ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motorbrændstoffer
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 74
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 79
I alt: 79
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motorbrændstoffer (Læst 15213 gange)
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Motorbrændstoffer
«
Dato:
02, September 2013 - 12:13 »
Til de to motortyper, der er udbredte i almindelige landkøretøjer (4-takts dieselmotorer og ditto tændrørsforsynede ottomotorer) findes der en række brugbare brændstoffer med hver deres fordele og ulemper.
Historisk set var bilens gennembrud baseret på den benzindrevne ottomotor og løste samtidig et vældigt problem for olieindustrien, som indtil da havde haft svært ved at anvende den letteste oliefraktion. Petroleum (nu også kendt som dieselolie, selv om der kan være nuanceforskelle i sammensætningen) var værdifuldt, smøreolie og asfalt m.v. ligeledes - men den lette benzin var tilovers.
Ret hurtigt kom der dog så mange biler på vejene, at problemet snarere blev det modsatte, men olieindustriens kvaler i den retning må vi lade ligge her.
Benzin er særdeles letantændeligt, og når det komprimeres, kan stoffet finde på at selvantænde. Derfor bliver benzinens sammensætning vigtig. For motoren er indrettet til, at blandingen skal antændes på én gang lige når stemplet er ved at nå toppen, så forbrændingen falder i den første del af den nedadgående bevægelse. Det sørger tændrøret for - hvis der altså ikke er sket selvantændelse inden. Det vil i givet fald give et modsatrettet slag, der kaldes tændingsbankning, men nærmere høres som en knitren pga motorens høje omdrejningstal.
Man opfandt ret tidligt en målemetode, baseret på en 1-cylindret standardmotor, hvori man kunne afbrænde dels en blanding af heptan (en ren kulbrinte med 7 carbonatomer) og isooktan, som har 8 C, dels den benzin, der skulle testes. Og oktantallet blev så den procentdel oktan i standardblandingen, der gav samme forbrændingsegenskaber som testbenzinen.
Problemet med tændingsbankning bliver større, hvis motoren har høj kompression, som til gengæld er ønskelig af andre grunde, især til hurtige biler, så der blev ledt efter tilsætningsstoffer, og det viste sig, at tetraethylbly kunne løse opgaven (se
dette link
).
Tetra betyder 4, ethyl- er den kemiske betegnelse for gruppen C
2
H
5
- og bly er et atom, der gerne vil knytte sig til 4 andre atomer - så navnet er helt logisk!
Det lille indhold af bly (max 0,15%) blev ikke anset for noget problem, men blev det efterhånden som antallet af biler steg, så det er blevet forbudt i de fleste lande og erstattet af især MTBE (methyl-
tert
-butylether).
Dette link
forklarer lidt mere (og viser i tilgift, at flere kemikere end jeg er irriteret på sprognævnets kemistavninger).
Der er efter kravet om katalysatorer ikke de store problemer i
nærmiljøet
med benzinforbrænding. MTBE giver bekymring omkring tankanlæg - det går meget let i grundvandet. Og motorens virkningsgrad er ikke for god.
Allerede sidst i 1920'erne introducerede Brasilien et alternativ i form af ethanol (C2H
5
OH - nøjagtigt samme stof, som folk gerne beruser sig i), som idag vel må kaldes "bioethanol", da det er fremstillet ved gæring af rørsukker.
Det er svært at få en standardmotor til at forbrænde ren ethanol, men en vis iblanding øger faktisk virkningsgraden og giver en renere forbrænding. I Brasilien gik man op til 50% iblanding under 2. Verdenskrig, senere ned til 20-25%, men en del motorer kan køre på nær 100% (jfr. John Larssons indlæg i en anden tråd). Andre alkoholer kan også bruges som motorbrændstof, men ethanol er det letteste at producere.
De miljømæssige ulemper ligger alene på landbrugssiden: sukkerrørsplantagerne til brændstofproduktion ligger på arealer, som ellers kunne producere fødevarer eller være uberørt natur. Så vi må sætte vores håb til "2. generations bioethanol", der produceres på afgrødernes affaldsstoffer - cellulose og hemicellulose i kornstrå fx. Det kan godt lade sig gøre, men er til dato ikke rentabelt. "Bio-" er i denne sammenhæng en ret meningsløs forstavelse, der kun skal give miljøreklame. Man
kan
producere ethanol ad teknisk-kemisk vej, men det kan ikke betale sig. Al ethanol er i praksis "bio-". Den der sælges i supermarkeder til "biopejse" er bare tilsat stoffer,der gør den ubehagelig at drikke og derfor afholder SKAT fra at interessere sig for den.
Ovre i kuriositeterne kunne man i en del år køre på gas - en blanding tæt beslægtet med flaskegas, som i DK i en årrække var favoriseret skattemæssigt. Den største ulempe er, at gassen fylder alt for meget, så en bil med gasanlæg havde næsten intet bagagerum. Miljømæssigt er det et udmærket brændsel - men tændingen skal stilles om.
Endelig kørte jo under krigen en del biler på "gengas" - en blanding af CO, methanol og diverse, produceret ved ufuldstændig forbrænding af træ. Ulemperne er til at tage at føle på, så alternativet forsvandt brat, da benzinen kom tilbage efter krigen.
Af disse brændstoffer har benzin klart den højeste energitæthed og dermed en praktisk fordel. Samlet må ethanol nok regnes for det mest miljøvenlige.
Som rosinen i pølseenden kommer dieseldrift.
En dieselmotor kan i teorien bygges eller ombygges til mange forskellige brændsler. Udover dieselolie er det eneste, der er i brug visse steder, soyaolie. En standarddieselmotor kan relativt let omstilles til soyadrift, men der er ingen økonomi i det, hvis ikke man selv avler og presser soyaen, så olien aldrig forlader ens ejendom før den er i tanken - og derved undgår beskatning.
Dieselmotoren er en meget robust konstruktion, og der er masser af godt at sige om dieselolie som brændstof - men den bliver jo for tiden lagt for had fordi dens hovedproblem er, at varigheden af forbrændingstakten typisk er lidt for lav, og da carbonprocenten er højere end i benzin, kommer den (lille) uforbrændte del ud i form af ultrafine kulpartikler, der er et problem i nærmiljøet.
«
Senest Redigeret: 02, September 2013 - 14:29 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #1 Dato:
02, September 2013 - 15:41 »
"Af disse brændstoffer har benzin klart den højeste energitæthed"
Er det pr. vægtenhed? Eller har jeg misforstået noget?
Bortset fra det, nu mangler bare CNG og LPG (almindeligt i f.eks. Tyskland).
MvH,
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #2 Dato:
02, September 2013 - 16:06 »
Jeg mente faktisk pr. volumenenhed, det burde jeg have skrevet!
Og jeg burde også have tilføjet, at dieselolie selvfølgelig kan konkurrere med benzin, men den stod jo efter dette udsagn.
LPG havde jeg faktisk med, blot under den upræcise betegnelse "gas".
Brændstoffet fik ikke mange ord med, da dets æra i DK stort set sluttede midt i 90'erne. Årsagerne var dels en afgiftsomlægning, som gjorde gassen mindre attraktiv, og dels en bevægelse mod flere og flere ubetjente tankanlæg, i kombination med en lov, om at LPG IKKE må sælges ved selvbetjening!
Og så har den altså den ulempe, at bilens gasanlæg fylder meget. Det betyder nok mere her, hvor vi næsten alle kører i små biler.
CNG (Compressed natural Gas), naturgas, som tankes under 200 Bars tryk, er et lovende alternativ - forureningsfrit og med høj energitæthed. Men den lider endnu af det problem, at der kun er to tankstationer i Danmark, der leverer denne gas - i hhv. Skive og Odense.
http://cngeurope.com/?page_id=73
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #3 Dato:
02, September 2013 - 16:31 »
Der er en detalje, Ford T, var ikke konstrueret til benzindrift. Den var beregnet til at køre på hjemmebrændt sprit. Først da forbudstiden indtrådte i USA, måtte der findes et andet drivstof til de mange Ford T der var rundt omkring på farmene. Her så Rockefellers Standard Oil (ESSO nu Exxon) en mulighed for at afhænde benzinen i større mængder. Benzinbiler var der allerede ved Ford T-ens opstart i 1908, men deres antal var ikke stort nok til at aftage benzin produktionne. Første verdenskrig forøgede antallet af biler, men først da Citroen indførte de amerikanske samlebåndsmetoder ( til Granatfremstilling) kom der fart i benzinslugerne her i Europa.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motorbrændstoffer
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
Skudt soldat fra USA's nationalgarde er død
Fugleinfluenza kan udvikle sig til pandemi
Mand bragt til hospitalet efter knivstikkeri i Brøndby
To bolde lige i smasken fik japaner til at trygle om tilgivelse
Danmark åbner VM med kæmpesejr
17-årig overfaldet med bat og kniv
Endnu en ekspræsident idømt fængselsstraf i Peru
To personer afgået ved døden efter lastbil-ulykke
Iskold ballet-drøm gik i opfyldelse for Josephine
Mistænkt fra skyderi mod amerikanske militærfolk har arbejdet for CIA
Dødstallet i Hongkong bliver ved med at stige - nu er det 75
Dyrenes Beskyttelse politianmelder svineproducenter fra TV 2-dokumentar
64-årig skal i fængsel for seksualforbrydelser mod mindreårige drenge
Rockere får halveret straffen for gruppeoverfald
Pizza Hut går konkurs og lukker 13 danske restauranter
Skatteregning kan være på vej til 68 folketingspolitikere
Ringkøbing-Skjern får sin tredje borgmester på en uge
Længe ventet serie skaber Netflix-nedbrud
Frankrig vil indføre ny frivillig militærtjeneste
Curlinglandsholdet misser EM-semifinalen
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Cybersikkerhed er forsyningssikkerhed – og vi skal stå sammen om opgaven
Minister erkender »kæmpe svigt« i indsats mod forurening fra FMC Cheminova: Lover ny miljøgodkendelse er klar inden nytår
Grøn fiasko: Trods danskernes sortering under køkkenvasken brændes tonsvis af madaffald af
Dansk månemission et skridt nærmere: Skal fotografere landingsområder
»Alle værst tænkelige scenarier kombineret«: Eksperter om Hongkong-brandens årsager
Tre anholdte i Hongkong står bag brand, mener politiet: De har »handlet groft uagtsomt«
Firkantet rat og steer-by-wire: Peugeot på vej med teknologisk opgradering
Udleder for meget CO2: Fra næste år skal dansk pant indsamles på el
Derfor bidrager vores firma til Ruslands økonomi: Læs den danske direktørs forklaring
Er du i sikkerhed? Eller kan AI knække din adgangskode på få sekunder?
Leder: Ministerens kritik af sygehusbyggerier er gennemskuelig teatertorden: Budgetter vil skride igen
Dyk ned i tallene: Elbiler vælter frem i Europa, men ikke overalt
EU-lande nikker ja til Chatkontrol: En lille gulerod og en stor pisk
Danskernes skattepenge går tabt i luften: Metan fosser ud af danske biogasanlæg
Otte boligblokke står i flammer i Hongkong: Flere er omkommet
Politiets egen rådgiver og Datatilsynet er enige: Der mangler lovhjemmel til ansigtsgenkendelse
Europas rumagentur trækker mod militære opgaver
Solcelleboom presser elnet i hele verden: Solrigt kæmpeland ruller ukonventionelt indgreb ud
Fem kraftvarmeselskaber får bøde i kartelsag om el-reservekapacitet
Europa dropper amerikansk cloud
Umulige adgangsforhold på trapper og i elevatorer hæmmer redning ved hjertestop: Minister griber ind
Elbiler vælter ud – men ladestandere samler støv uden strøm
Læg spaden og stop rendegraveren: Succes med mindre radikal naturgenopretning i Gribskov
Upload dit pas for at komme på Facebook? Aldersgrænse kan styrke tech-giganternes datahøst
Europas stormagter skifter fokus fra nyt kampfly til helt anden teknologi
Opinion: Klimatopmødet: Tredobling af finansiering til tilpasning blev det mest markante resultat – udfasning af fossil energi blev blokeret
Klimamødet var en fuser: Men 90 lande har faktisk tændt det grønne lys
Ekspert: Letbaner er farlige og forældede – »uforståeligt, at man vender tilbage til så forældede trafikløsninger«
Sweco skærper fokus på projektledelse: »Ikke blot en værktøjskasse, men en faglig disciplin«
15-årigt vidunderbarn får ph.d. i kvantefysik: Drømmen er at skabe ‘supermennesker’
Kaptajn slog broalarmen fra og tog nøglen med sig – så faldt styrmanden i søvn på broen
Mens Trump krævede Grønland, åbnede Danmark sit telenet for amerikansk AI
Forsikringsbranche efterlyser ny vægtning mellem natur- og kystbeskyttelse: »Arter vil uddø alene på grund af vandstand«
Stop med at bruge ordet klimasikring – når virkeligheden er, at man kun kan klimatilpasse
Udskældt skovtype kan nogle gange være det bedste valg for vores gispende vandmiljø
Togrejser er '30 gange dyrere end bilen': »Vi har ikke råd til dem,« lyder det fra bramfri departementschef
Her er danskernes ’værste naboer’: Tre energianlæg er på listen
Hummelgaard brygger på Chatkontrol Light i kulissen
Havet kan rumme gigantiske mængder grøn energi: Men forskere er skeptiske
Nyeste version af Starship skadet under første test
Brintkedel eller varmepumpe? Her er den klart billigste af de to klimateknologier
Forsvaret vidste alt om trådene til Putins krigsøkonomi - alligevel indgik de kæmpekontrakt
Menneskerobotter ruller af samlebåndene: Tre ting spænder ben for dem
Harvard-professor om interstellart objekt: »Vi har brug for et wake-up call«
1996: Kunstig køling var et gennembrud for Carlsberg
Sådan bygger man sin egen elracerbil
AI knækker populær Turing-test: Internettets sidste forsvar sat skatmat mod bottrafik
Mere motorkraft på vej: Bezos' monsterraket kan snart måle sig med Musks
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser 2025
Synspunkt: Er vi egentlig kommet videre, hr. minister?