 »
Millimetre er nu franske ;D

Nyeligt hjemkommet fra det regnfulde sydlige Europa, så har det der regnet med de gode danske Skomagerdrenge ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #4 Dato: 14, Juli 2011 - 10:22 »
Nej mm er ikke specielt franske, selv om ideen til dem nu stammer derfra.

Sprinklerfolk har det med i det daglige at tale om vandtæthed i mm, selv om der menes  L / m2 minut.
Amerikanerne opgiver det ofte også i mm , men til menigmand noget med galloner og fødder :D

Jeg er enig i at det med gulvspande er noget man skal undgå.

Det er da almindeligt at folk har en fornemmelse af, hvad en mm er.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #5 Dato: 14, Juli 2011 - 10:27 »
Citér
Nej, må jeg så bede om de gode danske millimeter ...  
 De er så angiveligt truede på eksistensen..

Jeg havde en kort ordveksling med konen om emnet, som jeg tror netop viser nogle misforståelser der vil opstå.

Hvorfor er det mærkeligt ?  ...så har folk en ide om hvormeget vand de kan få i kælderen.

øøh nå. Hvordan det?

Jo, de ved hvor stor kælderen er så ganger de bare 2½ gulvspand på M2

Nu ved jeg af erfaring jeg skal stoppe der...  :o

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #6 Dato: 14, Juli 2011 - 13:04 »
Nej, må jeg så bede om de gode danske millimeter ...  :D
Millimetre er nu franske ;D

Jeg kender skam udmærket historien om metersystemet - stort set den eneste nyttige frugt af den franske revolution. Men det er nu blevet til SI (Systeme International) og er under styring af en international kommission. Kun det originale kg-lod har franskmændene stadig overhøjhed over, meteren er defineret ved bølgelængder af en kvanteovergang, som er tilgængelig for alle.
Og bemærk så forskellen i stavemåde hos Bjarke og mig.  ;D Mine millimeter) er danske! 8)

Amerikanerne opgiver det ofte også i mm , men til menigmand noget med galloner og fødder :D

Det kan kun glæde mig, hvis også amerikanerne begynder at kunne se fordelen ved internationalt samarbejde :o - men i sin tid fik jeg mine gallons per acre fra en meget faglig kilde. Det er ganske vist en del år siden.

Til gengæld kan det godt være, at amatører har lettere ved at tænke i gulvspande

Jfr. en tidligere diskussion om størrelsen på fodboldbaner er "en gulvspand" fortsat et flertydigt begreb, og Kuscos kone vil blive slemt skuffet, for jeg er sikker på, at hvis hun skal bære vandet op af kælderen for at øse det ud på et heldigere sted, kan hun højst have 8 L i en 10 liters spand :( - ellers spilder hun for meget på vejen.
Men bortset fra det, så har jeg en vis forståelse for, at denne dagligdags beholder kan give ikke-fagfolk en bedre fornemmelse for størrelsesordenen. Jeg håber dog ikke den bliver ny standard!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #7 Dato: 14, Juli 2011 - 14:03 »
En milimeter
milimeteren
To milimetre
alle millimetrene


En minister
ministeren
to ministre
alle ministrene

Jeg har lige konfereret det af med den pensionerede undervisningsinspektør i dansk i Frederiksborg amt, min gamle klasse lærer.

Da vi er lige gamle Morten så staver vi også te med Th som The ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #8 Dato: 14, Juli 2011 - 15:36 »
Din gamle klasselærer kan ikke stave og du burde få skolepengene refunderet. Køb en ordbog for pengene.

Det hedder millimeter og kan ikke bøjes i forskellige former. Eller rettere; det hedder det samme i alle former.

Du kan ikke bruge ligheden med ministeren. Sådan kan man ikke slutte på dansk.
Selv om Morten har sin egen ulovlige stavemåde i kemien, har han nu ret her og følger retskrivningsordbogen.   
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #9 Dato: 14, Juli 2011 - 15:57 »
Jeg er enig med harbst når det gælder måleenheden meter.
1 meter.
5 meter.

Anderledes stiller det sig hvis det er et måleinstrument.
1 voltmeter.
5 voltmetre.

Bare for at bidrage lidt til forvirringen :-)

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #10 Dato: 14, Juli 2011 - 16:01 »
Du har ganske ret Harbst. Min datters Odbog er enig med dig, men der ændrer ikke min stavning af milimetre, ministre og The ;D

Bjørnetjenster har jo også skiftet fortegns siden jeg lærte om dem ;D
....
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #11 Dato: 14, Juli 2011 - 16:14 »
Jeg ved ikke om dansklærere har været så vanartede at de har skrevet "milimetre".
Måske bliver det engang udbredt. Det ved man aldrig.

Men det har aldrig og får næppe nogensinde noget med  SI systemet at gøre.
Enhederne er navne, som ikke har flertalsformer og milli er allid med dobbelt l.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gulvspand pr. m2 ?!
« Svar #12 Dato: 14, Juli 2011 - 20:47 »
Morten har sin egen ulovlige stavemåde i kemien

Ja, det ville undre mig, hvis harbst ikke i hvert indlæg havde et hib til mig!
Jeg vil dog  - endnu en gang - påpege, at jeg staver kemi i overensstemmelse med Kemisk Forenings nomenklaturudvalg, som er dansk nomenklaturmyndighed for kemifaget.
At Dansk Sprognævn har tiltaget sig en anden myndighed og medtage visse kemiske fagord - med forkert stavemåde - i deres retskrivningsordbog, betyder kun, at INGEN kemiker, som er offentlig ansat, kan stave kemi uden at begå ulovligheder.
Da jeg ikke længere er offentligt ansat, er den byrde dog nu løftet fra mine skuldre, og som pensionist opfatter jeg mig fortsat som fagmand mere end sprogmand!

Nå, men i den konkrete sag er vi jo ellers enige ...  ???
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk