* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 148
I alt: 148

Forfatter Emne: Organisering af Windows 7 - er det bare mig?  (Læst 30082 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Organisering af Windows 7 - er det bare mig?
« Svar #15 Dato: 16, September 2012 - 18:43 »
Ja, så har jeg været i gang med W7 lidt længere og er ved at have overblik.
Tak for diverse gode råd undervejs.
Jeg lærer vel at leve med "biblioteker" i stedet for mapper og prøver at komme i tanker om tilfælde, hvor den nye organisationsform kunne være en fordel. Det er ikke lykkedes endnu, men jeg har fundet ud af at flytte alt over på drev D.

Mine røde ører er blegnet, da jeg opdagede, at den anvisning Tommy gav mig på at højreklikke, blot førte til de indstillinger, jeg godt kendte i forvejen, og hvor jeg havde været inde at fjerne fluebenet ved "skjul filtypenavne for kendte filtyper". Det var noget af det første jeg gjorde, da jeg ofte har brug for at se - og af og til ændre - et filtypenavn.
Men det er ikke lykkedes mig at gennemtvinge "Store ikoner" som standardindstilling for nye mapper.

Alex har til gengæld misforstået mit ærinde angående ikoner, men jeg har nok heller ikke udtrykt mig præcist nok. W7 har fået en ny indstilling (evt. var den der også i Vista, min eneste Vista-PC er netop sendt på pension og afløst af den nye med W7), som hedder "Vis altid ikoner, aldrig miniaturer" - og den er som standard slået til!.
At jeg foretrækker visning af "Store ikoner" skyldes ellers netop, at Windows i alle de rene ikonvisninger - men ingen af de øvrige - faktisk viser de meget oplysende miniaturer i stedet for filtypens ikon. Genialt, når man skal gennemse en mappe med feriebilleder for hurtigt at finde frem til det rette - men også mange dokumentfiler vises så karakteristisk, at det er en hjælp at søge på miniaturerne.
Alex' bemærkning satte mig på sporet, så nu har jeg omhyggeligt valgt modsat af hvad han foreslog ...  ;)

Tilbage er bare, at jeg ret ofte er i gang med flytte- eller kopieringsopgaver, hvor jeg har flere vinduer åbne og er nødt til at forskyde dem for at få de rette filer synlige. Det irriterer mig grænseløst, at hver gang jeg blot berører overkanten af skærmen med vinduesrammen, maksimerer W7 vinduet! Det er næsten aldrig det jeg vil - og ellers kender jeg en anden simpel måde at gøre det på. 8)
Ved nogen om den funktion kan slås fra et sted?

P.S. Og så havde Vista - men KUN Vista! - en enkelt dejlig facilitet, nemlig at når man med musen pegede på en minimeret fil på proceslinien, så fremkom der en miniature af dette vindue. Den har jeg været glad for - så den er selvfølgelig forsvundet igen!  ::)
« Senest Redigeret: 16, September 2012 - 18:46 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Organisering af Windows 7 - er det bare mig?
« Svar #16 Dato: 17, September 2012 - 03:56 »

P.S. Og så havde Vista - men KUN Vista! - en enkelt dejlig facilitet, nemlig at når man med musen pegede på en minimeret fil på proceslinien, så fremkom der en miniature af dette vindue. Den har jeg været glad for - så den er selvfølgelig forsvundet igen!  ::)


Den findes stadig. Har prøvet at finde en indstilling for at slå det til og fra, men har ikke haft held med det. Jeg kører Windows 7 (ren installation og ikke en opgraderet) og den funktion er der som standard ???

edit: google kom måske med en løsning: http://www.24.dk/group/pc-hjlp/forum/thread/2110483 ... nederste indlæg.
« Senest Redigeret: 17, September 2012 - 04:03 af Leeberg »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Organisering af Windows 7 - er det bare mig?
« Svar #17 Dato: 17, September 2012 - 11:18 »
Tilbage er bare, at jeg ret ofte er i gang med flytte- eller kopieringsopgaver, hvor jeg har flere vinduer åbne og er nødt til at forskyde dem for at få de rette filer synlige. Det irriterer mig grænseløst, at hver gang jeg blot berører overkanten af skærmen med vinduesrammen, maksimerer W7 vinduet! Det er næsten aldrig det jeg vil - og ellers kender jeg en anden simpel måde at gøre det på. 8)
Ved nogen om den funktion kan slås fra et sted?
Jeg er faktisk blevet ret glad for denne funktion i Windows 7, men den kan selvfølgelig være irriterende engang i mellem. Når jeg skal kopierer i mellem to mapper, så bruger jeg til gengæld funktionen med at trække det ene vindue ud til den ene side af skærm og det andet ud til den anden side af skærmen, så fylder de hver sin halvdel og så er det let at kopierer i mellem dem.
P.S. Og så havde Vista - men KUN Vista! - en enkelt dejlig facilitet, nemlig at når man med musen pegede på en minimeret fil på proceslinien, så fremkom der en miniature af dette vindue. Den har jeg været glad for - så den er selvfølgelig forsvundet igen!  ::)
Funktionen til at slå den til/fra med er også gemt godt af vejen.... På min Windows (som stadig er på engelsk) er den "gemt" under "Performance informations and tools" og i venstre side af dette vindue hedder det så "Adjust visual effects". Indstillingen til at vise miniaturer hedder "Enable desktop composition" (nr. 4 fra toppen). Her kan man desuden sætte indstillingen "Adjust for best performance" og så vil Windows visuelt ligne gode gamle Windows 2000 .....
« Senest Redigeret: 17, September 2012 - 11:28 af TommyRump »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Organisering af Windows 7 - er det bare mig?
« Svar #18 Dato: 17, September 2012 - 13:25 »
Tak for hjælpen til både Leeberg og TommyRump, det var nyttiege oplysninger.
Funktionen med at trække til højre og venste havde jeg ikke opdaget, men den virker bestemt nyttig, så den kan nok kompensere for, at jeg stadig ikke er glad for den maksimerende overkant.  :)
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Organisering af Windows 7 - er det bare mig?
« Svar #19 Dato: 18, September 2012 - 05:23 »
P.S. Og så havde Vista - men KUN Vista! - en enkelt dejlig facilitet, nemlig at når man med musen pegede på en minimeret fil på proceslinien, så fremkom der en miniature af dette vindue. Den har jeg været glad for - så den er selvfølgelig forsvundet igen!  ::)
Funktionen fungerer så vidt jeg husker kun med Aero temaer og i hvertfald ikke med Windows Classic temaer. Under alle omstændigheder, er der nogle indstillinger der kun fungerer med specifikke temaer. F.eks fungerer hurtigstartsmenuen ikke med Aero temaer, men kun med ældre temaer.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk