* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 37
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 27
I alt: 27

Forfatter Emne: Buler  (Læst 54386 gange)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Buler
« Dato: 12, August 2011 - 14:10 »
Nogen som ved hvor man kan købe CO2  på spraydåse?
Hvis I undrer Jer over hvad det skal bruges til, så er forklaringen her:

http://www.flixxy.com/paintless-dent-car-repair.htm



Hilsen, Uffe
« Senest Redigeret: 12, August 2011 - 20:15 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #1 Dato: 12, August 2011 - 15:38 »
Den anvendelse kendte jeg ikke!
Men den ser spændende ud.

Så vidt jeg ved, kan CO2 i Danmark ikke købes på små spraydåser, men kun i form af ildslukkere. De koster i størrelsesordenen 1100-1500 kr., men kan af og til findes billigere i "Gul og gratis" eller lignende steder.
Til dit formål er du jo helt ligeglad med, om plomben og trykket er certificeret!
Og værkstedspriserne er sådan, at det nok kan betale sig blot for en enkelt bule.

Ildslukkerne er designet til at afgive CO2 i fast form, så tricket med at vende flasken på hovedet er unødvendigt.

AGA og lignende firmaer sælger også CO2 på trykflasker, hvor man kan vælge en flaske med dykrør - den giver fast CO2. Men den er næppe billigere end en ildslukker.

P.S. Jeg har benyttet min moderatorret til at lave dit link aktivt! Det er lettere for de efterfølgende.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #2 Dato: 12, August 2011 - 16:04 »
Det ser smart ud.

Formålet med CO2 er jo at køle, så hvad med at anvende andre midler end CO2 ?


Der findes kuldespray på dåser "Freeze-it" som f.eks. her http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&binCount=3&Nty=1&Ntx=mode%2bmatchallpartial&Ntk=I18NAll&Ne=4294958064&Nr=AND%28avl%3adk%2csearchDiscon_dk%3aN%29&N=4294954481&Ntt=freeze

vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #3 Dato: 12, August 2011 - 17:08 »
ØH hvordan aktivt. Jeg kan ikke læse linket  ???
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #4 Dato: 12, August 2011 - 20:16 »
Nu har jeg fundet videoklippet et andet sted.
Linket er indsat i mit første indlæg.

Hilsen, Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #5 Dato: 12, August 2011 - 21:38 »
Det er fint, at linket nu virker - beklager hvis jeg har lavet en fejl, men jeg kunne godt få det til at fungere!

Til gengæld må jeg fraråde brug af de tre andre kuldesprays, som SuperClaus linker til. De indeholder hhv. methanol, tetrafluorethan og dimethylether.
Alle tre stoffer er utvivlsomt egnede til at køle en elektronisk komponent for at afsløre periodiske fejl, der kan skyldes opvarmning under brug, men ingen af dem er tilnærmelsesvis effektive i stil med fast CO2!
Jeg har her til aften prøvet at google på carbondioxid spray og troede jeg havde fundet et hit, da Migatronic poppede op med et endda meget billigt produkt. Men hvad de kalder "co2 spray" viser sig at være et produkt til beskyttelse mod sprøjt ved CO2-svejsning - og absolut ikke egnet!
På udenlandske sider popper ildslukkere med mindre indhold end de danske op, men om de også er billigere, når fragt og evt. told kommer oveni, tvivler jeg på.

Vi er dog vist alle enige om, at metoden ser smart ud!
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #6 Dato: 13, August 2011 - 10:50 »
For ca. 15 år siden kunne jeg for billige penge købe tøris på vores lokale soslagteri, men slagteriet er nu lukket. Dengang brugte jeg tørisen til at holde vores medbragte madvarer nedfrosset, når vi skulle til Norge på vores årlige skiferier. Idag ved jeg ikke hvor jeg skal købe det.

Det kan åbentbart bruges som et alternativ til CO2
http://www.flixxy.com/paintless-car-dent-removal.htm

Hilsen, Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #7 Dato: 13, August 2011 - 11:50 »
Morten:
Der står en flaske Freez-It lige ved siden af mig. Hvad er det du har imod den ?

Jeg bruger den ret ofte da jeg arbejder med en uC for tiden med pudsige nykker. Men det kunne da være rart at vide om der er nogle uheldigheder ved sprayen.
Iøvrigt har vi også brugt den samme slags til vorter når ungerne af og til får sådan nogle. Virker udemærket, dog knapt så effektiv når det gælder fodvorter.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #8 Dato: 13, August 2011 - 12:09 »
Uffe: Tøris er DET SAMME som frossen CO2.
Tøris er betegnelsen for en sammenpresset udgave, hvorimod den udgave, der fremkommer ved at sprøjte væske fra en trykflaske, oftest kaldes kulsyresne (væsken fordamper, og hertil går der så meget energi, at en del af stoffet fryser i stedet).
Temperaturen af "sneen" er minus 78,5°C.

Kusco: Jeg har INTET mod Freez-it!
Jeg påpegede bare, at alle de produkter, som SuperClaus linkede til, køler langt mindre effektivt end kulsyresne.
Dermed er de formentlig uegnede til bulereparation.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #9 Dato: 13, August 2011 - 12:39 »
Næste gang Hjemis kommer forbi, skal jeg have spurgt om ikke de bruger tøris i deres biler, og i såfald om de vil afstå en lille smule.

Hilsen, Uffe

ps.
Jeg vidste nu godt at tøris og flydende CO2 er det samme. Jeg ved også at jeg kan gøre tøris til flydende CO2, hvis bare jeg havde mulighed for at sætte det under højt tryk, 40 - 50 atm.
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #10 Dato: 13, August 2011 - 15:52 »
Tøris og fast CO2 er det samme. Som du selv skriver skal der højt tryk til for at kunne opbevare flydende CO2 ved stuetemperatur, hvorimod den faste form holder sig stabil længe og holder sin lave temperatur ved fordampning.
Tøris blev brugt af alle isfirmaer i gamle dage, når en islagkage skulle leveres til en kunde langt borte, men jeg tror Hjemis udelukkende har biler med kompressorfryseanlæg.

Og som den sidste krølle på sagen: Jeg tror også, at påsprøjtning af kulsyresne direkte på bulen er langt bedre end at trykke en klump tøris ind mod den. Du kan jo ikek få tørisen til umiddelbart at hænge fast, modsat sneen.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #11 Dato: 14, August 2011 - 10:17 »
Inden man begynder at investere store summer i "måske kan rette buler" grej. Så var det måske også en ide at kigge på dem her:
http://www.dentbusters.dk/
Havde en kollega hvis søn kørte rundt for dem og rettede buler. Det var rørende billigt nogen gange og så virkede det -ellers ingen betaling.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #12 Dato: 14, August 2011 - 11:34 »
Frezze-it køler til knap -60grader - og måske koldere hvis man vender flasken på hovedet og får væsken direkte ud af dysen.

- mon ikke det er nok til at rette buler ud? evt. kan man jo starte med at varme lidt mere, før freeze-it sprøjtes på.
vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #13 Dato: 15, August 2011 - 19:33 »
Tøris bruges nogen steder af issælgere der går rundt med is i en kasse, f.eks. på festivaler.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Buler
« Svar #14 Dato: 15, August 2011 - 20:19 »
Jeg vil prøve Frezze-it.
Jeg har fundet et par forhandlere på nettet, men da jeg gerne vil spare portoen, vil jeg først prøve om jeg kan finde en forhandler i lokalområdet (Silkeborg).
Silkeborg Ildfest-Regatta starter onsdag den 17/8 ( www.ildregatta.dk ). -Det kunne jo være, at der er issælgere i byen, som har lidt tøris som de kan undvære.

Hilsen, Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk