* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: Brugt bil  (Læst 17642 gange)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Brugt bil
« Dato: 25, Juli 2012 - 16:30 »
3 korte spørgsmål.
Jeg har netop hjulpet min søn med at købe hans første brugte bil. Den skal afhentes i weekend'en hvor betalingen så skal falde.

1) Forhandleren tager ikke imod Dankort. -Han vil have betalingen i kontanter eller på en bankchek.
Er det almindeligt?

2) På slutsedlen er der noteret at bilen leveres nysynet incl. olieskift og -filter. Efterfølgende har vi fundet ud af at bilen blev synet i januar 2012. -Den blev betinget godkendt p.g.a. utæt udstødning.
En bil synet i januar..........Er den nysynet?

3) På slutsedlen er der tilføjet: Reklamationsret i henhold til købeloven.
Hvis bilen ikke er nysynet efter vi skrev slutseddel og hvis udstødningen fortsat ikke er iorden, kan vi da ophæve købet?


Er blevet lidt betænkelig ved købet, da vi har fundet ud af at forhandleren har deltaget i "Kontanten" på en lidet flatterende måde.

Med venlig hilsen
Uffe
« Senest Redigeret: 25, Juli 2012 - 16:44 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brugt bil
« Svar #1 Dato: 25, Juli 2012 - 17:58 »
Er det almindeligt, at en forhandler ikke tager dankort?
Tjah, jeg hørte for ca. 2 år siden en udsendelse i "Formiddag på fireren" (hedder det vist), hvor der blev givet gode råd om køb af brugt bil, og herunder omtaltes forskellige måder at betale på. Men IKKE dankort!
På daværende tidspunkt havde jeg købt 3-4 biler med dankort, så jeg undrede mig (men ringede/skrev ikke ind til udsendelsen). Det tyder på, at den indkaldte ekspert fra FDM ikke fandt det mærkeligt.

"Nysynet" er et blødt begreb, og jeg har set forhandlere mene, at det gælder op til et år efter synet. Umiddelbart vil jeg mene ½ år er mere rimeligt - og så er du på grænsen.

Jeg kan ikke på stående fod afgøre, om en defekt udstødning er nok til at hæve købet, men det er da en klar mangel, som du har ret til enten at få udbedret eller hæve købet på grundlag af. Du står ret stærkt, så længe pengene ligger i din lomme, men som jeg forstår situationen, har forhandleren på nuværnde tidspunkt haft reelle udgifter til indregistrering/klargøring, så du kan næppe vente, at han uden videre vil give sig.

Der er en række gode råd om brugtbilkøb fra Forbrugerstyrelsen her:
http://www.forbrug.dk/Test-og-raad-foer-du-koeber/Biler/Koeb-af-brugt-bil
Men også den side er lidt ulden mht. hvad "nysynet" betyder.

Jeg vil på egen hånd råde dig til (hvis du ikke springer fra) at ofre en gennemgang af bilen hos en uafhængig mekaniker eller et FDM testcenter, især når du er utryg ved sælgeren.

P.S. For 1½ år siden hjalp jeg min yngste søn med sit første køb af en 10 år gammel bil. Sælgeren havde arabisk udseende og talte dansk med accent - men han tog dankort og kørte bilen til syn EFTER at slutsedlen var skrevet. Og den har ikke siden haft fejl udover det forventelige.  :)
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brugt bil
« Svar #2 Dato: 26, Juli 2012 - 08:25 »
1. Det er vist ret normalt at forhandlere der ikke udfører specielt mange transaktioner på daglig basis, heller ikke har en dankortterminal. Den koster nemlig penge. En banknoteret check er det bedste alternativ, hvis ellers beløbet er noget der er værd at snakke om i forbindelse med bilkøb.

2. Nysynet fortolkes meget forskelligt. Vigtigst er egentlig hvornår næste syn skal foregå. Tjek det hos en synshal. Det er nok at du har nr.pladenr. Måske kan du tjekke det online. Når du køber, så tjek også at stelnr. på bilen er den samme som på registreringsattesten.

3. En defekt udstødning burde I kunne høre, men selvom den ikke er defekt mere, så kan den jo være bådet skiftet eller utætheden kan være klatsvejst sammen. Det første holder noget længere end det andet. Da det er en sliddel på en brugt bil, tror jeg ikke at I skal regne med reklamationsretten.

Hvis forhandleren er har et dårlig ry (prøv også at google ham!), så find et andet sted at købe bil. Der er jo biler nok til salg! Alternativt, så regn ikke med at reklamationsretten kan bruges til noget. "Nysynet i januar" og "kontantdeltager" burde være rigeligt for at ophæve købet.

 

vh.
Claus

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Brugt bil
« Svar #3 Dato: 03, August 2012 - 12:04 »
...i det mindste spurgte han om kontanter eller bankcheck.

Vi har netop købt en brugt Berlingo til fruen, hvor forhandleren, hvis sydlandske navn jeg ikke vil lægge ham til last, bad om at få pengene overført til hans bank dagen før overtagelsen!

Der må jeg nok tilstå, at mine nakkehår rejste sig. Han sagde, at sådan betalte hovedparten af hans kunder, men jeg fik overtalt hustruen til at køre i banken og få udstedt en bankcheck. Jeg bryder mig ikke om at betale via bankoverførsel, før jeg står med nøglerne i hånden.

Nå, men handlen gik heldigvis fint, og en googlesøgning på forhandleren gav heller ikke grund til bekymring.

Husk at checke bilen for pant. Det kan gøres på www.bilbasen.dk

I øvrigt modbeviste vores jagt på en benzindrevet Berlingo årgang 2006-07 med et fornuftigt kilometertal på bagen, en fornuftig pris og indenfor en fornuftig radius fra Kbh. SuperClaus' påstand om, at der er biler nok. Berlingoer er der åbenbart rift om i Københavnsområdet.
Henrik

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brugt bil
« Svar #4 Dato: 03, August 2012 - 12:10 »
Nu skrev jeg jo også biler og ikke "Berlingo'er"......


Tillykke med dytten  :)
vh.
Claus

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Brugt bil
« Svar #5 Dato: 07, August 2012 - 21:25 »
Du kan tjekke nummerplade her:
http://www.nummerplade.net incl. restgæld

Synsrapporter:
http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk

Typegodkendelser:
http://nummerplade.billigbilpleje.dk/ - giver oplysning om typegodkendelsesnr mv.
http://www.fstyr.biltorvet.dk/WebForm1.aspx - typegodkendelsen

Bilbogen:
https://www.tinglysning.dk/tinglysning/forespoerg/bilbogen/bilbogen.xhtml?
« Senest Redigeret: 07, August 2012 - 21:51 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk