* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 75
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 62
I alt: 62

Forfatter Emne: Månesegl  (Læst 37848 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #15 Dato: 23, Januar 2013 - 22:54 »
Jeg skelner også skarpt mellem linser, objektiver og okularer; jeg håber at jeg har husket det her!  ;-)

Jeg skelner naturligvis skarpt mellem objektiver og okularer - men (næsten) ethvert buet transparent objekt er nu en linse!
En linse kan til gengæld også være en kage, et plantefrø, en del af øjet - eller noget man sætter på øjet. Så ordet er mangetydigt, men det er ikke forkert at kalde et objektiv for en linse - blot afslører det den pågældende sprogbruger som ikke-fagperson.
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=linse
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #16 Dato: 24, Januar 2013 - 07:50 »
Jeg skelner også skarpt mellem linser, objektiver og okularer; jeg håber at jeg har husket det her!  ;-)

Jeg skelner naturligvis skarpt mellem objektiver og okularer - men (næsten) ethvert buet transparent objekt er nu en linse!
En linse kan til gengæld også være en kage, et plantefrø, en del af øjet - eller noget man sætter på øjet. Så ordet er mangetydigt, men det er ikke forkert at kalde et objektiv for en linse - blot afslører det den pågældende sprogbruger som ikke-fagperson.
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=linse


Hvis du ser bort fra den aller sidste henvisning (telelinse), så er der jo intet i den artikel der siger at et objektiv er det samme som linse. At et objektiv KAN bestå af en enkelt linse, ja men det er jo det samme med "træ" og "birk"; et træ kan være en birk, men et træ er ikke nødvendigvis en birk!  ;-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #17 Dato: 24, Januar 2013 - 10:25 »
Hvis du ser bort fra den aller sidste henvisning  [...]
Hvorfor skulle jeg dog det? Når mit ærinde egentlig er at påpeget, at "linse" er et upræcist ord, som blandt andet kan dække over et objektiv.

intet i den artikel der siger at et objektiv er det samme som linse.
- og det har jeg heller ikke påstået, jfr. ovenfor

[et objektiv KAN bestå af en enkelt linse
- men almindeligvis er det et system af linser, ja.

Nu er dagligsproget jo ikke altid præcist, jfr. at man kan gå i byen og købe "batterier", som ofte er på 1,5V og består af et enkelt element hver - altså slet ikke batterier i teknisk forstand! Og det er underforstået, men bliver aldrig sagt, at der er tale om elektriske batterier/elementer.

Jeg har for sjovs skyld prøvet at google de tre betegnelser, der kan bruges om et kameras forreste del: objektiv, optik, linse - sat sammen med hhv. tele-, zoom- og vidvinkel-.
Med tele- er der klart tale om et objektiv, ca. halvt så mange hits på optik og kun 1/20 på linse.
Med zoom- er forholdet mellem objektiv og linse det samme, men der er yderligere kun halvt så mange optikker som linser.
Og endelig med vidvinkel- er der flest linser, lidt færre objektiver og meget få optikker.
Prøv selv!
 ;) Men helst i dagtimerne, for jeg synes egentlig dine natlige måneskud er en del mere spændende end den sproglige debat vi nu har fået os rodet ind i!  ;D
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #18 Dato: 24, Januar 2013 - 13:59 »

 ;) Men helst i dagtimerne, for jeg synes egentlig dine natlige måneskud er en del mere spændende end den sproglige debat vi nu har fået os rodet ind i!  ;D

Du kan da bare tage pelshuen på og melde dig ind i klubben; vi kan nok administrere et par ekstra medlemmer!  ;-) Jeg er også lidt spændt på om vi kan få Gerda til at iføre sig mamelukker eller kamikker, sådan at hun kan komme med et bidrag fra den arktiske synsvinkel!  ;-)

Det andet pjat der handler jo mest om en engelskpåvirkning som er svær at kæmpe mod. Glistrup prøvede jo forgæves at holde fast i muhammedanere, men påvirkningen fra det engelske "moslems" og helt specielt det amerikanske "Black Moslems" var ham for stærk!
;

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #19 Dato: 24, Januar 2013 - 14:21 »
På dansk hedder det linse og der skelner vi ikke mellem den spiselige eller fotoversionen.

På engelsk hedder....og hold nu fast..den spiselige lentilles og fotoversionen lens

På fransk hedder  hedder de spiselige lentilles som de engelske og foto versionen som på dansk  det samme, lentilles eller lentilles photo.

På tysk hedder den spiselige linse linse og fotoversionen objektiv....da fotoindustriens mesterværker er startet i Tyskland, har vor forvirring derom nok rod i at der i de instruktionsbøger der kom derfra stod ojektiv ;D

Da svenskerne har haft bernadotte påvirkning gennem lang tid så siger de glas om is og anvender de de samme betegnelser for begge linsetyper som franskmændene ;D

QED så er den ged uden hår  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #20 Dato: 24, Januar 2013 - 17:06 »
QED så er den ged uden hår  ;D

Nåh, jeg fandt nu en del hår endnu ... :D ;D
På tysk er ordet linse lige så flertydigt som på dansk!
Nu lærte jeg jo nylig i en anden tråd at genfinde Gogles avancerede søgning;  :)
og når jeg søgte "linse" kun på tysk, fandt jeg bl.a. dette:
http://de.wikipedia.org/wiki/Linse
Der er 6 betydninger, hvoraf 2 kan spises, og så har de ikke medtaget hvad der står i min dansk-tyske ordbog: linsenförmiger Kuchen  :D
Og heller ikke hende her:

(Linse Kessler)  ;D ;D ;D

Dertil må jeg påpege, at når du skriver:
... og fotoversionen objektiv....da fotoindustriens mesterværker er startet i Tyskland, har vor forvirring derom nok rod i at der i de instruktionsbøger der kom derfra stod ojektiv ;D

- så har du jo ret i, at en kameralinse peger mod objektet og derfor er et objektiv, men lige siden kikkertens opfindelse i 1608 har der også været en linse i den anden ende, og den er ikke et objektiv, men et okular (af latin oculus=øje). Objektiv er også på dansk et præcist udtryk for den linse/det linsesystem, der bruges til at samle strålerne fra et objekt - det er der vist enighed om. Altså en præcisering af en bestemt linseanvendelse.

Og Jphn, jeg bor på landet og kunne nok finde ud af at gå udenfor og fotografere månen - men gnisten mangler. Derimod nyder jeg meget at se på dine og andres gode billeder.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #21 Dato: 24, Januar 2013 - 19:55 »

Og Jphn, jeg bor på landet og kunne nok finde ud af at gå udenfor og fotografere månen - men gnisten mangler. Derimod nyder jeg meget at se på dine og andres gode billeder.

Her i Store Dyrehave, men i byen Hillerød, er månen endnu ikke at se fra min terrasse, men det kan nok være at der er vejr til et par snapshots senere! ;-)

Mine billeder er jo ikke gode OBJEKTIVt set, men det jo nogen gange som med mad! Det man ser brødrene Price sidder og siger "UUHMM" om i fjernsynet, kan man jo ikke spise, altså rent fysisk når udendelsen sker! Jeg er meget tilfreds med at min kone var meget glad for noget jeg biksede sammen i aften, nok en krydsning mellem en tortilla og en quiche lorraine, dog med kyllingekød og i øvrigt rester fra køleskabet; det er i hvert fald ikke mig der står for for at vi Danmark smider halvdelen af vores mad ud i skraldespanden! Jeg hader det, madspild, og smagsoplevelserne ER altså ikke en lineær funktion af spildprocenten! ;-)
« Senest Redigeret: 24, Januar 2013 - 22:48 af John Larsson »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #22 Dato: 24, Januar 2013 - 22:40 »
Den dukkede frem, månen, på min terasse. Den står meget højt på himlen her i nærheden af vintersolhverv. Jeg har ikke tjekket,l men den kan jo godt stå op til +/- ca. 5 grader fra solens højde ved sommersolhverv.

Det lyse billede:
Blænde 5,8
Iso 160
Tid 1/500

Det mindre lyse billede:
Blænde 16,7
Iso 160
Tid 1/125

begge billeder er taget med kameraet støttet mod en havestol!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #23 Dato: 13, Februar 2013 - 17:58 »
Så er der ny MÅNed!  ;-)



F: 5,8
Tid: 1/125
ISO: 160
« Senest Redigeret: 13, Februar 2013 - 18:01 af John Larsson »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #24 Dato: 21, Februar 2013 - 20:47 »
Så blev der klart igen! Lige denne vinkel har jeg nu heller ikke fanget før!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #25 Dato: 01, Marts 2013 - 09:36 »
Denne vinkel har jeg heller ikke fået før. Der var lidt dårlige forhold. Månen stod lavt, kun 25-30 grader over horisonten; det giver for lang passage gennem atmosfæren.

Håndholdt med støtte mod en væg
F=5,8
T=1/500
Iso 160

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #26 Dato: 15, Marts 2013 - 22:08 »
Fire døgn efter nymåne!

F 5,8
T 1/30
ISO 160

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #27 Dato: 16, Marts 2013 - 11:02 »
De hvide anemoner lader nok vente på sig i år, men der smuttede en anden blomst ind foran objektivet!

F  5,1
T  1/500
Iso  160
« Senest Redigeret: 17, Marts 2013 - 07:48 af John Larsson »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk