* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 20
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 23
I alt: 23

Forfatter Emne: Månesegl  (Læst 37846 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Månesegl
« Dato: 19, Januar 2013 - 09:56 »
Vejret var fint for måneskud den 16. og 17. om aftenen. Der er 24 timer og ca. 12 minutter mellem de to optagelser. Der er nok EXIF med, men billederne er taget med max. brændvidde = 94 mm. Det svarer til 21 x zoom med den ret lille billedchip på 16 mp, som der er i kameraet!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #1 Dato: 19, Januar 2013 - 17:08 »
Det er rigtig flotte billeder!"
Og især nr. 2 viser jo tydeligt, at måneoverfladen ikke er plan, men har bjerge ("halvmånemanden" har ikke blot tydelig nissehue (uden kvast), men også næse i det lange ansigt  :D)
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #2 Dato: 19, Januar 2013 - 17:21 »
Det er rigtig flotte billeder!"
Og især nr. 2 viser jo tydeligt, at måneoverfladen ikke er plan, men har bjerge ("halvmånemanden" har ikke blot tydelig nissehue (uden kvast), men også næse i det lange ansigt  :D)

Jo, lav sol giver mere interessante billeder! Hvilket minder mig om at jeg må tage mig sammen og fotografere en omgang fra Vor Frelsers Kirke på Christianshavn. De har kun åbent kl. 10-16 og om sommeren står solen for højt for at få interessante billeder.

Jeg har været der med et kamera som var langt ringere for nogle år siden. Resultatet kan ses på https://picasaweb.google.com/Jodalela/Frelserview?authuser=0&feat=directlink . Det var om sommeren. jeg har i sinde at være der både lige efter kl. 10 og lige før kl. 16 for at kunne fotografere fornuftigt hele vejen rundt!
« Senest Redigeret: 19, Januar 2013 - 17:34 af John Larsson »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #3 Dato: 19, Januar 2013 - 22:44 »
I går var der ikke vejr til fotografering. Her er dagens høst i to forskellige lysforhold!
« Senest Redigeret: 20, Januar 2013 - 05:03 af John Larsson »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #4 Dato: 20, Januar 2013 - 20:02 »
I dag ved 18-tiden så månen således ud her fra Hillerød, igen i to forskellige lysforhold; det er vist list usikkert med fotovejret i morgen. Man taler om blæst!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #5 Dato: 21, Januar 2013 - 16:53 »
Flotte billeder John

Af bar nysgeerighed hvilke indstillinger anvendte du

Fuld zoom 21x
Blænde ?
Tid ?
ISO?
Stativ +
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #6 Dato: 21, Januar 2013 - 20:21 »
Flotte billeder John

Af bar nysgeerighed hvilke indstillinger anvendte du

Fuld zoom 21x
Blænde ?
Tid ?
ISO?
Stativ +

Jeg troede at der lå exif i filerne, men det godt være, at man skal hente dem hjem over i sin egen computer først?

For de sidste to billeder har jeg brugt lidt mindre lys, men sådan er det jo med en tiltagende måne! Jeg bruger ikke stativ til disse billeder, men skyder et antal billeder til jeg er tilfreds; den viser jo billedet lige efter man har taget det, så man få en vis indikation om resultatet! Jeg har brugt fuld zoom, 21x, spotmåling og 160 iso  for alle billeder, også dem fra tidligere aftener! For det lyse billede i går har jeg brugt blænde 5,8 og lukker 1/250. For det mindre lysstærke har jeg brugt blænde 10,7 og lukker 1/125!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #7 Dato: 22, Januar 2013 - 15:28 »
Jeg har kun 18 gange zoom og prøvede igår håndholdt hvor der var en kraftig halo omkring månen forårsaget af et tyndt skydække.
Det blev efter forholdene rimeligt, men ikke sammenligneligt med dine, med
!SO 200 1/250 Blænde 3,6 ( jeg kan ikke gå lavere end ISO 200)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #8 Dato: 22, Januar 2013 - 20:44 »
Jeg har kun 18 gange zoom og prøvede igår håndholdt hvor der var en kraftig halo omkring månen forårsaget af et tyndt skydække.
Det blev efter forholdene rimeligt, men ikke sammenligneligt med dine, med
!SO 200 1/250 Blænde 3,6 ( jeg kan ikke gå lavere end ISO 200)

Ja, jeg kiggede ud et par gange i går, men da var der lidt tynde skyer og så opgav jeg. Når der er halo er der for megen fugtighed, selv om det er iskrystaller højt oppe. Det er lidt som at fotografere gennem et badeværelsesvindue! Den slags billeder er ret nemme at skelne fra rystede optagelser, hvor man som regel kan ane en bevægelse i én bestemt retning!

Jeg ville nok ellers tro at dine exif er nogenlunde som mine, måske en anelse lysere, men det er jo vigtig at spotmålingen rammer plet! Der er min lidt større zoom noget nemmer at ramme månen med, men ellers behøver der jo ikke at være så stor forskel i detaljerne; linsekvaliteten betyder sikkert mere!

Der er også overskyet i aften så forlystelsen bliver Opfindelsernes Bog 2. udgave 1899-1901; jeg har den i forvejen, men jeg fik fat i et ualmindeligt smukt eksemplar i går, i Gladgården i Lynge! ;-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #9 Dato: 22, Januar 2013 - 21:46 »
God fornøjelse

Jeg har alle syv bind  i en usædvanlig god stand, købt hos spejderne i Farum....jeg havde i forvejen bind 3 som jeg har haft siden jeg fik det som 9 årig som feriedreng på fyn hvor det skulle kassere fra Melby skoles bibliotek. Det er i en elendig forfatning idag.

Men tillykke med erhvervelsen. Så står den på beskrivelser af veje og jernbaner  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #10 Dato: 22, Januar 2013 - 22:05 »
God fornøjelse

Jeg har alle syv bind  i en usædvanlig god stand, købt hos spejderne i Farum....jeg havde i forvejen bind 3 som jeg har haft siden jeg fik det som 9 årig som feriedreng på fyn hvor det skulle kassere fra Melby skoles bibliotek. Det er i en elendig forfatning idag.

Men tillykke med erhvervelsen. Så står den på beskrivelser af veje og jernbaner  ;D

Både  første udgave (1877-1883) og anden udgave omkring århundredeskiftet blev udgivet som "subskriptionshæfter", hvor man kunne indsende årets høst for at få den indbundet. Det var der ikke alle der gjorde hvert år, og derfor findes disse udgaver også i et antal bind som afviger fra normalen. Dine syv bind må vel dække en 1. udgave?
« Senest Redigeret: 23, Januar 2013 - 09:42 af John Larsson »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #11 Dato: 22, Januar 2013 - 22:24 »
1877 ;D

Der står

       Forlagsbureauet i Kjøbenhavn

O.H. Delbango. G.E.C. Gad F. Hegel C.C. Lose

                 Thieles Bogtrykkeri

                            1877
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #12 Dato: 23, Januar 2013 - 10:11 »
1877 ;D

Der står

       Forlagsbureauet i Kjøbenhavn

O.H. Delbango. G.E.C. Gad F. Hegel C.C. Lose

                 Thieles Bogtrykkeri

                            1877


Jeg har den, dog kun som affotograferet kopi, på en gammel harddisk! Som jeg husker den, er der meget stor indholdsmæssig forskel på den 1. og den 2. udgave, selv om redaktøren er den samme. Artiklerne i 1. udgave er meget "journalistiske", meget svulstige, men dog ret interessante som tidsdokument. Jeg kan specielt huske en meget lang artikel om hvordan belysningen af jernbanestationen i München var indrettet. Belysningen var elektrisk, men det var før glødetrådspærernes tid og også for tiden med et elektrisk forsyningsnet, og derfor kan man få et indblik i hvor meget man syntes, at man skulle gøre ud af en beskrivelse af dette nymodens belysningsanlæg, og hvor man ikke kunne vide hvor kort "holdbarhed" denne teknologi havde!

Jeg kom lige i tanker om at jeg var ved at gentage mig selv, og det var jeg!  ;-) Se http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2080.15
« Senest Redigeret: 24, Januar 2013 - 15:10 af John Larsson »

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #13 Dato: 23, Januar 2013 - 13:02 »
Når vi nu er igang med at "måne" den, så vil jeg da også gerne bidrage  ;) .
Billedet er ca. 1½ måned gammelt, men jeg tager ellers jævnligt månefotos, når tid og vejr tillader det. De sidste dage har det været skyet hos mig...
Billedet er beskåret fra 3504x2336 pixels til 600x600.

Data:
 Dato/tid: 3. december 2012 kl. 0109
 Kamera: Canon EOS 30D
 Objektiv: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
 Aktuel indstilling:
  -Brændvidde = 300 mm*
  -Blænde = f/13
  -Lukkertid = 1/100 s
  -ISO = 100
  -Ingen stativ

*Da kamerasensoren er lidt mindre en "gammeldags film" (24x36 mm), skal de 300 mm ganges med 1,6 dvs. det svarer til, at billedet er taget med et 480 mm objektiv (Nej, det er ikke en "linse", men et objektiv ;) ).

 8)
Jens
« Senest Redigeret: 23, Januar 2013 - 13:14 af Faurbye »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Månesegl
« Svar #14 Dato: 23, Januar 2013 - 20:30 »
Det er flot Jens! Imponerende at du har håndholdt kameraet uden tegn på rystelser med den brændevidde; er du sikker på at bare ikke var "stiv" der i decemberkulden?  ;-)

Vi er jo lidt ud over "Point and Shoot" og Medions "bridge-model" her, men der går vel en lille uge før Bjarke og jeg kan vise det samme motiv, hvis omstændighederne tillader det!

Jeg skelner også skarpt mellem linser, objektiver og okularer; jeg håber at jeg har husket det her!  ;-)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk