* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Lidt at grine af -II  (Læst 20986 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Lidt at grine af -II
« Dato: 19, August 2011 - 10:16 »
I Ingeniøren i dag har der været en journalist på spil - må jeg gå ud fra.
I rubrikken "Spørg Scientariet" på side 2 har stærkstrømsingeniør Niels Helmø om måling af elforbrug på tog skrevet:
"Afregning af el sker på forskellig måde, afhængig af om det er S-tog (1500 V), eller om det er fjerntog (25 kW). Og på fjernbanen afhænger det endda af, hvilken operatør der er tale om."

Jeg synes man skulle indføre de 25 kW også på S-togene! :P :P

Eller er det mig, der har misforstået det hele og derfor skal have mine skolepenge tilbage?

HP

Rolig nu!
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #1 Dato: 19, August 2011 - 17:54 »
Her er noget andet at grine af

In some foreign country a priest, a lawyer and an engineer are about to be guillotined. The priest puts his head on the block, they pull the rope and nothing happens -- he declares that he's been saved by divine intervention -- so he's let go. The lawyer is put on the block, and again the rope doesn't release the blade, he claims he can't be executed twice for the same crime and he is set free too. They grab the engineer and shove his head into the guillotine, he looks up at the release mechanism and says, "Wait a minute, I see your problem......"
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #2 Dato: 20, August 2011 - 09:32 »
Eller er det mig, der har misforstået det hele og derfor skal have mine skolepenge tilbage?

Ja, det synes jeg! For hvis du læser hele svaret er vil du se at spændingsangivelserne måske nok er overflødig information i begyndelsen af svaret, men i øvrigt ikke indgår i den videre forklaring.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #3 Dato: 21, August 2011 - 00:43 »
spændingsangivelserne måske nok er overflødig information

Nu har jeg ikke læst artiklen, men som jeg tolker HPs citat, studser han over, at 1500 Volt sidestilles med 25 kiloWatt - idet jeg har skrevet enhederne fuldtud, da det åbenbart er svært at se forskel på enkelt V og dobbelt W.
Så nu kan vi jo fortsætte tråden med debat om, hvem der skal have sine skolepenge tilbage!  ;)

Forøvrigt forekommer det mig, at en effekt på 25 kW - svarende til 34 HK for nu at bruge en "umulig", men velkendt, enhed for motoreffekt - er umådelig lidt til at trække et helt tog med!!!
Jeg forstår det sådan, at HP også "foreslår" denne energibesparende ændring - men tænker selv modsat: gennemføres den, vil S-togene få forsinkelser, der får den nuværende drift til at virke himmelsk!  ;D ;D ;D
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #4 Dato: 21, August 2011 - 09:03 »
Nu er det vist bare således at fjerntogene skulle anvende 25 kilo volt til forskel fra S togenes 1500 volt skrevet så det ikke kan misforståes ;D

Elektrificering af fjernbanerne blev vedtaget ved lov af 23. maj 1979, hvor Folketinget besluttede, at DSB's hovedstrækninger skulle elektrificeres, og det skulle ske med strømsystemet 25.000 V 50 Hz vekselstrøm. Dette system valgtes, da det var det teknisk bedste, til trods for at Tyskland og Sverige har 15.000 V 16,7 Hz (som kræver omformningsanlæg). ;D ;D ;D ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #5 Dato: 21, August 2011 - 14:07 »
Ja, og de forskellige valg giver en masse problemer - foruden dem Folketinget selv pålagde DSB, da omkostningerne ved deres egen beslutning rigtigt gik op for dem, så de stoppede projektet på halvvejen! (det er derfor vi stadig slås med de dieseldrevne IC4-tog - er de til at grine ad?) ???
Men denne debat gik jo ikke på teknikken (og det faglige indhold i resten af den artikel, jeg ikke har læst, er sikkert helt OK), derimod på hvem der skal have sine skolepenge tilbage, fordi han ikke kunne læse indenad ... godt vi har gratis uddannelse i Danmark!
« Senest Redigeret: 21, August 2011 - 14:19 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #6 Dato: 21, August 2011 - 16:58 »
Jeg kan da godt forsøge at få mine skolepenge tilbage, men jeg tror bare ikke jeg får nogen succes.

Jeg så godt nok ikke, før Morten skrev det, at det var en "sammenblanding" af V og kW som HP ønskede at påpege, men jeg vil nu fastholde min status som gnaven lyseslukker, for det er stadigvæk åbenlyst, når man læser hele svaret, at der var tale om en almindelig gemen tyrk leif, og ikke en journalist der i sin uvidenhed havde fået vendt op og ned på hele det fysiske verdensbillede.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #7 Dato: 21, August 2011 - 17:02 »
Hvordan gratis skoluddannelse ????

Vi betaler mere til skolevæsenet end til sundhedsvæsenet

http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/offentlige_udgifter/
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #8 Dato: 21, August 2011 - 22:22 »
Jeg kan da godt forsøge at få mine skolepenge tilbage, men jeg tror bare ikke jeg får nogen succes.

Jeg så godt nok ikke, før Morten skrev det, at det var en "sammenblanding" af V og kW som HP ønskede at påpege, men jeg vil nu fastholde min status som gnaven lyseslukker, for det er stadigvæk åbenlyst, når man læser hele svaret, at der var tale om en almindelig gemen tyrk leif, og ikke en journalist der i sin uvidenhed havde fået vendt op og ned på hele det fysiske verdensbillede.


Må bestemt tilslutte mig dette, så det heller ikke før jeg blev gjort opmærksom på det her!
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #9 Dato: 22, August 2011 - 11:40 »
så det heller ikke før jeg blev gjort opmærksom på det her!
Ikke desto mindre var det altså det vi skulle grine ad!
Så vi må blot konstatere, at humor ikke opfattes ens af alle ...

Hvordan gratis skoluddannelse ????
Skolen er gratis for alle børn - også de fattige, som i mindre heldige lande ikke får nogen uddannelse.
Hvis du er utilfreds med det, må du jo prøve at finde et parti at stemme på ved det snarlige valg, som vil ændre grundloven på dette punkt!  ;)
Selvfølgelig betaler vi alle - også du og jeg, som ikke har skolesøgende børn - til den danske folkeskole. Om den er pengene værd, er en helt anden debat, og den vil jeg ikke deltage i i dette forum.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #10 Dato: 22, August 2011 - 11:48 »
der var tale om en almindelig gemen tyrk leif

Ved nærmere eftersyn af mit tastatur:
Kommer du til - ved en gemen fejl - at skrive "tyrk leif"? Jeg tror det ikke!
Jeg kunne forstå hvis du skrev "tyrk lejf" - for ombytning af bogstaver og indsætning af ekstra mellemrum kender vi alle. Men i og j sidder i hver sin række på tastaturet!
Dog så nær hinanden, at fejlen er mulig.
Men prøv lige at overveje, om den finger, der skal taste V, tilfældigvis kan komme til at ramme W i stedet? ??? ;)
Derimod er forveksling af forskellige enheder, der forkortes næsten ens, en typisk journalistfejl! >:(
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #11 Dato: 22, August 2011 - 12:43 »
Ja hwa er lettest et kilobly eller et kilowatt ? ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #12 Dato: 22, August 2011 - 12:58 »

Dog så nær hinanden, at fejlen er mulig.
Du har da også blikk for enhver detalj.
Den feilen er mulig fordi jeg har bodd i Norge de siste 15 år, og til daglig skriver tilnærmet på norsk.

Fejl (Da) = Feil (No).

 
« Senest Redigeret: 22, August 2011 - 13:12 af Peter Stig Hansen »

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #13 Dato: 22, August 2011 - 13:00 »
Ja hwa er lettest et kilobly eller et kilowatt ? ;D

Kast begge ut fra et høyt tårn og se hvilket som når bakken først.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Lidt at grine af -II
« Svar #14 Dato: 22, August 2011 - 13:18 »
Ja hwa er lettest et kilobly eller et kilowatt ? ;D
Et kilo bly er tunger, da det altid søger ned'af. Kilowatt er energi og normalt vil søge opad.
 ;D

Marek.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk