* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39

Forfatter Emne: Geotermisk energi til husopvarmning  (Læst 7774 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Geotermisk energi til husopvarmning
« Dato: 21, September 2012 - 11:54 »
For et par år siden besøgte jeg et familiemedlem i Sverige - lidt over 100 km nord for Stockholm. Hun boede i et ældre  (nær 100 år) en-familieshus ude i en lille Bygd - blandt alle træerne. Huset var/er bygget direkte på fjeldet med en ret stor støbt "kælder" under huset.
Huset blev energiforsynet (varme og varmt vand) fra to boringer i fjeldet på ca. 80 meters dybde og med ca. 75 meter mellem frem- og tilbageløb. Energien blev sendt gennem en (måske et par) varmepumpe, som stod i kælderrummet. Der var en elektrisk varmtvandsbeholder, men der brugtes kun el til denne i særlige tilfælde.
Systemet havde på det tidspunkt fungeret gennem nogle år - til beboerens fulde tilfredshed og med forholdsvis lave omkostninger til driften af anlægget.

Jeg ville ønske at mit hus var bygget - og energiforsynet på samme måde. Bare det var muligt at praktisere i DK, men vores undergrund er vel ikke egnet til den slags narrestreger. Og hvordan ligger det mon med beskatningsmulighederne?

HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Geotermisk energi til husopvarmning
« Svar #1 Dato: 21, September 2012 - 14:44 »
Det er A.P. Møller (i princippet staten), der "ejer" den danske undergrund. Hvor præcis grænsen går, ved jeg ikke, men du må med sikkerhed ikke bore 80 m ned uden at spørge myndighederne.

Når det er sagt, er der meget stor reel forskel på dansk og svensk undergrund!
Svenskerne bor på grundfjeld, vi bor på gammel hævet havbund, og i den nævnte dybde ligger vores drikkevand. Det giver os til gengæld nogle helt uvurderlige (og ikke altid tilstrækkeligt anerkendte) fordele på drikkevandsområdet.

Hvis du ikke bor et uheldigt sted, må du gerne udvinde varme af jorden tæt ved overfladen (jordvarme).Men du skal flere hundrede meter ned (hvis du er heldig), før du har egentlig kontakt med den geotermiske energi fra jordens indre.
Forsøget er gjort flere steder, først i Thisted, senere på Amager - men omkostningerne er for høje til at enkeltboliger kan have interesse i det.
Se nogle overvejelser fra GEUS HER
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk