* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 123
I alt: 123

Forfatter Emne: Urban farming?  (Læst 14079 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Urban farming?
« Dato: 25, Februar 2012 - 20:56 »
I har sikkert hørt om det, et nyt buzzword, "urban farming"! Det høres mere og mere, og før man aner det, får vel disse superoptimister fået overtalt politikere og og mediesøgende bestyrelsesmedlemmer i Real Dania og lignende steder til at satse milliarder af kroner på totalt idiotiske projekter hvor højhusene får dyrkningshaver på toppen, i stedet for fornuftige tagkonstruktioner, selv om de er "kedelige" i superoptimisternes øjne!

Hvis "superoptimisterne", bolsjevikerne, ikke havde haft held med at udkonkurrere de noget mere fornuftige mensjeviker i 1917, kunne vi have undgået fejltagelsen Sovjetunionen. Lad os stoppe superoptimisterne der vil lave ufornuftige og vedligeholdskrævende huse med "grøn top", for de får lavet for megen ravage!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Urban farming?
« Svar #1 Dato: 25, Februar 2012 - 22:42 »
Hej John
 Din ven Rolf Ask Clausen er blevet fyret på gråt papir på nøren, bare til din oplysning  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Urban farming?
« Svar #2 Dato: 26, Februar 2012 - 06:53 »
Hej John
 Din ven Rolf Ask Clausen er blevet fyret på gråt papir på nøren, bare til din oplysning  ;D

Øh.. var han fortaler for Urban Farming?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Urban farming?
« Svar #3 Dato: 26, Februar 2012 - 17:43 »
Ikke med mindre du var en grøntsag på et tag  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Urban farming?
« Svar #4 Dato: 26, Februar 2012 - 19:22 »
før man aner det, får vel disse superoptimister fået overtalt politikere og og mediesøgende bestyrelsesmedlemmer i Real Dania og lignende steder til at satse milliarder af kroner på totalt idiotiske projekter hvor højhusene får dyrkningshaver på toppen

Jeg har også hørt om "Urban Farming", men jeg tror du har misforstået konceptet, John.
Som jeg har forstået det, skal der ikke dyrkes på toppen, men i kælderen og måske flere etager - formentlig belyst af LED-lamper, der får strøm fra solcellebeklædninger diverse steder på huset og måske fra vindmøller.
Man kan let være skeptisk overfor ideen, men at sammenligne den med Sovjetunionen er nu vist at gå for vidt. Et par pilotprojekter eller tre vil nok kunne afdække potentialet - hvormod Sovjetunionen fra starten var et diktatur i fuldskala.

Noget andet er så, at vi i hjemlig politik er dybt uenige om, hvorvidt staten eller store fonde skal tage risici ved at støtte nye projekter, hvoraf en del givetvis vil gå ned. Den ultraliberale fløj siger klart nej. Det gør jeg ikke - jeg er overbevist om, at samfundsøkonomien samlet har gavn af udviklingsstøtte. Men heller ikke i tvivl om, at man let vil kunne fremvise eksempler på mislykkede projekter, der er spild af penge.
Men dette er politisk-ideologieke holdninger og som sådan ikke Ingeniørdebats kernefelt. Jeg vil derfor ikke gå meget længere end at ridse de principielle standpunkter op.

P.S. I New York er der i disse år meget stor grøde i alle slags kreative byfornyelsesprojekter. Nogle af disse omfatter parker på hustagene og et enkelt (tror jeg nok kun) køkkenhaver sammesteds. Men disse ideer går mere på at forbedre bymiljøet og har ikke ret meget med urban farming at gøre.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk