* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges  (Læst 20524 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Dato: 02, Maj 2012 - 19:58 »
Er der nogen af jer der har erfaringer med brug af en PC Projektor i et lokale, der ikke kan mørklægges.
Umiddelbart er det jo ikke muligt at få vist noget, der er mørkere end lærredet, men er det overhovedet muligt at få vist et acceptabelt billede?
Det er til selskabeligt formål i et lokale med ca. 5 personer, så billedet kan ikke være alt for småt.
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #1 Dato: 02, Maj 2012 - 20:33 »
Jeg går ud fra du mener LCD projektor.
Det kommer an på hvad du vil vise.
Hvis det f.eks. er sort tekst på hvis baggrund som i en Powerpoint præsentation, så går det.
Hvis du vil vise billeder eller film, så dur det ikke.

MvH,

Bent.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #2 Dato: 02, Maj 2012 - 21:20 »
Med de priser og relativt gode gengivelser, som store nye fladskærme har og yder, synes jeg ikke at der er så meget der trækker i projektorernes retning. Det skulle lige være det at de kan flyttes lidt nemmere end en stor fladskærm, men er de af bedre kvalitet, så vejer de også godt til. Derudover støjer de!

I hvert fald, se den i funktion før du køber noget!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #3 Dato: 02, Maj 2012 - 23:44 »
Jeg har forstået spørgsmålet lidt anderledes, nemlig at Eigil kan låne en projektor til en given lejlighed, men er i tvivl om systemet er godt nok til formålet.

Hvis du har en hvid væg - eller endnu bedre en gammeldags lysbilledskærm, hvis du ikke laver billedet alt for stort, hvis der ikke er direkte solindfald og hvis projektoren er rimeligt lysstærk, så går det.

Jeg har en del praktiske erfaringer og har sidst set forsøget gjort med kunstgengivelser på en hvid væg (ikke en rigtig skærm) i et lokale med 100 mennesker, og det var IKKE godt nok! Jeg understreger, at jeg ikke var ansvarlig for dette arrangement, for så havde jeg sagt tydeligt fra på forhånd - ud fra tidligere erfaringer ... Omvendt var selv denne umulighed tilstrækkeligt nær på et brugbart resultat til at jeg vil sige, at det kan gå med det lidt mindre billede, der kræves til at 5 mennesker kan se ordentligt.
Absolut forudsat der ikke er direkte sol på væggen der projiceres på. Og det hjælper også rigtigt meget, hvis der er fortræksgardiner for alle vinduer, selv om det ikke er egentlige mørklægningsgardiner.

P.S. Ved køb er jeg enig med John. Jeg har selv leget med tanken om at bruge en projektor som TV i hjemmet, men endte med at købe en fladskærm i stedet.

P.P.S. En projektor i privat- og skolesegmentet har typisk en lysstyrke på 2200 ANSI Lumen. Den vil jeg kalde rimeligt lysstærk.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #4 Dato: 03, Maj 2012 - 03:09 »
Husk blot at have en lampe i reserve og vide hvordan den skiftes.

Hovedproblemet med at anvende projektorer til daglig tv kikkeri er at lysstyrken falder jævnt med lampens alder og at den er hundedyr at udskifte, hvis det er en lysstærk udladningslampe. Det er det eneste som duer i fuldt dagslys. 
Lampeforbruget kan være op til en pris omkring 10 kr i timen. 
Jørgen Harbst

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #5 Dato: 03, Maj 2012 - 08:43 »
Tak for svarene.
Jeg har (havde) overvejet at købe en projektor, dels til formålet og dels til hjemmebrug, primært til billeder og billedshows. Jeg har set på en Optoma HD 23, der har en opløsning på 1920x1080 og en lysstyrke på 2500 ANSI Lumen, se her :
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=9134894&sw=Optoma&ref=search.
Efter min mening og anbefalinger fra seriøse fotografer er det det bedste bud i denne prisklasse. Man kan få mere lysstærke, men ikke med så høj opløsning.
Men men, jeg må lige se på lokaliteterne, om der kan foretages afdæking og hvor besværligt det vil være.
Det kan også være en mulighed at leje en lysstærk projektor.
En fladskærm er selvfølgelig bedst, men det bliver for upraktisk, og den ville jeg alligevel skulle anskaffe.
Jeg har for øvrigt stadig en gammeldags lysbilledskærm. (Jeg går ud fra, at du mener 50 mennesker, Morten :)).
Jeg er stadig modtagelig for gode råd og vender tilbge med mine erfaringer
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #6 Dato: 03, Maj 2012 - 09:41 »
Det kommer nok lidt an på, hvad du mener med "kan ikke mørklægges".

De fleste af nutidens projektorer kan klare et lokale med lidt dagslysindfald; dog vil det være ret godt, hvis der kan trækkes gardiner for.

Jeg har selv været ude i ekstremtilfældet, hvor man ønskede at bruge projektor i et væksthus, og der måtte leverandørerne give op (hvilket næppe kan undre nogen). I det tilfælde kunne opgaven kun løses med LED-skærmene, man plejer at anvende til husfacade-reklamer. Og de er lidt for grovkornede til film og billeder. Prisen snakker vi ikke om!

Men leverandørernes mantra var: "mørklægning, mørklægning og mørklægning". Er det fuldstændigt umuligt? Om ikke andet så at klistre noget papir op med malertape eller hænge lagner op?

mvh Henrik
Henrik

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #7 Dato: 03, Maj 2012 - 13:01 »
Jeg er enig med Henrik mht. mørklægning:
Træk gardinerne for, og du er godt hjulpet.

Jeg har ret meget erfaring med projektorbrug i klasseværelser med ca. 25 mennesker, og det kneb kun i direkte sydvendte lokaler med tynde gardiner.

Konkret vil Eigil drille mig med følgende:
(Jeg går ud fra, at du mener 50 mennesker, Morten :)

Det gjorde jeg faktisk ikke, for jeg holdt mig til det oprindelige spørgsmål:
Det er til selskabeligt formål i et lokale med ca. 5 personer, så billedet kan ikke være alt for småt.

- men jeg har da også erfaringer fra lokaler med ca. 50 mennesker  ;)

Til det konkrete forslag har jeg nogle kommentarer.
Computercity er lidt sparsom med oplysninger, men jeg har fundet yderligere oplysninger her:
http://www.pricerunner.dk/pi/98-2779384/Projektor/Optoma-HD23-Produkt-Info

Det er en DLP-projektor, hvilket er supergodt.
Lampen er på 230 W og har en levetid på 4000 timer. Med en pris på 7000 kr. giver det en timepris for lampen på kr. 1,75, hvis man beslutter sig for at skrotte projektoren, når lampen går - slet ikke så ringe (jeg kan ikke finde oplysninger på selve lampen, men jeg vil faktisk gætte på det er halogenlampe til nogle få hundrede kroner).
Jeg bemærker en ret beskeden zoom, så du skal være sikker på, at projektoren kan anbringes fornuftigt i forhold til hvor du vil have skærmen.
Ligeledes er keystonekorrektionen kun vertikal (ret normalt) og kun 5 grader, hvilket er klart i den lave ende (for ikke-nørder: keystone er den funktion, der får billedet til at blive rektangulært, selv om projektoren står skråt).
Alt i alt altså en model, der er beregnet til at placere i et egnet lokale - ikke den man tager med til helt umulige steder og justerer til alligevel at vise et fint billede i den helt rette størrelse.
Med disse forbehold ser den ud til at være et rigtig godt køb.

Da jeg åbenbart tog fejl i mit gæt og den også er til mere permanent brug, skal du lige overveje placeringen. En loftplacering er langt at foretrække fremfor et bord, hvor den vil stå i vejen og hvor man oftere får behov for at gå imellem projektor og skærm. Det forudsætter naturligvis, at billedet kan vendes på hovedet, hvilket ikke fremgår af de specifikationer jeg fandt - men det er vist en selvfølge.
Almindeligvis kan en projektor frigøres fra et loftophæng på få minutter med en skruetrækker, så det forhindrer ikke, at man tager den med sig. Det er naturligvis ingen god ide, hvis ud-af-huset-anvendelse er hovedbehovet - men i så fald er det nok heller ikke den rigtige model, jfr. de få forbehold ovenfor.
« Senest Redigeret: 03, Maj 2012 - 13:04 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #8 Dato: 03, Maj 2012 - 15:45 »
Hej Morten.
Jeg kan kun rødme ;D
Den der ler sidst..
50 er det rigtige antal.
Tak for informationerne, de forbehold du nævner kan jeg leve med, både begrænset keystonekorrektion og zoom.
Jeg har lige checket lokalet og det er ikke så lyst, som jeg havde forestillet mig, og til overflod er der  rullegardiner, så der burde ikke være problemer. Og der er ikke direkte sol.
Venlig hilsen til jer alle og tak for hjælpen.
Jeg giver en tilbagemelding, jeg skal prøve det hele af i næste uge.
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #9 Dato: 14, Maj 2012 - 17:51 »
Tilbagemelding.
Det fungerede fint til premieren i lørdags, nu var der jo heller ikke problemer med solindfald.
Det eneste, der drillede var DVD-drevet, men det er jo ikke noget nyt.
Til jer, der ikke har prøvet det, kan jeg anbefale ProShow til billedpræsentationer.
www.photodex.com/proshow/gold
Tak for interessen.
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #10 Dato: 06, September 2012 - 22:53 »
Hmm, til 5 personer kunne man blot have brugt et tv...

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: PC Projektor i lokale, der ikke kan mørklægges
« Svar #11 Dato: 08, September 2012 - 17:41 »
Du har ret, Alex, men de 5 var en fejl, det skulle have været 50...Se også tidligere svar :)
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk