* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)  (Læst 19563 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Dato: 29, Oktober 2012 - 19:03 »
Goddag igen.

Et kort spørgsmål: Hvad kan lime både metal og plastic sammen?

Metal: Stål, evt. jern.
Plastic: Akryl eller dét plastic man bygger modelflyvere af (ved ikke hvad det hedder).

Stål og jern limes udmærket med både araldit og silikonegummi.
Akryl limes fint med et fluidum lavet af små akrylstumper opløst i acetone.
"Modelflyverplast" limes med hobbylim på cellulosefortynderbasis.

Jeg har erfaring med, at hvis man limer større emner af f.eks. akryl og metal sammen, så hæfter f.eks. silikonegummi *nogen* steder på akrylet, og sørger for at helheden hænger sammen - omend ikke særlig godt. Det duer slet ikke hvis emnerne er i millimeterstørrelse!

Hvad jeg godt kunne tænke mig var en lim som hæfter lige så godt på metal som araldit gør, og lige så godt på akryl som "acetonebiks" gør.

Hvis noget sådant overhovedet findes...?

Alternativt: Kan man forestille sig at blande f.eks. araldit med acetone, og på den måde få noget som kan binde på begge dele?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #1 Dato: 29, Oktober 2012 - 19:55 »
Jeg har også behov for at lime akryl til metal eller i det mindste at få fugemasse til at hæfte ordentligt. Selv "sekundlim" må give op. Googlesøgninger har ikke hjulpet stort.

Så nu venter vi spændt på hvad forumets eksperterne kan foreslå.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #2 Dato: 29, Oktober 2012 - 22:14 »
Jeg har i min læretid limet acryl med iseddike og man kan lime acryl med acryl der er opløst i iseddike.....men pas på.....det giver store vabler hvis det kommer på huden og lukkede sikkerhedsbriller SKAL anvendes.

Og acryl kan også limes med Xylen der kan købes hos farvehandlere.

Der findes en ret dyr lim acrifix 116 der er særdeles modbydelig at arbejde med og som ikke kan anbefales til hjemmebrug
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #3 Dato: 30, Oktober 2012 - 06:35 »
Jeg har i min læretid limet acryl med iseddike og man kan lime acryl med acryl der er opløst i iseddike.....men pas på.....det giver store vabler hvis det kommer på huden og lukkede sikkerhedsbriller SKAL anvendes.

Og acryl kan også limes med Xylen der kan købes hos farvehandlere.

Der findes en ret dyr lim acrifix 116 der er særdeles modbydelig at arbejde med og som ikke kan anbefales til hjemmebrug

Jo, men kan disse bruges til at lime akryl på andre ting? Stål, som eksempel...?

Skal jeg lime to akrylemner sammen, foretrækker jeg langt min egen acetone-akryl-blanding! Da jeg prøvede det første gang, blev jeg mere end overrasket! Enmerne kunne simpelthen ikke vrides fra hinanden!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #4 Dato: 30, Oktober 2012 - 14:34 »
Jeg kan huske som dreng, at min far brugte stenkulsnafta og tetraklorethylen til diverse anvendelser - varer som forlængst er forsvundet fra hylderne.

Tænk, at der stadig findes et kemikalie (acetone), som stadig findes på hylderne og som VIRKER til andet end neglelakrens!

Bent Andersen

  • Gæst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #6 Dato: 04, November 2012 - 17:33 »

Skal jeg lime to akrylemner sammen, foretrækker jeg langt min egen acetone-akryl-blanding! Da jeg prøvede det første gang, blev jeg mere end overrasket! Enmerne kunne simpelthen ikke vrides fra hinanden!

Hvordan laver du mere præcist?

Jeg skal lave en "monter" af 3 mm akrylplader til et modelskib ca 1 m langt og 1 m højt (det er en model af "Wasa"). Skibet skal stå på en bundplade af træ, med en løs "hætte" af fem akrylplader.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #7 Dato: 04, November 2012 - 19:36 »

Skal jeg lime to akrylemner sammen, foretrækker jeg langt min egen acetone-akryl-blanding! Da jeg prøvede det første gang, blev jeg mere end overrasket! Enmerne kunne simpelthen ikke vrides fra hinanden!

Hvordan laver du mere præcist?

Meget simpelt: Små akrylstykker kommes i et glas (f.eks. et glas der har været vitaminpiller i) og acetone hældes over. Lad det stå et døgns tid, så har du noget fluidum som er genialt til at lime med. Er det for tykt, hældes mere acetone i. For tyndt: Mere akryl!

Jeg skal lave en "monter" af 3 mm akrylplader til et modelskib ca 1 m langt og 1 m højt (det er en model af "Wasa"). Skibet skal stå på en bundplade af træ, med en løs "hætte" af fem akrylplader.

Jeg har netop lavet en akryl-montre til min "mikro-racerbane", lavet af 3 mm plader limet med "akrylfluidum".

Vær opmærksom på, at der skal en meget tynd stribe akrylfluidum på der hvor pladerne skal hæfte sammen, og man skal være meget forsigtig! Der må ikke komme lim ved siden af! Det ødelægger akrylets overflade med det samme!

Kig eventuelt på denne lille vejledning jeg har sat sammen (vedhæftet).

Mvh
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #8 Dato: 04, November 2012 - 20:10 »
Tak Mads for svar og den fine vejledning! Det er jo præcist hvad jeg skal bruge!

Vedr. limen. Kan du sige noget, sammenligne med, mht. konsistensen? Hvad er mest praktisk mht. de små akrylstykker? Tynde høvlede "spåner" eller kam man tillade sig at bruge en skarp afbidertang?

Kan limen holde sig længe i en lukket lille beholder? Skal man sørge for at beholderen er godt fyldt op? Ergo, lille iltindhold?
« Senest Redigeret: 04, November 2012 - 20:45 af John Larsson »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #9 Dato: 04, November 2012 - 20:21 »
Tak Mads for svar og den fine vejledning! Det er jo præcist hvad jeg skal bruge!

Vedr. limen. Kan du sige noget, sammenligne med, mht. konsistensen? Hvad er mest praktisk mht. de små akrylstykker? Tynde høvlede "spåner er kam man tillade sig at bruge en skarp afbidertang?

Kan limen holde sig længe i en lukket lille beholder? Skal man sørge for at beholderen er godt fyldt op? Ergo, lille iltindhold?

Selv tak, det glæder mig!

Konsistensen af limen skal helst være lidt som araldit: Den må ikke flyde ud, for så er det stort set umuligt at have kontrol med hvor den flyder hen.

Akrylstykkerne jeg bruger er mest affaldsstykker, løseligt klippet i stykker med en skævbider i småstykker på ca. 10x10 mm. De skal nok blive opløst!

Beholderen skal selvfølgelig være rimeligt tæt. Selv bruger jeg et glas der har været kodimagnyl i, og helt tæt er det ikke! "Limen" står langsomt og bliver tykkere og tykkere, men det er ingen sag at spæde den op med mere acetone. Faktisk har jeg fået noget der var helt stenhårdt nede i bunden til at blive flydende igen!

God fornøjelse med projektet!

Mvh
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #10 Dato: 06, November 2012 - 09:09 »
Jeg er nu i færd med at fabrikere limen. Det er muligt at konsistensen skal justeres, men det jeg se på når akrylstykkerne er opløst; jeg vil tro at jeg er startet ud med ca 20% akryl.

Imens kan du måske fortælle hvad for et værktøj du bruger, når du former den lille pølse på kontaktfladen. Jeg har tænkt på træ (ispinde), men der må vel også være plastmaterialer som ikke opløses af acetone; den er jo købt i en plastflaske!
« Senest Redigeret: 06, November 2012 - 20:17 af John Larsson »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Spørgsmål om LIM (og meget små emner)
« Svar #11 Dato: 06, November 2012 - 09:26 »
Jeg bruger en engangssprøjte. Koster et par kroner pr. stk på apoteket.
Hos www.nettomedical.dk kunne jeg købe en æske med 100 stk. 3 ml for under 100 kr.

Til de helt små opgaver sætter jeg også en kanyle på. Her kan de være nødvendigt at limen er lidt tyndere, men kanylen skal nok være den tykkeste man kan få. Umiddelbart vil jeg gætte på min. 0.5 mm i indvendig diameter!
Det skal ikke være sådan, at man skal trykke for hårdt for at få limen igennem nålen, for så risikerer man at den bliver skudt af - og limen følger efter! Resultatet er sjældent særlig ønskværdigt.

Sprøjten kan efterfølgende renses med acetone, men det skal man ikke gøre ud fra et økonomisk synspunkt. For at være sikker på at den er helt ren får man hurtigt brugt acetone for flere penge end en ny sprøjte koster. Og det er i øvrigt noget værre svineri!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk