* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 138
I alt: 138

Forfatter Emne: Affugter - køleflade temperatur  (Læst 16412 gange)

peterweise

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Affugter - køleflade temperatur
« Dato: 08, Oktober 2011 - 12:21 »
Affugter

Jeg har et spørgsmål vedrørende teknikken bag de affugtere der fungerer ved køling. De kan får i mange forskellige størrelser, den jeg tænker på er på 240 Watt og hedder Woods DS15.

Spørgsmålet stilles her da det ikke er lykkes mig at finde en person der kan svarer på det.

Spørgsmålet lyder: Der er en spiral af aluminiums rør i indsugningen, denne spiral er kølefladen der køler luften ned så den opnår 100 % RF og der herved kondenseres vand på spiralen.

Denne køleflade er på DS15 11,5 grader C. Hvad er det der bestemmer denne temperatur???

Jeg vil gerne have temperaturen på denne kølespiral ned på 5 – 7 grader C, så den kan sænke
RF i lokalet yderligere.

Jeg har ikke kunne skaffe en teknisk manuel over DS15, hydrostaten styrer jo hvornår kompressoren skal starte, og har ikke indflydelse på temperaturen af kølespiralen, hvad kan ellers tænkes at kunne bestemme denne temperatur??

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Affugter - køleflade temperatur
« Svar #1 Dato: 08, Oktober 2011 - 13:31 »
Temperaturen kan ikke umiddelbart styres, den afhænger til en hver tid af luftens temperatur og fugtighed og hvor hurtig den strømmer forbi kølespiralen.

Der indstiller sig en ligevægt mellem kompressorens ydelse, der stiger med stigende fordampningstemperatur og kølespiralens effekt, der falder med stigende fordampningstemperatur.

For at nedsætte kølespiralens temperatur må man altså nedsætte dens effekt, ved at mindske luftstrømmen hen over den, evt. ved at isolere en del af den.

Der er dog en risiko for at affugteren ikke vil arbejde med en lavere fordampningstemperatur, da styringen tror at den lavere fordampningstemperatur skyldes at kølespiralen er iset til og skal afrimes.

peterweise

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Affugter - køleflade temperatur
« Svar #2 Dato: 08, Oktober 2011 - 14:39 »
Mange tak for et lærerigt og hurtigt svar.  :)

Jeg kunne tænke mig at jeg ud fra det, ved at regulerer hastigheden på ventilatoren, kan styrer luftgennemstrømningen gennem affugteren, og ved at sænke denne lidt kan jeg måle hvor meget temperaturen synker, og om det fungerer uden at afrimningsfunktionen træder i kraft... det må forsøges..  :)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Affugter - køleflade temperatur
« Svar #3 Dato: 09, Oktober 2011 - 10:43 »
Mange tak for et lærerigt og hurtigt svar.  :)

Jeg kunne tænke mig at jeg ud fra det, ved at regulerer hastigheden på ventilatoren, kan styrer luftgennemstrømningen gennem affugteren, og ved at sænke denne lidt kan jeg måle hvor meget temperaturen synker, og om det fungerer uden at afrimningsfunktionen træder i kraft... det må forsøges..  :)


Hvad er egentlig grunden til at du vil så langt ned i temperatur? Er det fordi 11 C er for varmt for det du vil bruge lokalet til? Det du er ude på, er jo at mindske den absolutte fugtighed til et lavere niveau; hvorfor?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Affugter - køleflade temperatur
« Svar #4 Dato: 10, Oktober 2011 - 00:25 »
Jeg undrer mig også.

Den omtalte affugter kan ikke trække luften ned under 50% RH ved 22ºC 10g/m³, 5ºC svarer til 33%RH og 6,4g//m³

Det er en STOR forskel.

Til dette formål spildes en stor del af køleeffekten på sensibel køling, dvs. sænkning af luftens temperatur, og skønt det kommer igen via kondensatorvarmen, så fjerner det ikke fugten.

Sorption er mere egnet når man skal langt ned i absolut fugtighed, og er det princip Munthers bruger.

Findes også til husholdningsbrug: http://www.acetec.se/RD40-Sorptionsavfuktare.html

I princippet ledes luften over en blok af silika-gel, der periodevis udtørres med varm luft.


« Senest Redigeret: 10, Oktober 2011 - 01:10 af E. Tranberg »

peterweise

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Affugter - køleflade temperatur
« Svar #5 Dato: 12, Oktober 2011 - 12:39 »
Først, jeg har prøvet at sænke luftgennemstrømningen gennem affugteren, og det har ingen virkning på kølespiralens temperatur, den holder sig på 12 grader C. Så det er ikke umiddelbart gældende i denne affugter som Tranberg skriver, der må være andre ting der bestemmer temperaturen.

Jeg vil have kølefladen ned på 5-6 grader C for at kunne affugte til 40 % RF ved ca. 22 Grader C rumtemperatur.

Nogle billige digitale affugtere har godt kunne klare dette, enda lidt lavere, og en DS15 jeg havde for en del år siden affugtede nemt ned til 40 %. Dette målt med et prof. digitale hygrometre.

Jeg forstår ikke det du skriver ” Til dette formål spildes en stor del af køleeffekten på sensibel køling, dvs. sænkning af luftens temperatur, og skønt det kommer igen via kondensatorvarmen, så fjerner det ikke fugten.”

Kølefladens temperatur afgør dugpunktet, og er dugpunktet 12 grader C så får man et RF svarende til den rumtemperatur som affugteren står i. Er kølefladen 5 grader C, så kan du da sænke den RF fugtighed til et lavere stade, eller til samme stade hvis rumtemperaturen sænkes. Og herved fjerner du da fugten fra luften...

Jeg er altså interesseret i at benytte kølingsprincippet til mit formål, og vil i den forbindelse kunne justerer affugteren til den optimale ydelse. Nogle affugtere fryser til fordi de bliver for kolde, eller står for koldt, og ved du din affugter står i et lokale der ikke kommer < 20 grader C, så er det da fint hvis man kunne optimerer den til denne temperatur.

Problemet er når du henvender dig til dem der bør vide det så får du svaret, svarende til, hvis det ikke står på hynden der henne, så har vi det ikke....

Hvis der er en vandskade og man bare skal affugte og man har en RF på 80 – 90 % og 20 – 25 grader C så er den jo fin, men det er ikke lige det jeg bruger den til.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Affugter - køleflade temperatur
« Svar #6 Dato: 13, Oktober 2011 - 01:28 »
DS15 er en typisk enkel affugter, og der er ikke andet til at regulere temperaturen end det jeg tidligere har skrevet. Det er et kølekredsløb med kapillarrør, dvs. en fast ureguleret dyse som drøvleorgan.

Det er den samme luftstrøm der løber over kølespiralen og kondensatoren, så når man nedsætter luftstrømmen falder kondensatorens ydelse, hvorved kompressorens ydelse falder og kølespiralens temperatur stiger.

Tilbage er altså kun at isolere dele af kølespiralen.


I øvrigt er det umuligt at affugte så langt ned med mindre rummet er tæt. Damptryk skal tages helt bogstaveligt, for den omgivende lufts vanddamp ser det affugtede rum som et vakuum og strømmer derind for at udligne trykket.
 

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk