* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)  (Læst 31991 gange)

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Dato: 11, Januar 2012 - 14:35 »
Jeg faldt over et reklameblad fra DanSolar (www.dansolar.dk) i det lokale Fog byggemarked. De producerer noget de kalder en AirHeater, som drives af nogle solceller. Der er tale om en termostatstyret ventilator, der monteres på væggen til helårsboligen. Når der er varme (og sol), vemtilerer den varm luft ind i boligen.

Er der nogen der har erfaring med dette produkt? Fungerer det mon?

Link til produktside: http://www.dansolar.dk/index.php/airheaters1
Claus Wøbbe

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #1 Dato: 11, Januar 2012 - 16:50 »
Jeg har ingen erfaring med præcis dette produkt, men derimod med det firma, der først opfandt kombinationen af solpaneler med en slocelledrevet ventilator, SolarVenti.
http://www.solarventi.dk/?gclid=CO2Tzp-myK0CFc0umAodd3NejA

Mit sommerhus har i 6 år været udstyret med et lille anlæg på sydgavlen, og det har fungeret fremragende. Når solen skinner, går ventilatoren i gang og blæser opvarmet luft ind i huset.
Anlægget er ikke tilsluttet elnettet, og det var en smal sag for mig selv at montere det
Den originale model var udelukkende beregnet til vinterudluftning af fritidshuse, og det er den jeg har. Så jeg kan kun sige, at den har gjort det til en dejlig oplevelse at vintertilse huset, og det første "rigtige" besøg om foråret er ikke længere en sur oplevelse.
Derimod har jeg aldrig skelet til nogen økonomi, da huset er opvarmet med brænde af egen produktion - når vi er der.

Også SolarVenti har udvidet sortimentet væsentligt, herunder med mere avancerede produkter til helårshuse, så jeg synes du skulle kikke på dem også inden du beslutter dig.
Mit relativt korte besøg på DanSolars hjemmeside afslørede intet om priser, så jeg ved ikke hvilket mærke der er billigst.
Mvh. Morten Jødal

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #2 Dato: 11, Januar 2012 - 18:33 »
Princippet med luft solfangere virker, fra denne webside: http://solarwall.com/en/home.php   var der engang et link til at se hvor meget billigere det var for 3M at varme en bygning op, og der var mange penge at spare.

Fik selv lyst til at installere en solvaeg, specielt efter jeg fandt en anvisning paa et goer det selv
luftsolfanger, hvor den varme luft blev fanget i nogle roer lavet af oeldaaser sat sammen og hvor de aabninger der blev lavet i top og bund blev lavet med et vrid i den metalflap man lod sidde, saa luften stroemmede igennem roeret med en skruebevaegelse.
Det eneste der har holdt mig fra at lave den, er at jeg stadig mangler at drikke en masse oel.
Er der nogen der vil komme og hjaelpe mig?

(Fandt websiden SolarWall Case Study - 3M Canada (Perth Ontario Manufacturing Plant) (solar air heater system)
Karsten

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #3 Dato: 11, Januar 2012 - 18:36 »
Det er den her Karsten mener.
Kig på flere af de links der er anbefalet til højre for videoen.
DIY Solar Heater


MVH Tommy

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #4 Dato: 11, Januar 2012 - 21:41 »
Det eneste der har holdt mig fra at lave den, er at jeg stadig mangler at drikke en masse oel.
Er der nogen der vil komme og hjaelpe mig?
Hvor bor Du? Jeg er meget tørstig ;)

Er selv i gang med et "projekt" med ydervægge bygget op af hulle fundablokke. Tanken er at ydervæggen males sort og beklædes med noget klar plastik. Fidusen skulle være at selv 0.0 grader varm udeluft kan jeg hjælpe huset med varme hvis væg temperaturen er -10. Der skal "noget 5 cm?"  udvendig isolering på.
Ligeledes er det planen, at min nye gulvvarme skal have 0,0 cm. isolering. Det er nogle svindler og lobbyister fra "isoleringsmafiaen" der prøver og tvinge mig til og købe deres produkter, til skade for min og landets økonomi.
Jeg havde selv nogle år siden noget solfanger(vand), varmepumpe, træ og oliefyr; alt sammen sikkert ulovligt, men skide sjovt. ;D
Marek.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #5 Dato: 12, Januar 2012 - 01:49 »
Jeg har også en Solarventi luftsolfanger.
Solfangeren er særdeles effektiv og varmer luften kraftigt op.
Imidlertid er der et problem når jeg bruger den på mit helårshus: Solfangeren suger jo frisk udendørsluft ind og varmer det op, hvorefter luften blæses ind i huset.

Når udendørstemperaturen er minus 10 grader, hvilket er normalt på en solrig martsdag her i Grønland, kommer temperaturen på den indblæste luft ikke over 16 grader, hvilket er for lidt til beboelsen.

Det ville være ideelt hvis der ligesom på et bil-varmeapparat var et spjæld hvor man kunne indstille om der skulle suges frisk luft udefra, eller indendørsluften skulle recirkuleres gennem luftsolfangeren.

Måske vil jeg selv lave et sådant arrangement.

Derimod er luftsolfangeren ideel til at holde sommerhuset ventileret og kuldslået, ligesom Morten har det. Det var også den oprindelige mening med Solarventi.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #6 Dato: 12, Januar 2012 - 08:15 »
@Karsten

Jeg kommer på dine kanter (igen) i august/september - hjælper gerne ;o)

C
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #7 Dato: 12, Januar 2012 - 11:48 »
Når udendørstemperaturen er minus 10 grader, hvilket er normalt på en solrig martsdag her i Grønland, kommer temperaturen på den indblæste luft ikke over 16 grader, hvilket er for lidt til beboelsen.

Det ville være ideelt hvis der ligesom på et bil-varmeapparat var et spjæld hvor man kunne indstille om der skulle suges frisk luft udefra, eller indendørsluften skulle recirkuleres gennem luftsolfangeren.

SolarVentis hjemmeside er meget oplysende (en del bedre end DanSolars) og fortæller om mange nye produkter med mere avancerede egenskaber, måske også den du efterlyser. Jeg har dog ikke studeret den i detaljer, da jeg ikke står i en aktuel købssituation.

Derimod er der nok nogen tid til jeg kommer i nærheden af Toronto, så Karsten må selv drikke sine øl ...
Mvh. Morten Jødal

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Erfaringer med DanSolar luftsolfanger (AirHeater)
« Svar #8 Dato: 12, Januar 2012 - 12:04 »
Tak for info - jeg kendte ikke til SolarVentis. Det ser rigtig nok ud til, at de har et lidt bredere (eller dybere?) produktsortiment indenfor dette område.
Claus Wøbbe

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk