* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 53
I alt: 53

Forfatter Emne: Akrylplade eller hvad?  (Læst 17920 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Akrylplade eller hvad?
« Dato: 21, Oktober 2012 - 17:26 »
Jeg vil lave en fiks og diskret ekstra blomsterhylde midt i vidueshøjden. Hylden skal ikke bære meget store blomsterkrukker, men små kaktusser o. l. Derfor skal den kun være 10 cm bred. Længden skal være ca 50 cm og den skal hvile på ca 1 cm brede "konsoller" i vinduesrammen. Jeg har overvejet glas, men jeg regner med at hylden bliver lidt dyr i den nødvendige tykkelse; glaskanter er jo skarpe og må derfor efterbehandles af glarmesteren! Derfor har jeg tænkt på akryl eller nogen anden hård og klar plast, som man kan få skåret til med pæne kanter der hvor man køber det. Udover selve materialevalget, så er jeg i tvivl om hvor man køber den slags tilskårne plastplader?

Jeg regner med at tykkelsen må op i mindst 8-10 mm.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #1 Dato: 21, Oktober 2012 - 20:22 »
Skiltemageren eller dem der sælger glas og plastruder på nettet.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #2 Dato: 21, Oktober 2012 - 21:27 »
Silvan og vist også Bauhaus har acrylplader på lager, men om de også saver dem til, er jeg ikke sikker på.

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #3 Dato: 22, Oktober 2012 - 12:00 »
Jeg har haft 6 stk tilsvarende hylder, blot 95 cm lange og 10 cm brede. De var lavet af 8 mm alm. glasplade og holdt fortrinligt. Uden nævneværdig nedbøjning. Det er jo altså osse begrænset hvor store ting der kan være på 10 cm. Kanterne havde jeg fået glarmesteren til at slibe, og det var ikke dyrt. Du kan osse sagtens selv slibe kanterne med en alm. carborundumsten så meget at du ikke skærer dig på dem. Men spørg da glarmesteren hvad sådan en hylde koster. Den behøver jo kun at blive slebet på de kanter du kan røre ved.
En acrylplade bøjer ned, har grimme kanter, bliver ridset og måske gullig.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #4 Dato: 22, Oktober 2012 - 21:26 »
Tak for svar! Jeg har lige i dag været i Bauhaus og fået dem til at save til en hylde af hvid 10 mm "hobbyplade"! Mit vindue har en fast midtersprosse som de to dele af vinduet lukker mod. Grunden til at jeg ikke var så forhippet på glas var at der skulle laves en udskæring for selve midtersprossen. En anden forudsætning var at jeg ikke vil bore eller lave andre indgreb i selve vindueskarmen Hylden, 114,5 cm lang kommer til at hvile på to lodretstående stykker af samme materiale langs vinduesrammens kanter. Desuden vil hylden blive understøttet af et stykke som læner sig opad midtersprossen (men lidt dobbeltklæbende tape som  sikrer at hylden ikke vælter ind mod stuen!) Seks små messingsskruer (og måske noget lim!) vil få skidtet til at holde sammen!

Jeg vil prøve på at lave et foto af konstruktionen, når den er monteret!

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #5 Dato: 24, Oktober 2012 - 14:27 »
10 mm hvid hobbyplade i vinduet?
Hvor kedeligt.
Det ville jeg slet ikke få lov til.
Er du ungkarl?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #6 Dato: 24, Oktober 2012 - 20:50 »
Sådan blev det!

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #7 Dato: 25, Oktober 2012 - 15:45 »
Det ser rigtig pænt og hyggeligt ud.
Det beviser endnu engang at anvendelse af simple materialer, forarbejdet og brugt rigtigt, kan komme til at være en god løsning.
Tillykke med resultatet.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Akrylplade eller hvad?
« Svar #8 Dato: 25, Oktober 2012 - 16:40 »
Det ser rigtig pænt og hyggeligt ud.
Det beviser endnu engang at anvendelse af simple materialer, forarbejdet og brugt rigtigt, kan komme til at være en god løsning.
Tillykke med resultatet.

Tak skal du have; det synes faktisk min kone også!  ;-)

Jeg ved ikke om "hobbyplade" er et gængs navn på disse gennemfarvede plastplader; de hedder vist også noget andet. Jeg kendte ikke disse plader særlig godt da jeg kom i Bauhaus for at kigge på akrylplader. Dem, altså akrylplader, havde de kun i 3 og 5 mm og det var ikke nok for den selve den horisontelle hylde. I en stand lige ved siden med et skilt "Hobbyplader" var der andre plader, bl. a. denne 10 mm plastplade. Den er meget let (vægtfylde ca. 0,5 afslører en arkimedesprøve!), relativt stiv, men det afgørende var nemlig at den var gennemfarvet hvid, så den kunne være temmelig ubemærket i den hvide vindueskarm!

Der skulle bruges 3 stk 540x100 mm og 1 stk. 1145x100 mm som folkene i Bauhaus skar til med sin store savemaskine. Det kostede noget med 60-70 kr.; man betaler ikke pr. snit men en slags kvmpris. Hakket for vinduets midtersprosse kunne Bauhaus ikke klare, men det var ret nemt ordnet med en fintandet sav og en hobbykniv! Der er dobbeltklæbende tape bag ved de tre "konsoller"! Hylden ligger faktisk ret stabilt uden søm eller skruer i konsollerne, så den er ret nem at fjerne ved vinduespudsning e. l.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk