* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)  (Læst 21918 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Dato: 04, Oktober 2012 - 11:46 »
Goddag goddag!

Det har faktisk været min drøm i årevis at digitalisere min bogsamling, men på grund af den tid det vil tage har det fået lov til at ligge stille.

Nu begynder jeg at fantasere om jeg kunne begynde med én bog ad gangen, sådan én hver aften. Hvis det er nogenlunde ligetil burde det tage en halv time hver dag - i 1½ år.

Men for det første:
Skal man gemme det som rå, indscannede billeder - og lave én stor PDF ud af det hele?
Findes der en eller anden lille nem og hurtig applikation som kan få alle sider til at se nogenlunde ens ud? På en måde tror jeg at jeg vil irriteres over at sidde og læse en bog som ligner et fotografi af siderne. Det ville være rarest hvis man kunne lave det så det ser lidt "naturligt" ud.

Kan det betale sig at overveje OCR-scanning og gemme det hele som tekst?
Det sidste fylder jo absolut mindst.

Og for det andet:
eBogen er værdiløs uden en eBog-læser.
Hvilken en skal anskaffes til det her formål? Jeg synes man farer vild i junglen, blandt andet fordi anmeldelser lægger vægt på stort set alt muligt andet som den kan, lige bortset fra at læse e-bøger...

Mit primære formål med sådan en fætter er at læse mine selvskabte e-bøger.
Umiddelbart ville jeg mene at den bør have farveskærm. Jeg forestiller mig at resultatet af min eBog-produktion vil have bogens omslag som side 1. Dette er som oftest i farver, og en gengivelse i gråtoner virker umiddelbart lidt for billigt.

Samtidig kunne jeg vel også finde på at bruge den til andre ting hen ad vejen, og så er det lidt trist at have lagt sig fast på sort/hvid.

Er der noget som kan anbefales? Og som er til at betale?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #1 Dato: 04, Oktober 2012 - 12:57 »
Hej Mads.
sagt med det samme: e-bøger er ikke min spidskompetence! Jeg har 1 egentlig e-bog, og det er en fagbog, der skal læses afsnitsvis - det går fint på en almindelig PC.
Men jeg vil godt kommentere forberedelserne lidt.
Skal du scanne som pdf, er ½ time pr. bog vist stærkt undervurderet! Det vil forudsætte, at du når 4-5 sider pr. minut, og det kan ingen af mine to scannere klare - selv om jeg på den bedste kan sætte formatet én gang for alle og seriekopiere ved at lægge alle sider ens på pladen.
Her kan jeg også vælge i selve scannerprogrammet at slå samtlige sider sammen til 1 stor pdf. Men ½ time kan jeg ikke klare en bog på!
Til gengæld kan du jo - hvis du vælger den løsning - let klare dig med en hvilkensomhelst tablet som læseapparat og dermed smyge dig uden om problemet med de forskellige formater for de dedikerede e-bogslæsere.

Nu ved jeg jo ikke, hvad din bogsamling består af. Men er der ældre ting imellem, er der flere steder hvor du allerede kan finde teksten og spare indscanningen.
Jeg linker til to danske steder.
http://www.adl.dk/adl_pub/forside/cv/forside.xsql?nnoc=adl_pub
http://wayback.kb.dk:8080/wayback-1.4.2/wayback/20100107153228/http://www2.kb.dk/elib/lit//dan/

Men ellers held og lykke med projektet.
Og med at mere vidende personer svarer på dit hovedspørgsmål.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #2 Dato: 04, Oktober 2012 - 16:38 »
Hej Morten.

Tak for tilbagemeldingen.
Jeg forestiller mig ikke at bruge en flatbed-scanner, mere sådan en lang pind (som jeg netop har købt, men ikke modtaget endnu), som jeg i øvrigt skal bruge til at scanne ting der ikke kan kommes på en flatbedscanner.
Jeg tror det vil gå lidt hurtigere.

Det med e-bogen: Jeg tænker egentlig på om der er nogen som har personlige erfaringer med de billigste af slagsen...?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #3 Dato: 04, Oktober 2012 - 16:54 »
Jeg har stillet det samme spørgsmål i et andet forum.
Jeg har endnu ikke afprøvet den nævnte mulighed, men tror dog på at kamerametoden er en god og hurtig mulighed.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/171715

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #4 Dato: 05, Oktober 2012 - 06:47 »
Ja, jeg har godt kigget på de dér super-bogscannere og naturligvis tænkt over konceptet.

Men den koster garanteret det hvide ud af øjnene - sådan en må jeg vente med at anskaffe til jeg bliver multimillonær, og det kan tage flere måneder!

Jeg fik også den idé, at man kunne købe bogscanneren, og så knalde et firma op som netop kunne digitalisere bøger for folk (jeg er vel ikke den eneste på planeten med en bogsamling af antikvariske bøger som ikke kan indkøbes som e-bøger?)

Men desværre er kundesegmentet nok trods alt for lille til Danmark. Ja, selv internationalt, selv om man ikke medregner de logistiske udfordringer.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #5 Dato: 05, Oktober 2012 - 15:33 »
Mon ikke der på et tidspunkt kommer en bogscanner på markedet fra Japan.

Denne prototype scanner 200 sider/min
Book Flipping Scanning

http://www.robaid.com/tech/super-fast-book-scanner-digitizes-a-book-within-minutes.htm
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #6 Dato: 05, Oktober 2012 - 19:44 »
Det der kalder jeg affotografering! ;-)

Jeg har allerede for 13 år siden med mit Olympus 3030 affotograferet 24 sider/minut, men problemet er meget tykke bøger, hvor afstanden til de begge sider i opslaget er ret forskellig, bortset fra når man fotograferer midt i bogen. Indbindingen betyder også meget for om siderne buer for meget i midten af opslaget. Jeg fotograferede 12 opslag/minut med fjernudløser og en tyk akrylplade som blev lagt på opslaget for at holde det buede areal nede på et minimum.

Med den måde som arkene buer og den måde han har indrettet belysningen på, vil han i alle tilfælde aldrig kunne undgå generende reflekser!
« Senest Redigeret: 05, Oktober 2012 - 21:05 af John Larsson »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #7 Dato: 05, Oktober 2012 - 20:03 »
Jeg har set PDF'er der bare lignede scanninnger eller fotografier, men hvor teksten faktisk var søgbar tekst.

Imponerende hvor godt OCR kan være.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #8 Dato: 05, Oktober 2012 - 21:33 »
den DIY, der linkes til i knudr's indlæg (2 niveauer nede), viser bl.a. en "bogholder"(som altså er en fysisk genstand, ikke en person), hvor de to sider af et opslag ligger med 45° vinkel i forhold til vandret.
Åbenbart findes der en avanceret software (endda gratis ifølge linket!) som kan kompensere for dette.
Jeg kan let se, at en sådan opstilling vil gøre scanning meget hurtigere - og endda kompensere for Uffes problemer med både  buede sider og reflekser, som bliver meget mindre, hvis opslaget kun skal være til 90° ialt.
Jeg vil endda gætte på, at artiklen er nogle år gammel. Bemærkningerne om, hvor meget lys billige kameraer kræver, virker lidt forældede ...
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #9 Dato: 06, Oktober 2012 - 07:33 »
Tak for input, folkens.

Nu har jeg eksperimenteret lidt med scanner, OCR og kamera.

Indtil videre er konklusionen som følger:
Scanning: Tager alt for lang tid!
OCR: Glem det! Bare én fejl (*) for hver 10. side betyder at hele bogen nærmest skal læses igen for at sikre sig at resultatet er brugbart.
Kamera: Vi har en vinder!

Jeg tror jeg kaster mig ud i et lille projekt som involverer noget akrylplade, nogle metalstænger og nogle diodelamper, så jeg kan lave min egen digitalisering-fidus.

Hvis/når jeg opnår et fornuftigt resultat skal jeg poste en video.

Mvh
Mads

*) "Fejl" behøver skam ikke være noget OCR-programmet opdager. Det kan sagtens være en "e" der oversættes til et "a".
Noget som virkelig var en kæp i hjulet i mit forsøg var, at bindestreg ved ny linie:

De gik sammen ud af lands-
byen, for at tage turen...

bliver til:

De gik sammen ud af landse
byen, for at tage turen...

-Altså, komplet ubrugeligt!!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #10 Dato: 06, Oktober 2012 - 11:27 »
Man kan undgå de værste fejl med buede sider ved at lave en opstilling hvor man først fotograferer de "lige sidenumre" og derefter de "ulige" ved kun at åbne bogen 90 grader og have den side man ikke fotograferer lodret i processen.

Man skal også have et underlag under den sidedel af bogen der fotograferes( altså mellem bog og bord) for at danne plads til ryggen af bogen og så en glasplade til at holde siden plan(pas på reflexer fra den lodrette side).

Men en oplysning. Google har en omfattende samling af digitale bøger hvor man sikkert kan finde en del af sine yndlingsværker.

Jeg har solgt mine Populær Mekanik da samtlige årgange fra begyndelsen til nu kan findes der. Ligeledes kan de kendste "gummibibler" findes der. Jeg har set "HÜTTE" men der kan være nogle royality problemer for jeg har ikke set den der længe. Den udgives jo stadig i genoptryk uden redaktionelle ændringer......så hvis man er til Mathcad og lommeregner er den nok ikke så interessant,

Men der findes mange interessante bøger man har set antikvarisk men som trods alt  var for dyre til at man ville købe dem, men som findes digitalt hos Google. Her skal siges at det overvejende er de engelske værker der dominerer.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: At lave sine egne e-bøger...? (Og valg af eBog-læser)
« Svar #11 Dato: 06, Oktober 2012 - 16:26 »
Skal der være nogen fremdrift i bogscanning, kræver det forberedelse i form af enten hardware eller software.
Knudr har pæsenteret et link - som egentlig er et link til et link, det direkte er her http://www.diybookscanner.org/
til et forum, hvor tilsyneladende glade amatører arbejder med problemet "Join the forum" - og få byggevejledninger og gratis software!
Hjertet i den prototype de præsenterer på forsiden er en "cradle" (som jeg kaldte "bogholder"), hvor bogen præsenteres med et helt opslag ad gangen, men uden at være helt udfoldet. Der er glasplader,som holder siderne lige, men altså i en vinkel på 45° mod kameralinsen - så der må skulle softwarekorrektion til. Sandsynligvis dog freeware, som jeg har opfattet forumet.

Uffe Kaagaard præsenterer en anden løsning baseret på et godt kamera i en moderne mobiltelefon - samt software, der er en del mere avanceret og tillige korrigerer buede sider. Men sandsynligvis ikke er gratis.

Uanset senere valg er affotografering første trin i digitalisering af enhver tekst. Næste trin er så en eller anden form for OCR.
Mine erfaringer er bedre end Mads Aggerholms (forudsat fonten er letlæselig og baggrunden ren). Den OCR-software fra ABBYY, der fulgte med min Medionscanner (købt på tilbud i Aldi) klarer fint bindestregerne og de fleste andre specialtegn. Men den kan ikke finde ud af at samle et delt ord.
Så hvis der står for- sidst i en linje og uden forrest i den næste, bliver det til for- uden når jeg ombryder.

Som nævnt har jeg ingen erfaring med egentlige e-bøger. Men til gengæld har jeg betydelig erfaring med p-bøger og herunder en gang imellem at slå tilbage efter en given oplysning, som stod "nederst på en venstreside ca. 1/3 inde i bogen". Den type opslag er sværere i e-bøger, men lige knap så svære, hvis man blot affotograferer og læser side for side.
Det er da et element i overvejelsen.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: At lave...etc. (Og så med tryk på "valg af eBog-læser")
« Svar #12 Dato: 13, Oktober 2012 - 07:32 »
Tak for jeres input, venner.

Nu sidder jeg så og spekulerer lidt over projektet. Der er jo sådan set et lidt "hønen-eller-ægget"-problematik.

For det jeg skal få ud af omfattende bogscanninger(fotografering) skal helst kunne bruges i den boglæser jeg så anskaffer, når jeg altså gør det.

Som jeg skriver drejer det her sig fortrinsvis om bøger og boglæsning, men en af de ting jeg også gerne ville have med, er tegneserier! Det stiller lidt større krav til en skærm! Som jeg lige ser det, vil størrelsen "halv A4" kunne accepteres, dvs. 10".

Så nu kigger jeg på den her, "Yarvik TAB464 GoTab Xerios":
http://www.edbpriser.dk/tablet/yarvik-tab464-gotab-xerios-8-gb-sort-id-6803957.aspx?q=tablet+pc

Prisen er til at holde ud, og den kan bruge SD-kort op til 32 GB.

Men min viden på området er ved at komme til kort. Så jeg efterlyser lidt en slags anbefaling - eller det modsatte; sådan a'la: "Ja, den har min moster, og den er fin nok" eller "Køb den ikke, det er noget bras" eller "Hvis dens CPU var dynamit var der ikke nok til at blæse batteridækslet af."

Har nogen af jer en mening om den?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk