* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Afstemning

Har du lyttet til Radio 24syv?

Dagligt
1 (5.3%)
Ugentligt
0 (0%)
Lejlighedsvis
1 (5.3%)
Enkelte gange af nysgerrighed
5 (26.3%)
Aldrig
12 (63.2%)

Totale antal stemmeafgivende: 18

Afstemingen er lukket: 13, Januar 2012 - 19:47

Forfatter Emne: Hvem hører Radio 24syv?  (Læst 38552 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #15 Dato: 18, Januar 2012 - 22:24 »
Mig bekendt er der ikke DAB+ i Danmark. Der er ikke engang beslutning om nogensinde at indføre det.
Vi har kun gammeldags DAB.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #16 Dato: 18, Januar 2012 - 23:22 »
Jeg kan høre, at noget hurtigt bliver "gammeldags" - i dette tilfælde DAB, som knap nok er helt indfaset endnu!
Men det er en kendsgerning, at samtlige DAB-radioer, der sælges idag, er udstyret med en DAB+-chip. Det samme gælder 2 af de 3 DAB-radioer, der nu findes i min husholdning, kun den ældste er "gammeldags". Der er så lidt forskel på chippen til DAB og DAB+, at fabrikanterne har valgt kun at satse på den "gode" type, som ubesværet også tager almindelig DAB.
Sverige kører omfattende test af DAB+, og i Danmark er der planer om at tage det i brug fra omkring 2015 - if'ølge Christian Kjeldsen, DAB-projektleder i DR.
Men det er korrekt, at der ikke er truffet en beslutning, og hvis der ikke opstår et pres for at få flere kanaler end der er plads til på DAB-nettet, bliver beslutningen sikkert udskudt. Den eneste fordel ved DAB+ er, at der kan være dobbelt så mange kanaler på en MUX som ved DAB.

Til Bent: Tyskland har ganske rigtigt ingen aktuelle DAB-planer (til Christian Kjeldsens store ærgrelse), men til gengæld skal AL radio - også bilradio - i Frankrig være digital i september 2013. Så måske skal jeg skifte tilbage til en fransk bil til næste år for at få den rigtige radio? Så sparer jeg pengene til en udskiftning af bilradioen!  ;)
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #17 Dato: 19, Januar 2012 - 13:21 »
For nu at vende tilbage til grundspørgsmålet:

Kristeligt Dagblad har d.d. en forsideartikel om emnet:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/448042:Danmark--Radio24syv-blev-en-dyr-kanal-med-faa-lyttere
Mvh. Morten Jødal

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #18 Dato: 24, Januar 2012 - 09:29 »
Jeg hører det relativt ofte, selv om jeg er utilfreds med både kvalitet, form og seriøsitet.

Nå for nu at nuancere det lidt, så har jeg faktisk været positivt overrasket, næsten hver eneste gang jeg har hørt 24syv siden min mavesure kommentar.

Måske bebrejder jeg ubevidst Radio 24syv for den forudgående massakre på mit elskede P1  >:(
Ærbødigst Rasmus Møller

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #19 Dato: 24, Januar 2012 - 18:27 »
I dag var der en yderst interessant debat om rettigheder til musik, film og lignende på Internettet.
I 2 timer, kun afbrudt af en kort radioavis, blev der debatteret, med indbudte gæster og med indbudte deltagere pr. telefon.
Der var tid til at tale ud og argumentere og modargumentere.
Radio når det er bedst.

Citér
LUK INTERNETTET! Kampen mellem den fri og ucensurerede udveksling på internettet og ophavsrettighederne er i fuld gang.


http://arkiv.radio24syv.dk/video/4385799/romerriget-1
http://arkiv.radio24syv.dk/video/4386120/romerriget-2

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #20 Dato: 10, Marts 2012 - 22:33 »
Da nu en del af tråden ahr kørt på FM/DAB, vil jeg lige tilføje en nyhed på dette område:

Til Bent: Tyskland har ganske rigtigt ingen aktuelle DAB-planer (til Christian Kjeldsens store ærgrelse

Jeg har ikke været helt opdateret på dette område - og udviklingen går åbenbart hurtigt. Jeg har idag besøg af en radiofreak, som jævnligt rejser i Tyskland, og som oplyser, at der i Hamburgområdet er flere stationer, der kun kan tages med en DAB+ radio, som han af samme grund vil anskaffe. Han var ellers en af de allerførste, der havde en transportabel DAB-radio - men han har altså stadig den samme, og nu er den ikke længere god nok på rejse!

Men det betyder til gengæld, at det vil være udsandsynligt dumt idag at anskaffe en DAB-radio, der ikke også kan tage DAB+. Risikoen er lille for de stationære modeller - men pas på, hvis du hopper på en bilradio, at du ikke falder for en af en restserie eksporteret til et land, som endneu ikke bruger DAB+!

Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #21 Dato: 11, Marts 2012 - 19:14 »
Har du nogen referencer til din påstand om DAB+ i bl. a. Frankrig?

Når jeg ser på

http://www.digitalradio-plattform.de/uploads/media/pm_110527_wdmb.pdf

ser det ikke ud som om, at der skulle være basis for at hævde, at al radiotransmission skulle ske via DAB+ i Frankrig fra september 2013. Så skal de i hvert fald til at skynde sig!

Af følgende link:

http://www.wohnort.org/dab/france.html

fremgår det såvidt jeg kan se, at der i enkelte andre områder af Frankrig også laves forsøg, ikke med DAB men derimod med DMB, der vist nok er kompatibel med DAB+.

På Wikipedia har jeg fundet et link, som jeg dog umiddelbart anser for at være mindre troværdigt og ikke helt up-to-date:

http://en.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB

her står der:
During the summer of 2009, the decision finally fell on the DMB-standard (T-DMB), and France has stated that all radios in sale must be DMB compatible by 1 September 2013 latest. Dette har jeg dog ikke fundet bekræftet af andre kilder.

Det fremgår også af bl. a.

http://www.golem.de/0907/68429.html

at et landsdækkende DAB+ net i Tyskland vist også har lange udsigter. Når din ven udtaler, at der er enkelte stationer i Hamborg-området, som kun kan modtages via DAB+, så siger det jo intet om udbredelsen af DAB+. Såvidt jeg har kunnet se, så er der ingen af de store tyske stationer, der sender deres programmer via DAB eller DAB+.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #22 Dato: 12, Marts 2012 - 11:00 »
Efry, du udfordrer mig på viden om DAB og DAB+ med bl.a. følgende to citater:

Har du nogen referencer til din påstand om DAB+ i bl. a. Frankrig?

og:
http://en.wikipedia.org/wiki/Countries_using_DAB/DMB
her står der:
During the summer of 2009, the decision finally fell on the DMB-standard (T-DMB), and France has stated that all radios in sale must be DMB compatible by 1 September 2013 latest.

Hvad jeg skrev om Frankrig var:

til gengæld skal AL radio - også bilradio - i Frankrig være digital i september 2013.

Dette er absolut foreneligt med dit ovenstående citat fra Wikipedia - og min kilde er det møde jeg deltog i med Christian Kjeldsen (jfr. tidligere indlæg).
Det er muligt, at enten jeg, mødets referent (jeg har naturligvis kikket i det udsendte referat af mødet inden jeg brugte oplysningerne) eller Christian Kjeldsen selv har strammet de franske planer en smule. Der står jo ikke, at FM-nettet slukkes i september 2013, men kun at alle radioer skal kunne modtage det digitale signal fra den dato.

At Frankrig går enegang og vælger en anden standard end alle andre er jo set før - også i år uden præsidentvalg! Bl.a. skete det i sin tid med farve-TV-signalet.
Men da min viden hovedsagelig stammer fra studier af de danske planer, var jeg ikke opmærksom på det i dette tilfælde.

Uanset disse ting vil jeg fastholde den opfordring, der fik mig til at genoplive den gamle tråd: Køb IKKE en ren DAB-radio af nogensomhelst type. Vælg i stedet en, der også kan tage DAB+.
Om chippen også kan klare DMB, eller om Frankrig med tiden bliver et radiodødt område, ved jeg ikke. Men DAB/DAB+ bliver standarden i Nordeuropa i overskuelig fremtid.
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #23 Dato: 12, Marts 2012 - 22:45 »
Det var ikke min mening direkte at udfordre dig, det var blot fordi jeg opfattede din bemærkning om AL radio skulle være digitalt på den måde, at det drejede sig om AL radioudsending. Det ville jo så udelukke FM.

At et Vesteuropæisk land skulle vælge en standard for deres 'offentlige' radio, som ikke var fælles for alle lande, vil jeg anse for usandsynligt. Når man uden at kny i sin tid valgte SECAM i nogle lande og PAL i andre, så var forholdet vel det, at der ikke var mange TV-apparater, der dengang blev transporteret rundt i Europa af brugerne. De var jo på den tid baseret på radiorør og dermed var apparaterne store og tunge. Det var så kun nogle enkelte apparater i grænseregioner, der kunne have lidt problemer, men de pågældende måtte så blot købe et apparat med dual-standard. Det spillede nok også ind, at Telefunken ville have en god betaling for hvert apparat med PAL, og det ville Frankrig ikke pådutte deres fabrikanter

I dag er det da helt klart til stor ærgrelse for mange, at de skal have dual-standard, hvis de vil se analogt TV i flere lande med forskellig standard. Med DVB-T hhv. DVB-T2 er det heldigvis en saga blot i den nærmeste fremtid.

Som jeg skrev, så er DMB, vist nok kompatibel med DAB+, ja muligvis er det blot en anden forkortelse for DAB+.




Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvem hører Radio 24syv?
« Svar #24 Dato: 21, September 2012 - 15:14 »
At et Vesteuropæisk land skulle vælge en standard for deres 'offentlige' radio, som ikke var fælles for alle lande, vil jeg anse for usandsynligt

Frankrig er ikke "et vesteuropæisk land". Franskmændene vil endda selv blive fornærmet over at blive sat i bås med os andre, for de har stadig ambitioner om at være verdens herskere! - eller i det mindste at kunne bestemme standarden for hele EU. Historien om SECAM i sin tid havde bund i, at systemet havde fransk patent, konkurrenterne ikke. Jeg vil på ingen måde afvise, at der skulle være sket noget tilsvarende på radioområdet - når det nu er Frankrig!

Nå, ovenstående var blot et drilleri jeg ikke kunne undlade - når nu jeg har behov for at genoplive tråden.

Der er kommet nyere lyttertal, og de seneste jeg har kunnet finde (fra juli) siger, at Radio 24syv har en share på 1,2%, den konkurrerende DR-kanal P1 har en share på 5,3%.
Det betyder, at Radio 24syv end ikke har kunnet opsamle de lyttere, som har forladt P1 efter at kanalen mistede sin aftensendeflade på FM og 80 mill. kr./år, som gik til Radio 24syv (og som betød et betydeligt fald i antallet af nye produktioner) - før lå P1 ret stabilt på 7-8% i share.
Personlig har jeg opgivet kanalen endegyldigt for flere måneder siden.

Per Stig Møller, som var ophavsmanden til dårligdommen, har udtalt, at hvis den nye kanal blev en succes, skulle vi fortsat kalde den 24syv, ellers måtte vi gerne sige "Radio Møller".

RADIO MØLLER
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk