* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 81
I alt: 82

Forfatter Emne: Ny type LED  (Læst 29913 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Ny type LED
« Dato: 26, Juni 2012 - 12:41 »
Jeg abonnerer på et nyhedsbrev, der giver teknisk information om alt muligt - vistnok bl.a. i håb om at skaffe kontakter med interesserede fabrikanter  :D
Det kan jeg ikke leve op til, men nu, da RSS feed stadig ikke fungerer,  :-X
kan jeg da lægge et link til information om en ny type LED lys, der lyder lovende.

http://www.productinformation.dk/dansk-patent-revolutionere-led-belysning-37447/nyhed.html?origin=news
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Ny type LED
« Svar #1 Dato: 26, Juni 2012 - 20:16 »
Hmm, hmm,

Jeg synes umiddelbart reklamen lyder lidt poppet. Er det andet end en masse led chips monteret på en slags printplade. Når man anvender et stort antal mindre lysdioder på en større plade får man spredt varmen så egentlige køleplader ikke er nødvendige. Det er ikke noget nyt.

Men det fremgår ikke rigtigt hvori patentet består. Er der nogen der kan se noget epokegørende som jeg ikke kan?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ny type LED
« Svar #2 Dato: 26, Juni 2012 - 23:00 »
Enig Sophiante....jeg glæder mig også til at se lyset ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Vile

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 31
    • Vis profil
Sv: Ny type LED
« Svar #3 Dato: 27, Juni 2012 - 11:35 »
Men der forskes til stadighed i LED-lysets muligheder for afstemning mht. frekvens/lysfarve:

http://hortsci.ashspublications.org/content/43/7/1947.full

Emnet er også beskrevet i "Everyday Practical Electronics" (EPE) June 2012  p.22
 

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Ny type LED
« Svar #4 Dato: 27, Juni 2012 - 15:01 »
Ja, men hvis nogen alledrede har fået patent på noget er det vel her og nu, og ikke i fremtiden!

Jeg mangler stadig forklaringen på patentet omtalt i reklamen? Hvis en masse lysdioder monteret på samme print er noget særligt, så har jeg gjort det for mange år siden!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Ny type LED
« Svar #5 Dato: 27, Juni 2012 - 16:48 »
Ja, men hvis nogen alledrede har fået patent på noget er det vel her og nu, og ikke i fremtiden!

Jeg mangler stadig forklaringen på patentet omtalt i reklamen? Hvis en masse lysdioder monteret på samme print er noget særligt, så har jeg gjort det for mange år siden!


Du henviser til en journalistisk omtale af noget som de har fået fra http://www.insidecompany.dk/led-light-revolution . Man kan jo spørge dem! Det er ikke lovligt at omtale et produkt som patenteret, hvis patentet ikke oplyses på anfordring. Patentet skal også være udstedt; det er ikke nok at man har indleveret en patentanmeldelse! Hvis patentanmeldelsen endnu ikke er blevet til et godkendt dansk patent (det står jo her udtrykkelig at det handler om et dansk patent!), skal produktet omtales som "patentanmeldt" og ikke "patenteret"!

Nu ved man jo ikke om det er firmaet som jeg henviser til, som ejer patentet, men det burde være muligt at søge sig frem til hvad patentet eller patentanmeldelsen handler om hos Patent- og Varemærkestyrelsen.

Jeg har ingen erfaring med hvordan man monterer LED's, men det virker som patentet handler om noget slags "print", hvor dioderne er monteret på en anden måde end ved lodning. Måske er det en film med integrerede dioder i?

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Ny type LED
« Svar #6 Dato: 27, Juni 2012 - 18:48 »
I nyhedsbrevet er der et link videre til http://www.insidecompany.dk/led-light-revolution

Ved at studere denne regner jeg med at den omtalte aluminiumssandwich er to aluminiumsplader med et isolerende lag imellem. Der er huller i den forreste plade og gennem isoleringen, og LED-erne monteres på den bageste plade i hullerne således at spændingen kan tilsluttes  mellem de to plader. Hvordan LED-erne er monteret hvis de ikke er loddet fast står der ikke noget om.

Men det er rigtigt at når man monterer LED-erne på en metalplade vil de få god køling. Det er dog ikke nyt. Det er også vist på et billede i den artikel som Vile linker til.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Ny type LED
« Svar #7 Dato: 28, Juni 2012 - 18:05 »
Der er ikke en tegning af sandwich'en. Det kan også være en sandwich på modsatte led, bestående af mange aluminiumsplader, med varmeledende isolation imellem, og lysdioderne sættes imellem to plader. Flere lysdioder imellem samme to plader er parallelt forbundet, mens lysdioder mellem to forskellige plader serieforbindes.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk