* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Inter-fiber-net  (Læst 22352 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Inter-fiber-net
« Dato: 04, September 2012 - 19:08 »
Jeg har siden 1997 haft internet-forbindelse gennem TDC, men nu er vi kommet dertil at vore veje må skilles. Det gamle kobber-net kan ikke give mig en forbindelse som kan leve op til moderne tiders krav.

Og så er det så heldigt at et nyt selskab Bornholms fibernet i samarbejde med SE (Sønderjyllands El !?) er gået i gang med at give folket hurtigt internet.

Lige nu er de i gået i gang med at grave kabler ned i vores vej og nu skal jeg så beslutte hvor kablet skal føres ind og hvor boksen skal sidde.

Boksen beskrives som 20cm*28cm*3cm og den skal tilsluttes en stikkontakt max 1,5m væk - thats it!

Er der nogen af jer som har  internet som dette ?

Hvordan ser boksen ud? hvor-mange tilslutninger og hvor sidder de? Hvad er effekten/forbruget (W, Wh)?

Kobberkablet har virket i over 100 år, først som telefonforbindelse siden som data-overførsel, men nu er teknologien løbet fra den.

Fiberkablet får nok ikke så lang levetid. Jeg vil tro at om 5 år så er der nok noget andet oh endnu hurtigere.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #1 Dato: 05, September 2012 - 08:54 »
Selvom jeg bor i SE's område, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med oplysninger om forbindelsen, men blot fortælle at "SE" er Sydenergi, som ca. dækker Sydjylland og det sydlige Vestjylland :)

Dette var blot en sidebemærkning, håber andre kan hjælpe dig med dit egentlige spørgsmål  ;)
« Senest Redigeret: 05, September 2012 - 08:56 af Faurbye »

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #2 Dato: 05, September 2012 - 12:00 »
Det må være denne boks:

http://www.se.dk/Privat/Bredbaand/Saadan-faar-du-fiber/Tilslut-dit-udstyr

Boksen er åbenbart en: "ICOTERA IGW2000 CPE" - resten klarer google....

Jakob
« Senest Redigeret: 05, September 2012 - 12:12 af Kobbernagel »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #3 Dato: 05, September 2012 - 13:13 »
SE er det førende energiselskab mht. fibernet - tæt fulgt af HEF, som leverer min forbindelse. Så det undrer mig ikke, at SE har "erobret" Bornholm også.
Kobbernagel har jo uden tvivl fundet den rette boks, og den ser lidt anderledes ud end min, bl.a. ser det ud til, at alle tilslutninger er sat i bunden, på min skal de sidde i højre side.
Jeg går ud fra, at boksen - som min - skal skrues permanent fast på væggen, altså ikke stå løst på et bord. Det klarer teknikeren.

Stikkontakten bør nok være et tristik med plads til mindst TRE runde stik:
Det ene skal du bruge til at strømforsyne boksen, det andet er til din router og det tredje til alt det du plejer at bruge den kontakt til ... og måske til at strømforsyne den computer du bruger når du opsætter routeren.
Både min boks og min router har lidt voluminøse strømforsyningsbokse, som helst skal have et endestik i tristikket for at kunne være der. Så det er midterstikket, der er det ekstra.

Og så skal du forøvrigt se nøje på tilbudene om TV-pakker med videre. Der er også kvalitetsforskelle på de øvrige ydelser: internet og IP-telefoni. WAOO er elselskabernes eget selskab til leverance af indhold. Det bliver opreklameret som det billigste, og jeg har ladet mig overtale, men er ikke overvældende tilfreds.
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #4 Dato: 06, September 2012 - 22:05 »
Fiber er absolut ikke kun en 5-års ting. Vi almindelig døde har indtil for få år siden, måttet trækkes med internet via kobber.
Men selskaberne der skal sende vores signaler til resten af verden, benytter netop fiber til hastigheder der ligger mange gange over det vi kan få.
Der findes ikke noget hurtigere og man snakker endda om at benytte fiber internt i computere fra én chip til en anden fordi hastighederne er ved at være så høje at kobberbaner ikke længere kan følge med.

Ifølge Wikipedia, er den højeste hastighed der er opnået, 171 Gbit/s over en 240km strækning på ét fiber. Det er hastigheder der overgår alt hvad vi nogensinde får brug for som enkeltpersoner.

Jeg har selv haft fiber i et par år, men på grund af flytning har jeg nu måttet undvære det. Fiber er på mange måder total overkill for de fleste brugere, hvad angår hastighed.
Jeg har selv lavet en del målinger og læst om andre der har foretaget målinger. Og konklutionen fra min side er at en 15/15Mbit forbindelse som jeg havde,  på højde med hastigheder på 2-3 gange så meget hos Stofa, TDC eller lignende.
Jeg betragter mig selv som en nørd hvad angår EDB, men jeg havde ingen behov for hurtigere hastighed med fiber. Selv med to sønner der spillede oline og snakkede over Skype, en kone på nettet og mig selv i gang med at uploade filer til min server i U.S.A, var der overhovedet nogen form for lag eller hastighedsnedsættelse.
For en aktiv familie, er der kun et der dur og det er fiber. Men man skal være opmærksom på at selskaber som SE m.m. ikke er gearet til opgaven. Har du specielle ønsker, kan de ikke levere og vil ikke levere!

I mit hus havde vi et ældre modem hvor jeg selv kunne tilslutte og konfigurere router etc.
Men hos min nye kæreste leverede Trefor en router/modem løsning der ikke kunne adskilles. Der var dermed ingen mulighed for DMZ zone, port forwarding, firewall etc., hvilket langt fra lever op til alles ønsker. Med andre ord kvæler de initiativet for de der virkelig har brug for og nytte af fiberforbindelser.

De fleste elselskaber der tilbyder fiber, tilbyder også at du kan få lagt fiber længere ind i huset end blot til første mur de møder. Men man skal så selv trække de antal meter flexrør videre igennem huset som de (gratis) leverer til formålet.

De modemmer/routere jeg har set, har haft en meget lille strømforsyning der kun kunne levere nogle få watt, men jeg kan ikke huske eksakt hvor mange.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #5 Dato: 07, September 2012 - 08:49 »
Tak for de supplerende oplysninger.

Jeg havde en ide om at sætte boksen i klædeskabet i soveværelset fordi det ville være det nemmeste sted at få kablet ind og efterfølgende trække kabler videre som angivet i den folder jeg fik. (se nedenfor)

Problemet er nu også at mine andre forsynings-selskaber (Vand, Fj-varme, og el ) gerne vil have mine målere på nettet så nu skal der også kabel i kælderen.

Men, nu kan jeg se at jeg får trådløs forbindelse og at jeg skal tilslutte min telefon (og tv) direkte til boksen. så nu skal den flyttes helt ind midt i husets kontor, hvor den skal erstatte den gamle TDC-boks.

Jeg ser at fibernet-boksen er forsynet med 1 LAN og 3 TV stik,
men i følge producenten (ICOTERA IGW2000 CPE) er også de 3 tv stik =LAN, hvilket gør det lettere at anvende boksen uden at skulle tilslutte yderligere HUB.

Jeg har valgt ikke at få TV inkluderet i min pakke. Min hustru har rigeligt i det frie DVB-T net (faktisk købte jeg hende et tv2-kort, så hun kunne se den kanal, men lige nu overvejer hun om det skal fortsætte). Jeg arbejder - endnu - i udlandet og der er jeg ret ligeglad med, hvad der sendes.

Jeg glæder mig til at få den højere hastighed både på up- og down da jeg så vil kunne få endnu større glæde af min NAS-server fra mit arbejdssted her i Bosnien-Herzegovina.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #6 Dato: 07, September 2012 - 12:28 »
Nu er jeg ikke typen der anbefaler wireless LAN, da hastigheden kan droppe ret dramatisk fra den ene ende af huset, til den anden.
Men en repeater eller to kunne være svaret på nogle af dine pladseringsproblemer.

Hvis du er heldig, kan du endda vinde et sådant sæt:
http://www.altomdata.dk/vind-det-ultimative-netvaerksgrej?source=update&utm_source=IT-Update&utm_campaign=1fd29580bb-IT-update+-+06-09-2012&utm_medium=email

Men jeg anbefaler ikke trådløs til main computere og NAS servere der skal overføre større filer, så sørg for at de er kablede.

Navnet på din fibernet boks, lyder grangiveligt som navnet på den boks min kæreste fik fra Trefor. Den kan godt komme til at give dig vanskeligheder, såfremt du ønsker at benytte portforwarding eller lignende.
Trefor anbefalede mig at sætte min egen router efter den, for at få hvad jeg ville have. Men det er ikke nogen hjælp i alle tilfælde. Hvis en port er spærret ind/udadtil i SE's boks, hjælper det intet at åbne den i en router der sidder internt.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #7 Dato: 07, September 2012 - 14:08 »
Hvis du på et tidspunkt vil have TV med i pakken, skal du enten kunne trække et kabel (UTP) fra fiberboksen til TV-placeringen ELLER fra fiberboksen til indgangen for dit gamle coaxkabel. Der findes omsætterbokse fra RJ45 stik til coax og omvendt, og coax kan sagtens trække det digitale TV-signal - men omsætterenhederne er urimeligt dyre!
I modsat fald skal du bare kunne tilslutte en router (med UTP/RJ45), og til de fleste hjem kan et trådløst signal derfra let nå resten af huset (og naboerne, husk sikkerhed!). Måske skal du ofre 500 kr. på routeren i stedet for 200 kr., men så bliver det også godt! En 100 Mbit router kan let følge med fibernettet (hvor flaskehalsen ikke ligger i fiberen, men i de knudepunkter den skal passere).

Alex's nørdeproblemer har jeg aldrig mødt - så spørg din kone og dine teenagebørn om de har.

Der er penge at spare, hvis du også vælger IP-telefoni, og du kan beholde dit gamle fastnetnummer. Men lyden er en smule dårligere end i TDCs kobber, og der kan af og til være ekko. Jeg har selv 4 fastnettelefoner tilsluttet IP; det kan sagtens lade sig gøre, men kræver naturligvis kabelforbindelse til TDCs indgangs- og fordelingspunkt.

Jeg står undrende i forhold til dine problemer med andre forsyningsselskaber. HEF har uden videre udskiftet min elmåler med en intelligent ditto - som vistnok benytter GSM-nettet, og med sikkerhed ikke noget kabel! Men jeg ved selvfølgelig ikke hvilke specialaftaler der er lavet på Bornholm.
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #8 Dato: 07, September 2012 - 14:22 »
Alex's nørdeproblemer har jeg aldrig mødt - så spørg din kone og dine teenagebørn om de har.
Det er nu ikke ligefrem nørdeproblemer, men problemer for den enkelte borger der kræver lidt ud over blot at kunne gå på nettet.
Eksempelvis kan det være umuligt for dine børn at spille på nettet, hvis de ikke kan få åbnet de rigtige porte. Eller de vil opleve en del lag (forsinkelse) , der gør det umuligt at spille.
Og i Mikaels tilfælde, kan det blive nært umuligt at få adgang til sin NAS server udefra, såfremt han ikke kan få åbnet de rigtige porte. Han skal i øvrigt tilkøbe sig en fast IP adresse, såfremt det overhovedet er muligt.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #9 Dato: 07, September 2012 - 14:57 »
Jeg har nu snakket med SE Service Center i Esbjerg.

Der er kun 1 LAN og 3 TV. Der skal derfor opsættes en router til at forbinde alt mit løsøre (NAS, Printer, kontor-pc og mit TV/harddisk optager for at kunne gemme på NAS og se foto-album).

Problemet er at få mit DynDNS.com til at virke og kunne få kontakt med NAS'en, når den gemmer sig bag 2 routere. (den tid den glæde.)

Jeg har valgt at overføre mit gamle TDC-nummer til det nye system. At have fastnet-telefon er vel egentlig bare spild af ressourcer i en verden, hvor vi alle render rundt med en batteridrevet i lommen. Men nu har jeg altid haft en og nu hvor det er en del af abonnementet er den der bare. Problemet er at telefonen har sin egen udgang i boksen og jeg gider ikke trække yderligere telefonkabler rundt i huset.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #10 Dato: 07, September 2012 - 18:45 »
Problemet er at telefonen har sin egen udgang i boksen og jeg gider ikke trække yderligere telefonkabler rundt i huset.

Mikael, da jeg fik fiber for 4 år siden, var fastnet knap så meget yt som det er nu.
Så vi var (og er fortsat) glade for at have 4 telefoner i forekellige rum - samt en telefonsvarer.
Det sidste ikke mindst fordi jeg har flere tillidsposter, hvor folk skal kunne kontakte mig, men min reaktion er af "forretningsmæssig" art og er derfor bedst egnet til en telefon, der bliver hjemme.
Et konkret eksempel:
I en periode havde jeg alvorligt knas med fastnettet (skift af udbyder - den gamle og den nye skændtes i 6 uger om hvem der ejede nummeret, og i den periode virkede telefonen ikke), så jeg blev nødt til at opgive mit mobilnummer.
Mens jeg besøgte Farvergården i Ebeltoft, fik jeg et brokkekald, som endda egentlig slet ikke var til mig, men den rigtige havde (også) ferie!
Derfor holder jeg stædigt fast på mit fastnet (som altså ikke er på kobber, men IP). Der kan jeg nås når jeg er hjemme, vigtige beskeder kan afleveres på svareren - og mine venner kender mit mobilnummer.

Du kan meget let beholde din nuværende telefon. Det kræver følgende:
1. Ledningen afbrydes et sted efter TDCs kontaktpunkt, som sidder i ydermuren.
Hvis du afbryder i selve den boks, der udgør TDCs kontaktpunkt, skal du blot klippe de to ledninger, der går ud af huset.
2. Ledningen forbindes med den ledning med tilhørende stik, der følger med fiberboksen. Telefonstikket (RJ11) passer i forsiden af den stikdåse, som er kontaktpunktet - og den anden ende i fiberboksen.
Hvis du af praktiske grunde skal have fiberboksen sat op langt fra TDCs kontaktpunkt, må du klippe begge ledninger over - så skal du bruge en loddekolbe eller en dobbeltklemme for at samle enderne. - men der er kun to ledere, så det er ikke svært.
Har du flere telefoner på, skal du naturligvis klippe før første forgrening.

Alex, når jeg kaldte dine problemer nørdede, bundede det i følgende:
...  hos min nye kæreste leverede Trefor en router/modem løsning der ikke kunne adskilles. Der var dermed ingen mulighed for DMZ zone, port forwarding, firewall etc., hvilket langt fra lever op til alles ønsker
Så vidt jeg har forstået rummer fiberboksen ingen router, men blot en switch, der deler data-, TV- og telefonsignaler op på forskellige stik.
Problemet med ikke åbne porte er anderledes alvorligt, men må ligge et helt andet sted!
Mikael, som har talt med supporten, må retlede mig, hvis jeg tager fejl.

Endelig: Jeg tror det må bero på en misforståelse af en bemærkning i mit tidligere indlæg, når du skriver:
De modemmer/routere jeg har set, har haft en meget lille strømforsyning der kun kunne levere nogle få watt, men jeg kan ikke huske eksakt hvor mange.
Jeg skrev ikke om strømforbrug, men om, at både min router og min fiberboks har strømforsyninger, der er fysisk klodsede og dermed ikke uden videre kan sidde ved siden af hinanden i normale kontakter. Et sådant problem kan man lige så godt tænke med fra starten.
« Senest Redigeret: 07, September 2012 - 18:48 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Inter-fiber-net
« Svar #11 Dato: 08, September 2012 - 12:14 »
Den fiberboks som Mikael får, indeholder router og modem i et og det kan dermed blive et stort problem.
Og Mikael spurgte til forbruget, derfor svarede jeg. Strømforsyningen er i øvrigt meget smal, med mindre de har ændret den. Det er set før. Den er noget der minder om samme bredde som en moderne telefons tykkelse - altså 3-4cm.
Men jeg kan finde ud af i aften, når min kæreste vender hjem fra ferie på Bornholm, såfremt det er vigtigt.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk