* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: Elbiler som energilagre?  (Læst 24722 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Elbiler som energilagre?
« Dato: 28, September 2011 - 14:49 »
Man hører til stadighed fremtrædende folk i energisektoren tale om fremtiden grønne energiløsninger, hvor det for nogen nærmest virker som en realitet "at man jo bare kan lagre strøm i elbilernes batterier"! Ud over at et sådant system kræver en meget omhyggelig, og dermed dyr, styring, er der tilsyneladende ingen af disse energioptimister der har forstået hvad det egentlig koster at lagre 1 kWh i en akkumulator. Jeg regnede meget på det her for 20-25 år siden, hvor jeg rodede meget med akkumulatorer, både traktions- og nødstrøms-. Jeg er ret sikker på at lagringsomkostningen i dag vil være mindst 2 kr./kWh, og dette vel at mærke for for akkumulatortyper som ikke er attraktive i en elbil! Den billigste lagring sker i åbne bly/syre-akkumulatorer, hvor cellestørrelsen er meget større end hvad der kan komme i betragtning i et køretøj.

Nå, men grønne energioptimister bliver vel klogere en gang, selv om der sikkert skal spildes en masse penge i tåbelige projekter som fidusmagere har fået lokket bl. a. DONG Energy til at satse flere hundrede millioner på! Nu hørte jeg lige i DR .....(jeg laver lige et langt mellemrum her for min gode radiolytterven, Morten, her!   ;-)).....P1, at man i byen Chachanooga i Tennessee allerede har et system i drift, hvor man bruger elbilernes akkumulatorer som energilager. Man oplyste ikke om kWh-prisen i Chachanooga, men blot at elselskabet køber tilbage strømmen for en kWh-pris som er fire gange større end salgsprisen til elbilsejeren! Man oplyste også at der rent faktisk var mange elbilsejere, der havde en nettofortjeneste på denne handel.

Nu må vi se om vore danske grønne energioptimister har forstået, at man nok skal tilbyde elbilsejerne 12-15 kr./kWh, hvis de skal få deres drømme opfyldt?

P. S. Jeg tror at udsendelsen i DR hedder "Harddisken"!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #1 Dato: 28, September 2011 - 18:16 »
Personligt har jeg ret stor pessimisme mht. elbilers potentiale i det hele taget.
Jo, de er gode som servicekøretøjer i storbyer og en fordel for det meget lokale miljø, men derudover?
Jeg har ikke lige hørt den pågældende udgave af harddisken, men håber at nogle danske fagfolk bliver sat til at se på erfaringerne fra Tennessee inden vi poster penge i det herhjemme.

Vi er jo lige ved at skifte regering, og det kan føre til
1. - at vi nu skal til at lave en hel masse dumheder på én gang, fordi udviklingen har været sat på standby i 10 år
2. - at der endelig kommer fokus på fornuftige løsninger og energioptimering, som næsten alle er enige om er en nødvendighed, men som der ikke har været forskningsmidler til.
Altså to meget forskellige og modsatrettede scenarier!

Jeg har ikke fingeren på pulsen mht. akkumulatorudvikling, så jeg skal undlade at kommentere status på lagringsprisen.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #2 Dato: 18, Oktober 2011 - 17:28 »
Jeg har ikke fingeren på pulsen mht. akkumulatorudvikling, så jeg skal undlade at kommentere status på lagringsprisen.

Efter at have hørt Harddisken i sidste uge har jeg i nogen grad skiftet mening mht. det citerede.
I programmet blev bl.a. en elværksmand fra Varde interviewet om udrulning af fibernet i hele SEs (Sydjysk Energis) forsyningsområde og samtidig indførelse af intelligente elmålere, som de er langt fremme med.

Hans pointe var, at man kan bruge bl.a. tapning af elbilers batterier til at udligne forbrugsspidser, og han fremhævede specielt, at omkring kl. 18 skal alle koge kartofler på én gang, så SEs højeste forbrugsspids ligger i ca. 20 minutter lige der.
Ifølge ham skal kapaciteten faktisk være 4 gange højere end ellers nødvendigt for at klare netop denne spids.

Nu var der tale om et 100% venligt interview, hvor det eneste kritiske spørgsmål gik på, hvorfor studieværten ikke kunne få samme service i sin bolig på Frederiksberg (hvilket han fik en forklaring på, der gik på markedsmekanismer). Så jeg vil på ingen måde afvise, at andre elfagfolk kunne anfægte hans fremstilling.
Men jeg har taget den pointe til mig, at når problemet er udjævning af korte spidser, så kan prisen pr. kWh ikke udregnes på den sædvanlige måde og ellers urentable løsninger kan godt være de billigste alt i alt.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #3 Dato: 18, Oktober 2011 - 20:01 »
Jeg har ikke fingeren på pulsen mht. akkumulatorudvikling, så jeg skal undlade at kommentere status på lagringsprisen.

Efter at have hørt Harddisken i sidste uge har jeg i nogen grad skiftet mening mht. det citerede.
I programmet blev bl.a. en elværksmand fra Varde interviewet om udrulning af fibernet i hele SEs (Sydjysk Energis) forsyningsområde og samtidig indførelse af intelligente elmålere, som de er langt fremme med.

Hans pointe var, at man kan bruge bl.a. tapning af elbilers batterier til at udligne forbrugsspidser, og han fremhævede specielt, at omkring kl. 18 skal alle koge kartofler på én gang, så SEs højeste forbrugsspids ligger i ca. 20 minutter lige der.
Ifølge ham skal kapaciteten faktisk være 4 gange højere end ellers nødvendigt for at klare netop denne spids.

Nu var der tale om et 100% venligt interview, hvor det eneste kritiske spørgsmål gik på, hvorfor studieværten ikke kunne få samme service i sin bolig på Frederiksberg (hvilket han fik en forklaring på, der gik på markedsmekanismer). Så jeg vil på ingen måde afvise, at andre elfagfolk kunne anfægte hans fremstilling.
Men jeg har taget den pointe til mig, at når problemet er udjævning af korte spidser, så kan prisen pr. kWh ikke udregnes på den sædvanlige måde og ellers urentable løsninger kan godt være de billigste alt i alt.

Jeg hørte godt den der optimistiske energisnakker, Morten, også hans remse om hvor fint det bliver med en backup fra bilen i garagen, når flæskestegen skal i ovnen! ;-)

Jeg mener dog at du kan slappe lidt af mht til folk som ham, som åbenbart har en vældig masse i munden (og som sikkert har fremmet den personlige karriere i elselskabet!), men som egentlig ikke ved hvad de snakker om! Hårde ord, men jeg mener det!

Du skal også tænke på at hans medvirken var et led i hans firmas ønske om at promovere sig inden for lyslederkabler, og hvad muligheder det kunne tænkes åbne for for forskellige energistyringer, herunder selvfølgelig den sædvanlige med elbilerne som energilagre!
 

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Elbiler som energilagre?
« Svar #4 Dato: 17, December 2011 - 00:57 »
Her i Tasiilaq Grønland har vi nu vandkraftværk.
Imidlertid har jeg bemærket at dieselelværket kører mange dage ved 1800-tiden, og senere på aftenen er det igen stoppet.

Forleden fortalte en medarbejder fra Nukissiorfiit (det grønlandske elselskab) at dieselelværket er indstillet således at når belastningen når 85% af vandkraftværkets kapacitet, vil dieselelværket automatisk starte og koble ind. Når belastningen igen falder, stopper dieselelværket igen.

Dette fortæller mig at det kan betale sig at indarbejde tiltag der kan mindske elforbruget ved 1800-tiden om aftenen, f.eks ved at indføre elmålere med varierende takst igennem døgnet.
Eksempelvis har jeg en stor fryser som jeg gerne lader være slukket et par timer omkring kl 1800.

Venlig hilsen Gerda
Venlig hilsen

Gerda

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #5 Dato: 17, December 2011 - 09:55 »
Her i Tasiilaq Grønland har vi nu vandkraftværk.
Imidlertid har jeg bemærket at dieselelværket kører mange dage ved 1800-tiden, og senere på aftenen er det igen stoppet.

Forleden fortalte en medarbejder fra Nukissiorfiit (det grønlandske elselskab) at dieselelværket er indstillet således at når belastningen når 85% af vandkraftværkets kapacitet, vil dieselelværket automatisk starte og koble ind. Når belastningen igen falder, stopper dieselelværket igen.

Dette fortæller mig at det kan betale sig at indarbejde tiltag der kan mindske elforbruget ved 1800-tiden om aftenen, f.eks ved at indføre elmålere med varierende takst igennem døgnet.
Eksempelvis har jeg en stor fryser som jeg gerne lader være slukket et par timer omkring kl 1800.

Venlig hilsen Gerda


Det "rigtige" er at lade større forbrugere, vaskemaskiner, tørretumblere, elradiatorer og varmepumper kobles ud midlertidig vha. spændingsstyring ude i fordelingsnettet. Disse apparater slukker så i fx. 30 min., hvorefter de kobles ind igen. Hvis nettet ikke kan levere en vis minimumsspænding, fx. 210 volt fx i 30 sekunder efter indkoblingen, kobles de ud igen. På den måde får man et minimum af behov for supplementkraften!

Fryserens kompressor kræver ved drift relativt lidt, 120-120 watt; det batter ikke ret meget at bøvle med den!
« Senest Redigeret: 17, December 2011 - 10:07 af John Larsson »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #6 Dato: 17, December 2011 - 12:35 »
Man kan læse at John ikke har været her sålænge som vi andre, der ved at Gerdas maskineri normalt er af professionnelle størrelser ;D Jeg tror at Gerdas dybfryser kræver mere energi for at isforretningen skal kunne løbe rundt ;D

Og Gerda har en klart økonomisk blik for unødvendige udgifter som at starte et dieselelværk unødvendigt ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #7 Dato: 17, December 2011 - 14:09 »
Hej John

Nej moderne husholdningsfrysere af såkaldt lavenergi type kræver endnu mindre effekt.

Jeg har målt vores . Det er en kummefryser på ca. 250 l .

Effekten når kompressoren kører er kun 50 W.
Det er målt ved omdrejningstallet på en elmåler af ferraris typen.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #8 Dato: 17, December 2011 - 14:52 »
Nu driver Gerda jo en butik, så "en stor fryser" er nok lidt andet end en husholdningsmodel. Jeg var nysgerrig og googlede. Mine resultater afhang naturligvis af type og størrelse, men lå nær på Johns gæt.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #9 Dato: 17, December 2011 - 16:30 »
Hej John

Nej moderne husholdningsfrysere af såkaldt lavenergi type kræver endnu mindre effekt.

Jeg har målt vores . Det er en kummefryser på ca. 250 l .

Effekten når kompressoren kører er kun 50 W.
Det er målt ved omdrejningstallet på en elmåler af ferraris typen.


Jo, Harbst, jeg ved godt at de kan være mindre, specielt for en velisoleret kummefryser. Kompressorerne er jo meget overdimensioneret for alle disse apparater dels fordi de skal kunne trække nok "kulde" ud af luften en varm sommerdag og dels, for frysernes vedkommende, skal have en vis indfrysningskapacitet.

Det kom en slåfejl ind i min effektangivelse; der skulle have stået 100-120 watt! I min bebyggelse har vi elmålerne placeret i kælderen. Jeg har fået viceværtens tilladelse at sætte en lille radiodims på min elmålers lille LED, som blinker for hvert 1/1000 kWh. Radiodimsen hører til en datalogger, en "elmåler", som jeg har i lejligheden. Den hedder "NORGO Energy"; den lokale Netto havde den på "udsalg" til 150 kr. sidste år, fordi folk ikke kunne finde ud af hvad den skulle bruges til!  ;-) Jeg har målt mit kombinerede køle-/fryseskab til en effekt, altså når kompressoren kører. Lige nu er den effekt jeg bruger 3,71 kW (ovnen varmer lige op; vi skal have flæskesteg!  ;-)) Fra midnat i nat har jeg brugt 5,86 kWh. I går brugte jeg 11,29 kWh, sidste uge 78,45 kWh, november måned 333,96 kWh, oktober måned 262,25 kWh,september måned 247,47 kWh, august måned 213,37 kWh!

Jeg missede at Gerda har en meget stor fryser, men tilgengæld står den måske sådan at dens kondensator påvirkes af den gode østgrønlandske kulde?  ;-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #10 Dato: 17, December 2011 - 17:18 »
Jeg missede at Gerda har en meget stor fryser, men tilgengæld står den måske sådan at dens kondensator påvirkes af den gode østgrønlandske kulde?  ;-)

Jeg var i tvivl af samme grund - 100-120 W lød af en husholdningsmodel. Så jeg googlede frysediske og landede på værdier, der passede med Johns første indlæg.

Men vi er vist alle enige om, at vaskemaskinen (under opvarmning), tørretumbleren (hele tiden) og varmepumpen betyder en del mere.
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #11 Dato: 18, December 2011 - 02:10 »
John Larsson skrev:
Citér
Fryserens kompressor kræver ved drift relativt lidt, 120-120 watt; det batter ikke ret meget at bøvle med den!

Jeg vil nævne at min fryser rummer 8000 liter og kompressoren er trefaset. Desuden er den en ældre årgang, så jeg tror at den bruger en del effekt.
Jeg har en lille husholdnings-effektmåler, den bruger jeg til at måle mange apparater, men da fryseren er trefaset og har en fast installation har jeg ikke kunnet måle på den.
For et par år siden fik jeg monteret en luftkanal således at kondensatoren suger kold luft udefra. Det hjælper nok også til at holde forbruget nede.

foruden den store fryser har jeg i forretningen tre køleskabe og to frysediske, så der er et vist forbrug.
jeg har iøvrigt sat kontakture på køleskabene. De slukker et par timer hver nat, så afrimer de automatisk.
Måske skulle jeg hjælpe elselskabet ved at indstille kontakturene til at slukke omkring spidsbelastningstiden, selvom jeg ikke sparer noget ved det.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Mpq4YsN344

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: Elbiler som energilagre?
« Svar #12 Dato: 10, Oktober 2012 - 15:18 »
En af mine gode venner har en el-bil (en Renault). Jeg fik for nylig lov at køre en tur i den, og jeg var meget overrasket over, hvor godt den kørte. Dens acceleration er helt fantastisk, og den kører rigtig godt - selvfølgelig næsten uden at give en lyd fra sig.

Jeg spurgte ham, om ikke det er et problem, når han skal køre skal køre langt - fx fra landsdel til landsdel, som jeg ved, at han ofte gør. Men han svarede, at den ordning, som han har sin bil kørende under har ladestationer stående flere forskellige steder i Danmark. Og hvis han så fx skal køre fra Jylland til Sjælland (eller den anden vej), ligger der en ladestation et centralt sted på Fyn, som han bare kører til, når han er nået ca. halvvejs. Han kører så hen over en form for grav, hvorefter hans batteri automattisk bliver udskiftet, mens bilen får en undervognsvask.

Jeg har altid været noget skeptisk over for elbiler, selvom jeg holder meget af selve idéen med at køre på el. Jeg husker stadig, hvor skuffede nogle testkørere var, den gang de skulle køre en prøvetur i den nu stort set glemte Ellert. Men når jeg ser min ven køre rundt i sin hurtige, lydesvage, hvide el-bil og hører, hvor begejstret han stadig er for den, må jeg indrømme, at jeg har skiftet mening.

Med venlig hilsen

Klaus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk