* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 79
I alt: 79

Forfatter Emne: stenslag i brilleglas  (Læst 35963 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #15 Dato: 04, April 2012 - 23:26 »
Indrømmet!
Jeg læste kun det første afsnit i linket.
Jeg betvivler ikke midlets fortræffeligheder i optisk forstand, men blev fanget i den "gule plet" :-)
Mit tyske behøver du ikke tvivle på, særlig da jeg lever i et billand (D) hvor et stenslag i synsfeltet på vindspejlet IKKE må repareres, men kræver en ny forrude.

Men jeg er fascineret over mange af dine råd/midler/metoder som ellers er fuldkommen ukendte. Bliv ved, Morten :-)

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #16 Dato: 05, April 2012 - 11:31 »
Tak for rosen, Bent!
Og jeg glemte lige at skrive før, at den tyske tekst var sakset fra tysk Wikipedia, hvor den er et af de første hits, når man googler kanadabalsam - som på tysk fortsat staves med k.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #17 Dato: 05, April 2012 - 19:42 »

Mit tyske behøver du ikke tvivle på, særlig da jeg lever i et billand (D) hvor et stenslag i synsfeltet på vindspejlet IKKE må repareres, men kræver en ny forrude.

Det er ikke alt der er lige velbegrundet på bilområdet i D.

Det er de særeste ting der kræver "TÜV-Freigabe" og "Eintragung im Brief" Den værste er dog "Reifenfreigabe", som især på motorcykler betyder helt horrible dækpriser i en models første leveår, da konkurrencen så at sige er bortfaldet ved lov.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #18 Dato: 06, April 2012 - 12:09 »
Jeg har et stenslags reparationssæt fra Thansen og som har virket fortræffeligt på min tidligere Berlingo. Den ligefrem samlede på stenslag. Vinklen på min nuværende Caddyforrude er anderledes og jeg har tilgode (heldigvis)at have fået et stenslag i denne forrude.
Reparationerne var ikke at se efter operationerne. Jeg antager at det er en acrylmasse der hærder ved sollysets ultraviolette lys da den presses ind med stykke gennemsigtigt folie.

Om dette kan anvendes til andet end glasbriller vides ikke og hvorledes den optiske virkning har på briller skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Jeg køber billige læsebriller i plast der bliver kylet væk når der kommer ridser i dem og skifter kørebriller i glas der er tilpasset mit syn hvert andet år og som også koster en del
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
stenslag i brilleglas
« Svar #19 Dato: 06, April 2012 - 18:03 »
Jeg har nu søgt efter danalim her i byen. Man kan få mange slags Dana lim: Sekundlim, kontaktlim, silicone og andet, alle hedder Dana lim. Men den gode gamle celluloselim kan jeg ikke finde.

Derimod er det en god ide med stenslagsmidlet fra Thansen

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6765568582&n=-2027215995&pn=-2027215810

Det er ikke særlig dyrt, så det vil jeg bestille. Det kan jo også komme til gavn ved stenslag i min bilrude.
Indtil sidste sommer havde jeg en gammel bilforrude, som var nærmest sandblæst, og jeg tænkte på at udskifte den. Til sidst tog en hærværksmand beslutningen for mig og smadrede ruden. Nu har jeg en fin ny rude - for min egen betaling, for hærværksmanden blev aldrig fundet.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #20 Dato: 06, April 2012 - 22:09 »
Hvis dine brilleglas er af plast skal du undgå den gamle Dana Lim da den er baseret på acetone Gerda!

Jævnfør Mortens advarsel.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
stenslag i brilleglas
« Svar #21 Dato: 07, April 2012 - 01:11 »
Mine brilleglas er af rigtigt glas, men de er bifokale med flydende overgang og temmelig dyre.

Jeg har netop bestilt Thansens stenslagskur, så jeg håber at jeg om et par uger kan fortælle nyt om mine udsigter.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #22 Dato: 07, April 2012 - 11:19 »
Køb deres plastpolermiddel med i den samme pakke. Det er en lille tube, som er godt til mange ting.
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
stenslag i brilleglas
« Svar #23 Dato: 03, Juni 2012 - 23:36 »
jeg fik stenslagsproduktet fra Thansen.

Mit første forsøg faldt ikke heldigt ud: Jeg kom en dråbe i hakket i brilleglasset og lagde brillerne til tørre.
Men det ville ikke tørre, og da jeg polerede brillerne, forsvandt det hele igen.

Derefter - først derefter - læste jeg brugsanvisningen.
Den fortalte at efter at man havde presset midlet ned i hullet skulle man dække det med det medleverede plasticark. men hvor var det?
Efter at have søgt forgæves i pakken fandt jeg på gulvet nogle fine tynde plasticark, ca 10x15 cm, som jeg flere gange var kørt over med min kontorstol Humpf!?!
Nå, jeg fiskede arkene op, tørrede dem omhyggeligt af og fortsatte læsningen.
Vejledningen fortsatte: Når man har dækket reparationen med plasticarket skal man parkere bilen således at solen rammer ruden, idet det er det ultraviolette lys der hærder midlet.

Jeg foretog en ny reparation af mine briller og dækkede reparationen med en stump af det medleverede plasticark.
Derefter lagde jeg brillerne i vindueskarmen i solskin i 6 timer (Jeg ved godt at der ikke kommer meget ultraviolet lys gennem ruden).
Men efter nogle timer pillede jeg plasticarket af, det var nemt efter at jeg fik fat i et hjørne. Så polerede jeg brillerne med et almindeligt viskestykke, og - resultatet er godt. Skaden er ikke helt forsvundet men når jeg ser ud gennem brillerne bemærker jeg den ikke.
Det kan anbefales.

Jeg kan tilføje at jeg lavede et eksperiment: jeg lagde en dråbe af stenslagsmidlet på et glasskår og lagde det i vindueskarmen.
Efter et døgn konstaterede jeg at det stadig var klistret i overfladen, men noget af midlet var sivet udenom glasskåret og ned under glasset. Det bevirkede at glasskåret nu er limet urokkeligt fast i min vindueskarm.
Det ser ud til at dette middel dels kræver at det hærder uden luftens adgang, og dels kræver ultraviolet lys for hærdning.
Den lille flaske fortæller ikke så meget udover at midlet indeholder methacrylate

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk