* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: Ingen varm vand - og dog!  (Læst 31198 gange)

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Ingen varm vand - og dog!
« Dato: 01, September 2012 - 13:32 »
Er lige flyttet til Horsens for at studere. Lejligheden - ja hele huset - er nyrenoveret i 2009.
Tænder jeg for bruseren, kan der godt være lidt varmt vand i starten, men temperaturen falder hurtigt til ca. 40 grader. Rækker jeg hånden ud og åbner for vandhanen ved håndvasken, bliver vandet meget varmere efter ca. 30 sekunder. Lukker jeg den hane igen, har jeg varmt vand i et par minutter, så bliver det lunkent igen. Og sådan kan jeg blive ved!

Da jeg er af den sparsommelige type der tager 5 minutters bad og ofte nærmest kun har bruseren til at dryppe når jeg vasker mig, er dette møgirriterende. For forudsætningen for at tage et "sparebad", er at temperaturen på vandet i det mindste er varm.

Hvad kan der være årsag til dette "fænomen"?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ingen varm vand - og dog!
« Svar #1 Dato: 01, September 2012 - 16:07 »
Du giver for få oplysninger, Alex!

Hvis du har en gennemstrømningsvandvarmer, kan den simpelthen have for lav kapacitet eller være indstillet forkert. I en sådan er der en mege lille beholder, hvis indhold er varmt - men ved brug skulle der gerne kunne leveres mere varme hurtigt!

Det er ud fra din beskrivelse det mest sandsynlige, og årsagen kan være forstoppelse i gennemstrømningsledningen. Den fejl har jeg selv haft for år tilbage, og min VVS. mand kunne afhjælpe den på få minutter ved at fjerne forstoppelsen (pakgarn).

Men uden at kende varmesystemets art er det svært at gætte!
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Ingen varm vand - og dog!
« Svar #2 Dato: 01, September 2012 - 19:58 »
Hvis der er tale om gennemstrømningsvandvarmer, der styres af flowet kunne det tænkes, at flowet ved bruseren er for lavt til at starte varmen. Åbnes for vandhanen er der flow nok til at starte opvarmningen.
Prøv at checke om opvarmningen af vandet starter når du åbner bruseren.

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Ingen varm vand - og dog!
« Svar #3 Dato: 01, September 2012 - 20:55 »
Der er ikke ret meget tryk på vandet og det er som regel varmt i starten. Hvis jeg kan høre naboen er i bad og jeg går ud og åbner for min bruser, er vandet brandvarm.
Så det lyder som om din forklaring er lige i øjet!

Er der tale om et justeringsspørgsmål for at få det til at virke som det skal?

Jeg får i øvrigt både varmt og koldt vand direkte ind i lejligheden (med måler på begge) og kan ikke se hvad type anlæg der er bag.
« Senest Redigeret: 01, September 2012 - 20:57 af Alex »

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Ingen varm vand - og dog!
« Svar #4 Dato: 01, September 2012 - 21:46 »
Om det er noget, der kan justeres let afhænger nok af arten af fyret samt af fabrikatet. Du må nok have fat i den ansvarlige for opvarmningen i ejendommen.

Hvis trykket er meget lavt kunne det tyde på, at der er nogen forhindringer i rørene eller i armaturet i form af kalk eller snavs.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ingen varm vand - og dog!
« Svar #5 Dato: 01, September 2012 - 21:48 »
Du skriver at du bor i lejlighed.
I så fald har du ikke selv meget andet at gøre end at undersøge om bruserhovedet er tilkalket - men hvis fejlen også berører vandhanen ved håndvasken, ligger den med stor sandsynlighed længere ude.
Efter din fejlbeskrivelse lyder det meget som om anlægget ER et gennemstrømningsanlæg, og at det er fælles for hele ejendommen, selv om der er separat måler på hver lejlighed.
I så fald skal du klage til vicevært/ejer over for lidt tryk (når du altså har tjekket dit eget bruserhoved!).
Afhængigt af målerens indretning kan du endda risikere at betale for varmt vand, selv om du ikke bruger varme, fordi opvarmningne ikke går i gang! Så det er klart et klagepunkt.
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Ingen varm vand - og dog!
« Svar #6 Dato: 02, September 2012 - 13:20 »
Tak for dit svar, Morten.
Det er ting jeg forlængst har checket og næste skridt vil være at kontakte udlejeren.
Og jeg har netop samme syn på det - at jeg betaler for varmt vand der ikke er varmt.

Thidemann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Ingen varm vand - og dog!
« Svar #7 Dato: 02, September 2012 - 20:38 »
Jeg har oplevet et tilsvarende fænomen i et parcelhus. Det viste det sig at være en defekt kontraventil i et termostat-blandingsbatteri  i et andet rum.  Så løb der koldt vand over i varmtvands systemet i varierende mængde, afhængig af trykker (flowet) i de to systemer samt temperaturindstillingen på det defekte blandingsbatteri. Hvis det er dit problem kan det blive svært at finde, da det defekte blandingsbatteri jo nok befinder sig i en anden lejlighed. Jeg er ikke klar over om der også er kontraventiler i forbrugsmålerne, i så fald er det nok noget andet der er galt, da ventilen i varmtvandsmåleren (i den anden lejlighed) jo ellers også skulle være defekt.

Hvis problemet er en gennemstrømsvandvarmer der ikke starter, bør vandet ikke bare blive lunkent, men direkte koldt efter kort tid.


Mvh
Carsten

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk