* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 29
I alt: 29

Forfatter Emne: Netværkskode?  (Læst 12252 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Netværkskode?
« Dato: 09, Oktober 2011 - 11:16 »
Tiderne skifter! Da jeg var barn overtog børnene forældrenes brugte bil, når der blev købt en ny; i dag er det forældrene der overtager børnenes gamle mobiltelefoner, når børne køber nyt. Dét gør de jo som bekendt hver niende måned eller så, og når man nu har tre børn....

Jeg prøvede at flytte et velfungerende SIM-kort over i en Samsung SGH-E250. Den æder SIM-kortet, men spørger straks efter "netværkskoden"! Hvad er det for noget? Er netværket ikke knyttet til mit abonnement (SIM-kortet)? Jo, "1234" har jeg prøvet med, uden at den forstod mine gode hensigter!  ;-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Netværkskode?
« Svar #1 Dato: 09, Oktober 2011 - 13:58 »
Men hvergang du har slukket telefonen eller skifter kortet skal du taste PIN koden på fire cifre
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netværkskode?
« Svar #2 Dato: 09, Oktober 2011 - 15:55 »
Den er låst til et bestemt netværk.
Den er sandsynligvis købt med tilskud fra en bestemt leverandør, mod at den er låst til deres netværk.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Netværkskode?
« Svar #3 Dato: 09, Oktober 2011 - 19:53 »
Men hvergang du har slukket telefonen eller skifter kortet skal du taste PIN koden på fire cifre

OK, straks og straks; nej det er efter at PIN-koden er accepteret at problemerne opstår!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Netværkskode?
« Svar #4 Dato: 09, Oktober 2011 - 19:59 »
Den er låst til et bestemt netværk.
Den er sandsynligvis købt med tilskud fra en bestemt leverandør, mod at den er låst til deres netværk.

OK, men så ny er telefonen sørme ikke! Den har ligget i mit "lager" i mindst et år tror jeg, og før det altså ni måneder eller noget...?

Nu har de vist sat tidsgrænsen for netlåsning op til 12 mån., men den var vel 6 mån. tidligere? Skal de så bare ikke låse den op automatisk eller skal de have et "gebyr" for at man ikke kan huske PUK-koden, eller noget lignende?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Netværkskode?
« Svar #5 Dato: 09, Oktober 2011 - 22:08 »
Jeg købte for mange år siden en telefon i en TDC-butik - til fuld pris.
Jeg købte samtidig abonnement hos TDC.
3 år senere flyttede jeg abonnementet til en anden leverandør, men måtte alligevel en tur omkring TDC-butikken for at få telefonen låst op!
Det gjorde de gratis og med et smil - men den var altså låst ved leveringen.

For at det nu ikke skal være et angreb på et bestemt firma, får I lige denne tilføjelse:
Min nuværende telefon har jeg også købt i en TDC-butik - akut, da min gamle telefon pludselig kunne alt, bortset fra at skabe forbindelse til mobilnettet, og jeg skulle bruge den på rejse dagen efter.
Jeg flyttede SIM-kortet og den nye telefon virkede med det samme.

Så TDC har altså forbedret sig - men reglen er, at har du (eller dine børn) købt en telefon med nogen form for tilskud, så er den SIMlåst fra starten. Du har RET til at få den låst op, når bindingsperioden udløber, men sælgeren har ikke PLIGT til at fjerne låsen undtagen efter påkrav.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Netværkskode?
« Svar #6 Dato: 12, Oktober 2011 - 20:38 »
Jeg købte for mange år siden en telefon i en TDC-butik - til fuld pris.
Jeg købte samtidig abonnement hos TDC.
3 år senere flyttede jeg abonnementet til en anden leverandør, men måtte alligevel en tur omkring TDC-butikken for at få telefonen låst op!
Det gjorde de gratis og med et smil - men den var altså låst ved leveringen.

For at det nu ikke skal være et angreb på et bestemt firma, får I lige denne tilføjelse:
Min nuværende telefon har jeg også købt i en TDC-butik - akut, da min gamle telefon pludselig kunne alt, bortset fra at skabe forbindelse til mobilnettet, og jeg skulle bruge den på rejse dagen efter.
Jeg flyttede SIM-kortet og den nye telefon virkede med det samme.

Så TDC har altså forbedret sig - men reglen er, at har du (eller dine børn) købt en telefon med nogen form for tilskud, så er den SIMlåst fra starten. Du har RET til at få den låst op, når bindingsperioden udløber, men sælgeren har ikke PLIGT til at fjerne låsen undtagen efter påkrav.


Det er for uoverskueligt Morten, med tre børn, den udskiftningsfrekvens og så ved de garanteret ikke hvad for en operatør de har brugt til netop denne telefon!  ;-)

Jeg fandt en del om Samsung og "unlocking", bl. a. på http://www.unlock-samsung.eu/index.php . Der er åbenbart gået industri i den slags pjank. 150 dask koster det!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk