* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 53
I alt: 53

Forfatter Emne: Hvad betyder "dome"?  (Læst 17379 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Hvad betyder "dome"?
« Dato: 06, September 2011 - 08:55 »
Radioen i min Suzuki Liana holdt op med at virke. Dét gjorde jeg umiddelbart ikke noget ved, men et par dage senere opdagede jeg at jeg heller ikke kunne indstille sidespejlene elektrisk. Jeg åbnede derfor sikringsrummet, hvor jeg kunne konstatere at radioen og "dome" var sikret sammen. "Dome" må vel så være sidespejlene?

Desværre var alle sikringerne OK; jeg flyttede endda lidt rundt på dem for at sikre mig at der ikke var nogen der "snød"! Der er også et rum ude i motorrummet med 4-5 hovedsikringer; de var også OK. Kan der findes en slags "undersikring" foran radioen og "dome"? Der står ikke noget i instruktionsbogen om en sådan.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #1 Dato: 06, September 2011 - 10:05 »
Nu kender jeg ikke den model. Ved ikke engang om det er bil, motorcykel eller noget andet.

Mere og mere bliver i nye køretøger styret ved digital  datakommunikation fra en computer. Det kunne være en ide at resette den ved at fjerne spændingen ved akkumulatoren 1 times tid.
husk at man måske skal have koden til radioen for at få den til at virke igen.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #2 Dato: 06, September 2011 - 10:24 »
"Dome" er normalt belysningen i kabinen - deraf navnet.

Google dine problemer - el i biler er i dag ret kompliceret, men løsningerne ofte ret simple.


vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #3 Dato: 06, September 2011 - 10:57 »
Bilradioer får normalt strøm via to forskellige sikringer. Den ene giver konstant spænding, medens den anden kun giver spænding når startnøglen er i og drejet et trin.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #4 Dato: 06, September 2011 - 11:53 »
Plan A; riv radioen ud af det der "Zuzuki", Virker radioen "standalone"?
Plan B; kontroler spænding med belastning; eks. 40Watt/h  ;D pær.
Plan C; hvis radioen virker køb en TOYOTA.
Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #5 Dato: 06, September 2011 - 12:55 »
De er alt for dyre Marek. Alle fortjener en Volkswagen. Køb en Caddy.
159kilokr. ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #6 Dato: 21, September 2011 - 19:52 »
"Dome" er normalt belysningen i kabinen - deraf navnet.

Google dine problemer - el i biler er i dag ret kompliceret, men løsningerne ofte ret simple.




Belysningen i kabinen har nu aldrig fejlet noget, så der er vel nogle japsere der ikke ved hvad "dome" betyder!  ;-)

Problemet er dog løst; det var ret trivielt! Moderne biler har jo ikke mere de "gode gamle" sikringer med et stykke åbent blik, hvor man tydeligt kan se om det er brændt over. Så ikke de moderne gaffelsikringer! Her kan der åbenbart ske det, at de er brændt over på en så stille og nænsom måde, at det ikke kan ses udefra. Nu kan jeg igen vippe spejlene og radioen spiller lystigt (DR P1)!  ;-)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #7 Dato: 23, September 2011 - 10:07 »
Citér
...og radioen spiller lystigt (DR P1)! 
Er der overhovedet noget der spiller lystigt på DR1 ?


Fandt du årsagen til at den sprang ?

En sikring er ikke en sliddel, det er en årsag til at den springer.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #8 Dato: 23, September 2011 - 13:38 »
Er der overhovedet noget der spiller lystigt på DR1 ?

Ja, det er der da jævnligt! (det er ikke de TV-udsendelser, jeg lukker op for!)
Men nu skrev Chrismark om P1 - og bemærk, at DR meget konsekvent kalder alt med TV for DR- og alt med radio for P-  ;)
Men selv på P1, som ellers er talekanalen, kan man finde "lystigt" spil. Dels er de begyndt at fylde 1-2 minutters pauser ud med ligegyldig musik, dels kan man lytte til "Filmland", hvis studievært er fascineret af filmmusik. I et ekstra grelt tilfælde brugte han 7 minutter af de tildelte 27 minutter på at spille et - for ham - særligt interessant stykke filmmusik. Siden det gik op for mig, at det kunne være så slemt, er det sjældent jeg hører denne udsendelse til ende!
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #9 Dato: 23, September 2011 - 19:32 »
Er der overhovedet noget der spiller lystigt på DR1 ?

Ja, det er der da jævnligt! (det er ikke de TV-udsendelser, jeg lukker op for!)
Men nu skrev Chrismark om P1 - og bemærk, at DR meget konsekvent kalder alt med TV for DR- og alt med radio for P-  ;)
Men selv på P1, som ellers er talekanalen, kan man finde "lystigt" spil. Dels er de begyndt at fylde 1-2 minutters pauser ud med ligegyldig musik, dels kan man lytte til "Filmland", hvis studievært er fascineret af filmmusik. I et ekstra grelt tilfælde brugte han 7 minutter af de tildelte 27 minutter på at spille et - for ham - særligt interessant stykke filmmusik. Siden det gik op for mig, at det kunne være så slemt, er det sjældent jeg hører denne udsendelse til ende!

Ja, jeg har ikke hjerne til "skrammelkanaler" m/u "P", men det jeg mest har lagt mærke til med DR er alle genudsendelser, vel at mærke genudsendelser, som man åbenbart selv skammer sig så meget over, at man stort set aldrig fortæller (forud for udsendelsen) at der kommer "dåsemad", og modsat anden dåsemad, så tror DR at deres dåser, ligesom Særimner, kan ædes igen og igen og igen...!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvad betyder "dome"?
« Svar #10 Dato: 23, September 2011 - 20:15 »
Citér
...og radioen spiller lystigt (DR P1)! 
Er der overhovedet noget der spiller lystigt på DR1 ?


Fandt du årsagen til at den sprang ?

En sikring er ikke en sliddel, det er en årsag til at den springer.

Hvis jeg nu havde været på en rumrejse til de Ydre Plejader eller så noget, og kun havde 144 sikringer med til en 500 års rumrejse, havde jeg nok prøvet at finde årsagen, men min almindelige erfaring med den slags problemer her på det trygge terra firma, har lært mig at suboptimere mine anstrengelser, sådan at diverse undersøgelser med multimetre o. l. først finder sted efter at sikring nr. 2 er røget!  ;-)

Nr. 2 holder endnu, måske fordi jeg ikke har kørt så meget i regnvejr eller hvad det nu er!  ;-) Sikringen er i hvert fald ikke røget fordi jeg spiller højt! Er det noget jeg er bange for i trafikken, så er det handicapscootere (jeg kender en anden almindelig brugt betegnelse her på Sjælland, men jeg er bange for at den kan vække anstød!  ;-)) på kørebanen og biler der ryster af "decibel"!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk