* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 19
I alt: 19

Forfatter Emne: Bærbar PC, spørgsmål (win8 / Win7)  (Læst 10793 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Bærbar PC, spørgsmål (win8 / Win7)
« Dato: 26, Juli 2013 - 08:34 »
Hej igen.

Et lille spørgsmål:
Jeg skal have en bærbar PC til at stå i et skab og foretage noget overvågning. Til det formål har jeg fundet den her: http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1130423/HP-Compaq-CQ58d01so.html

Men den kommer med Win8.
Belært af erfaringer vil jeg gerne vide om der er noget problem i at installere Win7 i stedet for?

I de glade Vista-dage blev jeg engang belemret med en PC med dette festlige operativsystem. Jeg skulle downloade noget andet firmware (eller noget BIOS-noget) - på eget ansvar, endda! - for at få skidtet til at køre WinXP.

Jeg har intet ønske om at begynde at rode med Win8. Så vidt jeg kan se er Win7 det som kommer tættest på WinXP, så den har jeg nødtvungent ladet komme ind i mit univers.

Som en lille ekstra-spørgsmål kan jeg tilføje et ønske om evt. forslag til noget andet end en ordinær bærbar PC.
Dét den skal kunne er bare at styre et Velleman K8055 (sådan et PC-til-hjemmebyg-via-USB-interface).

Hvis den kunne formås til også at optage video (fra knaphuls-kameraer, ikke noget med at redigere eller bruge HD-opløsning og alt det dyre) så ville det være en klar fordel.

Alle input er velkomne!

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Bærbar PC, spørgsmål (win8 / Win7)
« Svar #1 Dato: 26, Juli 2013 - 09:24 »
For ½ år siden købte jeg en lille bærbar med Win 8, som lige fra starten irriterede mig.
Ifølge nedenstående artikel skulle det kunne lade sig gøre at nedgradere til Win 7. Jeg har endnu ikke gjort det, da det forlyder at der vil komme nogle opdateringer, som vil tilgodese de brugere som ikke har berøringsfølsomme skærme, som programmet er udviklet til.
http://www.computerworld.dk/art/222328/saadan-nedgraderer-du-nemt-windows-8-til-windows-7

Venlig hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Bærbar PC, spørgsmål (win8 / Win7)
« Svar #2 Dato: 26, Juli 2013 - 09:38 »
Jeg har læst at man kan down-grade win 8 til win 7 - men kun i Pro versionen.

Jeg har selv været lidt loren ved at skulle skifte til ny laptop netop p.g.a. win 8 problematikken, men nu ser det ud til at MS har lyttet til kritikken og bl.a. geniført startknappen.

Nye laptops har touch-skærm, så win 8 er nødvendigt til at styre dette. Og derfor vil jeg ikke downgrade, når den tid kommer.

Nu snakker du om at laptoppen kun skal bruges til overvågningsopgave, hvorfor så ikke
Raspberry PI?
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Bærbar PC, spørgsmål (win8 / Win7)
« Svar #3 Dato: 26, Juli 2013 - 13:43 »
For ½ år siden købte jeg en lille bærbar med Win 8, som lige fra starten irriterede mig.
Ifølge nedenstående artikel skulle det kunne lade sig gøre at nedgradere til Win 7. Jeg har endnu ikke gjort det, da det forlyder at der vil komme nogle opdateringer, som vil tilgodese de brugere som ikke har berøringsfølsomme skærme, som programmet er udviklet til.
http://www.computerworld.dk/art/222328/saadan-nedgraderer-du-nemt-windows-8-til-windows-7


Okay, men nu tænkte jeg egentlig mest på at slette HD, formattere og så installere (min egen) Win7 fra bunden af - og om der kunne være visse BIOS/Firmware/Hardwaremæssige problemer i det...

Nu snakker du om at laptoppen kun skal bruges til overvågningsopgave, hvorfor så ikke
Raspberry PI?


Interessant forslag.
Men nu glemte jeg lige, at det programmel jeg skal afvikle er sådan noget fremstillet i Visual Studio.
Raspberry PI kan programmeres fra VS, men jeg er usikker på om jeg kan få den til at samarbejde med mit K8055 fra Velleman. Der hørte specielle DLL'er med, som jeg ikke er sikker på kan køre på andet end Windows-PC'er.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Bærbar PC, spørgsmål (win8 / Win7)
« Svar #4 Dato: 26, Juli 2013 - 19:10 »
Hej Mads.

Jeg har ikke selv megen erfaring med "byg-selv-fra-grunden" produkter, når det gælder IT, men prøv at kikke på en barebone PC som fx DENNE.
Du skal tillægge en Windows 7, som fortsat kan købes, fx HER.

Prisen for disse to ting tilsammen er lidt lavere end dit eget forslag. Du skal selvfølgelig have en skærm og et tastatur tilgængeligt - eller en netforbindelse til en anden PC - når du en gang imellem skal have den til at "springe ud af skabet" ;)

Du får ikke en bærbar PC, som du selv havde forestillet dig - men måske det ønskede?
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Bærbar PC, spørgsmål (win8 / Win7)
« Svar #5 Dato: 27, Juli 2013 - 06:57 »
Hej Mads.

Jeg har ikke selv megen erfaring med "byg-selv-fra-grunden" produkter, når det gælder IT, men prøv at kikke på en barebone PC som fx DENNE.
Du skal tillægge en Windows 7, som fortsat kan købes, fx HER.

Prisen for disse to ting tilsammen er lidt lavere end dit eget forslag. Du skal selvfølgelig have en skærm og et tastatur tilgængeligt - eller en netforbindelse til en anden PC - når du en gang imellem skal have den til at "springe ud af skabet" ;)

Du får ikke en bærbar PC, som du selv havde forestillet dig - men måske det ønskede?


Hej Morten

Ideen er god nok, og selv om den bliver lidt dyrere idet den hverken har HD eller RAM, behøver jeg ikke købe en Win7, sådan én har jeg :-)

Men en vigtigere ting er, at http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php (som jeg fik link til i et andet spørgsmål) vurderer "mit" forslag overfor Shuttle'n således:
Intel Celeron 1000M @ 1.80GHz   1824   695
Intel Atom D525 @ 1.80GHz      694      1223

Hvor meget det betyder kan jeg så ikke lige vurdere, men dét at "Higer is better"-kolonnen er tre gange så stor på Celeron, samtidig med at "lower is better"-kolonnen er ca. det halve, er nok til at få mig til at ryste på hænderne ;-)

Det er muligt at Shuttle'ns design gør at der kompenseres for det forhold (og jeg kan i øvrigt godt lide tanken om en "klods" som står og ikke ligner noget som har med en PC at gøre) men besparelsen er lige i underkanten for at begynde at eksperimentere.
Fik man den så i nakken for 499 DKK, så ville jeg nok gøre det...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk