* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Danfossventiler?  (Læst 31624 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Danfossventiler?
« Dato: 24, Februar 2012 - 21:41 »
Jeg kom til at købe en dims i ALDI, en elektronisk termostat, som kan indstilles sådan, at man kan have perioder i døgnet, hvor temperaturen er lavere. Den skulle kunne bruges til bl. andet Danfossventiler i serierne RA, RAV og RAVL. Det er jo fint, men mine Danfossventiler er altså ikke mærket med andet end "Danfoss!

Er der en side hvor man "identificere" Danfossventiler?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Danfossventiler?
« Svar #1 Dato: 24, Februar 2012 - 22:31 »
Når der står i vejledningen at termostaten kan sættes på RA, RAV, og RAVL så dækker det faktisk hele Danfoss serien af radiator-ventiler.

om de så hedder  RA-G, RA-FN, RA-N, RA-U, RA-UR, RA-NXC betyder i denne sammenhæng mindre da alle har samme ventil-vandring fra fuld åben til lukket.

RAV og RAVL ventiler anvendes sammen med termostat (med føler-element) eller motor i Units til termostatstyring af cirkulation.

RA er radiator ventiler som deles i 2: dem der kan forindstilles og dem der er faste.

Du kan afgøre om ventilen er med eller uden forindstilling ved at tage termostat elementet af og se om der er en krans omkring den lille ventil som kan løftes og drejes med fingrene.

Er ventilen uden for-indstilling så er det enten en RA-G eller RA-FN.

RA-G bruges på et-strengede anlæg da tryktabet er lille, og det ser ud som om ventilen er skruet sammen af flere dele.

Udseendet af ventilerne har ændret sig lidt over de forgangne 25 år.

Efter Ventiltype betegnelsen RA-N osv. er der et nr 10, 15, 20, eller 25. dette referer til rør tykkelsen som ventilen sidder på (målt i mm)

Jeg har ikke kunnet finde litteratur om de gamle ventiler.

god debat

Mikael Boldt
 
Ha en god dag

Mikael Boldt

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #2 Dato: 24, Februar 2012 - 22:44 »
Tak Mikael! Det er vist noget du ved noget om!  ;-)

Jeg har en termostatventil som regulerer temperaturen ret godt; det er vel så enten en RAV eller en RAVL?

Problemet er der er medleveret tre adapterringe. Den til RAV er den største og den til RAVL er den mindste. Jeg kan ikke få nogen af dem til at blive fæstnet til selve ventilenheden. Ifølge en ret kortfattet vejleding hører der til RAVL et særligt "stift" som  skal sættes på ventilløfteren, men det mangler muligvis!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #3 Dato: 24, Februar 2012 - 23:07 »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Danfossventiler?
« Svar #4 Dato: 25, Februar 2012 - 08:03 »
Det ser ud til at der skal bruges adapter uanset hvilken ventil du vil sætte din termostat på.

Hvis termostaten skal sidde på en radiator er ventilen nok en RA type.

Kiggede lige på www.thermy.de og her fremgår det at Danfoss ventiler har enten 20-23 mm Gevind (RA) 26 mm (RAVL) og 34 mm (RAV)

At du ikke kan få adapteren til at passe indikerer nok at det er en RA ventil du har fat i .

I dit eget link om termostaten vises at adapteren for RA har et spændbånd til at fastholde denne til ventilen.
Ha en god dag

Mikael Boldt

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #5 Dato: 25, Februar 2012 - 09:45 »
Tak Mikael!

OK, så prøver jeg igen med mellemstørrelsen af adapterne. Jeg har været der tidligere, men det kan godt være at den skal krænges lidt mere på, før man spænder! Det jeg var mest bange for, var at det var en RAV, hvor man skal bruge en ekstra stift, som jeg ikke har kunnet finde; måske har jeg troet at det var levn fra sprøjtestøbningen; de hang nemlig sammen alle tre adaptere!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #6 Dato: 25, Februar 2012 - 16:50 »

http://www.thermy.de/fileadmin/user_upload/eurotronic.org/Download-BAL-WB/Adapter-Uebersicht.pdf

kan man finde følgende:

Danfoss RA 20 mm bzw. 23 mm mit 4 Kerben     liegt bei (Kunststoff)                       RAW
Danfoss RA 20 mm bzw. 23 mm mit 4 Kerben     lieferbar (Messing) 700 100 005
Danfoss RAV 34 mm mit 4 Kerben                    liegt bei (Kunststoff)                        wird u.a. von Buderus verbaut
Danfoss RAV 34 mm mit 4 Kerben                    lieferbar (Messing) 700 100 008
Danfoss RAVL 26 mm mit 4 Kerben                   liegt bei (Kunststoff)                        auch für Danfoss KV-Ventil
Danfoss RAVL 26 mm mit 4 Kerben                   lieferbar (Messing) 700 100 003

Jeg kan ikke måle til andet end at jeg har 23 mm gevind, som adapteren altså skal spændes fast på. Jeg har altså en RA ventil, men hvad er det for noget med "20 mm hhv. 23 mm"? De 20 mm må vel være på det stykke som ligger efter (set fra radiatoren) gevindet på 23 mm? Hvorfor blander man det mål ind i specifikationen?

Uanset hvordan jeg bakser med dimsen resulterer det kun i "E1" (Adaption umulig) eller "E2" (Ventilslaget for kort eller batteriets ladning for lav)!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #7 Dato: 26, Februar 2012 - 18:22 »
Tak for den formentlig utilsigtede advarsel mod produktet.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #8 Dato: 26, Februar 2012 - 19:58 »
Tak for den formentlig utilsigtede advarsel mod produktet.

Den var nedsat til 60 kr, så jeg gider ikke engang bruge min reklamationsret. Svjh har den kostet ca det dobbelte da den var ny som tilbudsvare. Nu virker den ikke, formodentlig pga problemet med at montere den godt nok, men ellers er det jo fantastisk, at man kan sælge sådan en dims med noget specielt software indbygget for at klare "adaptionen" for 120-130 kr.!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #9 Dato: 26, Februar 2012 - 22:35 »
Plejer de ikke at koste omkring 250 kr?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #10 Dato: 26, Februar 2012 - 23:19 »
Plejer de ikke at koste omkring 250 kr?

Jeg fandt en side hvor den stod omtalt ved at google på [aldi radiatortermostat]. Der stod det at prisen var 139 kr. Det ville også være ret vildt at nedsætte prisen fra 250 til 60 kr.!

rosell

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Danfossventiler?
« Svar #11 Dato: 04, September 2015 - 12:03 »
På denne PDF er der en fin oversigt over Danfoss termostater (på side 3)
http://www.vvs-trading.dk/uploads/Radiator-termostater.pdf

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Danfossventiler?
« Svar #12 Dato: 05, September 2015 - 00:18 »
Jeg har mit eget tempeturstyringssystem:
Først har jeg installeret brumbjørnesystemet, lært fra Søren Basbøll:
En rumtermostat slukker for cirkulationspumpen når der er varmt nok. Dette sparer støm!

Endvidere har jeg installeret et kontaktur der slukker hele oliefyret når jeg ikke er hjemme. Så falder temperaturen, også kedeltemperaturen, men den tænder igen en halv time førend jeg kommer hjem.
Jeg er omhyggelig med at hver gang oliefyret tænder, skal det køre helt op til en kedeltemperatur på 60 grader for at undgå kondensation.
Mine danfosstermostater er af ældre dato og er helt åbne.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk