* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 81
I alt: 82

Forfatter Emne: Vand frem/retur ?  (Læst 12044 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Vand frem/retur ?
« Dato: 03, September 2011 - 20:08 »
På min næsten daglige cykeltur har jeg undret med over nogle udgravninger som nu viser jeg at skal bruges til vandforsyning.
De karakteriske 3" blå rør, mærket med "water purpose" er lagt ud over jorden og svejset. Klar til blive gravet ned.

Hvad er så det sære her. Jo de ligger to og to og det er ret gennemgående. Troede i starten at var noget med at udnytte pladsen, el.lign.
Men nu ser jeg at også vejunderføringer er udført med 2 rør.

Hvorfor lægges vandforsyningen ud i 2 rør ?

Det skal jo i sagens natur ikke tilbage igen, andet end i kloaken og det er en ganske anden sag.

Det er et landomåde laaangt fra alfar vej, (derfor velegnet som cykelrute) kunne man tænke sig de vil segmentere forsyningen op ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vand frem/retur ?
« Svar #1 Dato: 03, September 2011 - 21:26 »
Mit kendskab til vandforsyning indskrænker sig til, at jeg er personlig bekendt af formanden for vores lokale vandværk ...  ;)
Men sidst vi var sammen fortalte han faktisk, at man nu havde fået etableret dobbelt ledningsføring på et vigtigt stykke, så der kun er ganske få forbrugere tilbage, der er kritisk berørt af et enkelt muligt ledningsbrud.

Og "laaangt" ude på landet?
Ja, I vores lille vandværk er der 3 forbrugere - alle landmænd med stort dyrehold - som står for mere end halvdelen af forbruget!
5000 grise uden vand kunne hurtigt tømme den lokale brugs for kildevand ...

Det er mit bud på en forklaring.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vand frem/retur ?
« Svar #2 Dato: 03, September 2011 - 22:08 »
Er du sikker på at det er brugsvand?
Det kunne også være Spildevand eller fjernvarmevand!

Her på Bornholm graves der på livet løs. For eksempel skal spildevandet fra Vang fiskerleje (ca 50 helårshuse og 30 sommerhuse) i stedet for at det sendes via en trix-tank i havet, nu skal pumpes til Rønne rensningsanlæg. For at komme til Rønne skal vandet pumpes 100 m op og 2 km ind i landet inden det med tyngdekraften finder vej gennem 20 km rør til Rønne.

Og fjernvarmeværkerne har også travlt for det må nu være lønsomt at sende fjernvarme til små landsbyer og det der er endnu mindre.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Vand frem/retur ?
« Svar #3 Dato: 03, September 2011 - 22:12 »
Hvis de lægges ned ved siden af hinanden i samme udgravning, er det nok begrænset hvor meget det forøger leveringssikkerheden. En gravemaskine der tager en skovlfuld på tværs, vil med ikke ringe sandsynlighed grave begge rør over i ét hug, hvis der kun er f.eks. 200 mm mellem dem.
vh
Poul Skadborg

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Vand frem/retur ?
« Svar #4 Dato: 04, September 2011 - 01:25 »
@Boldt: Jeg har svært ved tanken om fjernvarme eftersom de overhovedet ikke er isoleret. Spildevand ..jo det kunne nok lade sig gøre men er 3" ikke lidt snævert til spildevand ?

Jeg har også overvejet tanken om forsynings sikkerhed. Men ikke på den led at sikre mod en gravemaskine graver de rør over. Men derimod længere ude i forgreningen kunne man jo et centralt sted koble en landsby fra mens en anden stadig har vand.

Noget andet jeg studsede over var der i vejunderføringen jeg stoppede ved var trukket et El kabel med, noget der lignede 5 PVIK el.lign. (Jeg hoppede ikke ned i hullet og kiggede efter:)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vand frem/retur ?
« Svar #5 Dato: 04, September 2011 - 02:16 »
Du har helt ret med betragtningen om gravemaskinen, som vil ødelægge begge rør.

Ikke desto mindre har jeg gang på gang set ledninger ( vand el og andet) hvor nødmuligheden er lagt klos op af normalsystemet. Det er billigere men tåbeligt.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Vand frem/retur ?
« Svar #6 Dato: 04, September 2011 - 10:05 »
Du har helt ret med betragtningen om gravemaskinen, som vil ødelægge begge rør.

Ikke desto mindre har jeg gang på gang set ledninger ( vand el og andet) hvor nødmuligheden er lagt klos op af normalsystemet. Det er billigere men tåbeligt.

Ja, nogen ekstra leveringssikkerhed giver det naturligvis, men handler det her egentlig ikke om noget andet? Jeg har lige splittet et batteri til en note-book, som det ikke kunne betale sig at reparere. Der ligger så 43 Wh, men i stedet for tre seriekoblede celler på hver 8 Ah havde man parallelkoblet to celler på 4 Ah. Hvorfor nu det? Jo, det handler vel om tilgængelighed og/eller design. Måske eksisterer der ingen celler på 8 Ah eller også produceres de i så små serier at de er for dyre. Det kan også være at et batteri med 8 Ah-celler ville blive for tykt. Det er vel det samme med plastvandrør. De produceres ikke i efter kundens ønsker om mål på lysning og godstykkelse; man må vælge på de eksisterende "hylder"! Hvis kravene til lysning er min. 2,75 tommer og rørene kun produceres med 2, 4, 6 etc. tommers lysning, vælger man 2 x 2 tommers rør. Det kan også være at transport og nedlægning af 4 tommers rør kræver særligt udstyr, større "svingradie", etc.,som gør dét alternativ mindre attraktivt. Man skal jo tænke på at godstykkelsen stiger ret betragteligt for trykrør, når man går op i dimensioner!

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Vand frem/retur ?
« Svar #7 Dato: 04, September 2011 - 12:22 »
Jeg kører nok over til dem og spørger ved lejlighed en dag i arbejdstiden. Min cykeltur ligger ellers altid om aftenen hvor alle er smuttet.

Noget helt helt andet jeg kom i tanker om .. de har jo stillet de store skyts op med gravemaskiner oa. grej.

Hvorfor trak man ikke ikke lige den der fiber ledning til fælles antennen de to landsbyer dengang fik afvist, pga. anlægsomkostningerne, da kommunen sad på byantennen ?

Nuvel det er ikke HELE anlægsomkostningerne der ligger i kabeltrækket derover, men garanteret det væsentligste.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk