* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: stenslag i brilleglas  (Læst 35964 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
stenslag i brilleglas
« Dato: 02, April 2012 - 01:34 »
Jeg er glad for mine briller som har været dyre.
Nu er der desværre kommet et lille hak midt i synsfeltet i det ene brilleglas, det er vist kommet ved at jeg tabte brillerne og de har ramt en sten.

Findes der noget som kan fyldes i dette lille krater og genskabe glassets brydningsindex?

jeg forestiller mig en dråbe sekundlim eller en smule klar silicone.

Venlig hilsen  Gerda
Venlig hilsen

Gerda

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #1 Dato: 02, April 2012 - 01:57 »
Jeg tror at de ambulante bilglasreparatører bruger det samme som man bruger, når man limer akrylplader sammen til en boks e. l., men jeg tvivler på at du kan få præcist den samme brydning gennem reparationsstedet. Jeg tror at produktet kendes som "flydende akryl". Den hurtigtørrende sekundlim tror jeg er for hidsig at arbejde med!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #2 Dato: 02, April 2012 - 08:49 »
Hvis di har fået et hak, uden at revne hele vejen igennem, er det nok plast, og ikke glas. Brydningsindeks i plast er formentlig større end i glas. 10 sekunderslimen er sikkert et udmærket middel, hvis du kan få den net i og få den til at hærde.
Bagefter er en opolering nok nødvendigt.
Man kan få et meget fint polermiddel beregnet til "acryl".
Jeg bruger det til genopretning af skadede cd'er
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #3 Dato: 02, April 2012 - 13:27 »
I min studietid arbejdede jeg med røntgenkrystallografi, og vi havde da hele tiden behov for at lime krystaller på glaspinde. Hertil brugte vi kanadabalsam, som dengang kunne fås på tube. Begrundelsen for valget var bl.a., at det har samme brydningsindeks som glas.
Jeg ved ikke om produktet fås længere, men mit link beskriver dets fine optiske egenskaber.
Nu er glas jo flere forskellige ting, og netop til briller bruges ofte glas med ekstra højt brydningsindeks - det gør brillerne med stor styrke lettere, fordi glassene kan laves tyndere.

Du skal naturligvis overveje harbsts indvending - men hvis du ved det er ægte glas, kan du uden større risiko prøve med en lim af organisk materiale. Jeg ville nok ikke starte med sekundlim, men snarere med en klassisk celluloselim (Danalim, UHU Hart). De kan fjernes 100% med acetone, hvis det ikke virker.
Hvis brydningsindekset ikke er helt rigtigt, vil du se en skygge, som givetvis generer mindre end hakket. Til gengæld er det vigtigt at få overfladen helt i plan med glasset, ellers gør du ondt værre.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #4 Dato: 02, April 2012 - 16:44 »
Hvis man ikke specielt forlanger glaslinser vil optikerbutikkerne normalt levere plastlinser. De er lettere men ridses også lettere.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #5 Dato: 02, April 2012 - 17:24 »
Hvis man ikke specielt forlanger glaslinser vil optikerbutikkerne normalt levere plastlinser. De er lettere men ridses også lettere.

Derfor bestiller jeg konsekvent altid rigtige glaslinser!  ;-) Og de skal IKKE være påført nogen form for belægninger, som gør at de alligevel ridses! Problemet er ikke så meget at jeg taber brillerne, men almindelig pudsning gør plastlinser matte, hvis man pudser dem ofte, og dét gør jeg!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #6 Dato: 02, April 2012 - 19:19 »
Enig John.
Den eneste ulempe er at man kan slå en glaslinse i stykker, hvis man taber brillerne uheldigt på et stengulv. Det er sket en gang for mig.
Jeg tror at man skal være ekstremt uheldig for at det går galt.

Derimod er det helt sikkert at plast og diverse coatininger ikke holdewr i længden.
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
stenslag i brilleglas
« Svar #7 Dato: 03, April 2012 - 12:00 »
Mine briller er af rigtigt glas og ingen coatning.

ideen med at bruge danalim lyder godt, især fordi det kan fjernes igen med acetone som ikke skader glasset

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #8 Dato: 03, April 2012 - 13:43 »
Mine briller er af rigtigt glas og ingen coatning.

ideen med at bruge danalim lyder godt, især fordi det kan fjernes igen med acetone som ikke skader glasset

Venlig hilsen   Gerda

Ja, man kan jo prøve, og så fjerne det igen. Jeg tror nemlig at den limklat gulner ret hurtigt!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #9 Dato: 03, April 2012 - 14:08 »
Hvis det er plastlinser skal du passe på med acetone.

Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #10 Dato: 03, April 2012 - 18:00 »
Acetone er naturligvis UEGNET til enhver form for plast, da det opløser de fleste plasttyper. Men det gælder jo ikke Gerdas briller.

Johns indvending er nok vigtigere. Jeg vil dog tro det holder en god gennemsigtighed et års tid, og det kunne jo være længe nok til at få fat i det rigtige produkt - kanadabalsam!

Produktet fås skam endnu:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=canada+balsam+&_cqr=true&_nkwusc=kanadabalsam&_rdc=1
$31,99 for 25 g - free shipping  :)
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #11 Dato: 04, April 2012 - 14:44 »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #12 Dato: 04, April 2012 - 19:26 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Canada_balsam

- hvilket så er præcis samme link, der ligger bag ordet "kanadabalsam" i mit første svar (hvis man googler med samme stavemåde (med k og i 1 ord) som gjaldt da vi brugte produktet, får man bl.a. en fin wikipediaartikel på tysk).
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #13 Dato: 04, April 2012 - 20:19 »
Fra Bjarkes lnik:

"that turns to a transparent yellowish mass when the essential oils have been allowed to evaporate"

Om en gul plet i synsfeltet er så godt? Men OK, det lader sig åbenbart ret let fjerne igen.

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: stenslag i brilleglas
« Svar #14 Dato: 04, April 2012 - 21:54 »
Bent, det undrer mig at netop du ikke kan læse tysk:
Es ist ein durchsichtiges Terpentin, das im ausgehärteten Zustand einen Brechungsindex aufweist, der dem von optischem Glas sehr nahe kommt. Das bedeutet, der Übergang zwischen Balsam und Glas wird nach dem Aushärten so gut wie unsichtbar. Deshalb wird es zum Beispiel zum Verkitten von Linsen zu Linsengliedern benutzt, zur Konservierung von Mikroskop-Präparaten oder zum möglichst unsichtbaren Reparieren von Kratzern in Glasscheiben, früher oft auch in Brillen.

Desuden har du læst selektivt i Bjarkes (og mit) link:
Due to its high optical quality and the similarity of its refractive index to that of crown glass (n = 1.55), purified and filtered Canada balsam was traditionally used in optics as an invisible-when-dry glue for glass, such as lens elements.
og:
Canada balsam is amorphous when dried. Since it does not crystallize with age, its optical properties do not deteriorate.
Så det med at det er let at fjerne kan være relevant, hvis Gerda vil prøve med den billige og lettilgængelige Danalim - men ikke for Canadabalsam (moderne dansk stavemåde).
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk