ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motorbrændstoffer
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 83
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 71
I alt: 71
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motorbrændstoffer (Læst 15103 gange)
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Motorbrændstoffer
«
Dato:
02, September 2013 - 12:13 »
Til de to motortyper, der er udbredte i almindelige landkøretøjer (4-takts dieselmotorer og ditto tændrørsforsynede ottomotorer) findes der en række brugbare brændstoffer med hver deres fordele og ulemper.
Historisk set var bilens gennembrud baseret på den benzindrevne ottomotor og løste samtidig et vældigt problem for olieindustrien, som indtil da havde haft svært ved at anvende den letteste oliefraktion. Petroleum (nu også kendt som dieselolie, selv om der kan være nuanceforskelle i sammensætningen) var værdifuldt, smøreolie og asfalt m.v. ligeledes - men den lette benzin var tilovers.
Ret hurtigt kom der dog så mange biler på vejene, at problemet snarere blev det modsatte, men olieindustriens kvaler i den retning må vi lade ligge her.
Benzin er særdeles letantændeligt, og når det komprimeres, kan stoffet finde på at selvantænde. Derfor bliver benzinens sammensætning vigtig. For motoren er indrettet til, at blandingen skal antændes på én gang lige når stemplet er ved at nå toppen, så forbrændingen falder i den første del af den nedadgående bevægelse. Det sørger tændrøret for - hvis der altså ikke er sket selvantændelse inden. Det vil i givet fald give et modsatrettet slag, der kaldes tændingsbankning, men nærmere høres som en knitren pga motorens høje omdrejningstal.
Man opfandt ret tidligt en målemetode, baseret på en 1-cylindret standardmotor, hvori man kunne afbrænde dels en blanding af heptan (en ren kulbrinte med 7 carbonatomer) og isooktan, som har 8 C, dels den benzin, der skulle testes. Og oktantallet blev så den procentdel oktan i standardblandingen, der gav samme forbrændingsegenskaber som testbenzinen.
Problemet med tændingsbankning bliver større, hvis motoren har høj kompression, som til gengæld er ønskelig af andre grunde, især til hurtige biler, så der blev ledt efter tilsætningsstoffer, og det viste sig, at tetraethylbly kunne løse opgaven (se
dette link
).
Tetra betyder 4, ethyl- er den kemiske betegnelse for gruppen C
2
H
5
- og bly er et atom, der gerne vil knytte sig til 4 andre atomer - så navnet er helt logisk!
Det lille indhold af bly (max 0,15%) blev ikke anset for noget problem, men blev det efterhånden som antallet af biler steg, så det er blevet forbudt i de fleste lande og erstattet af især MTBE (methyl-
tert
-butylether).
Dette link
forklarer lidt mere (og viser i tilgift, at flere kemikere end jeg er irriteret på sprognævnets kemistavninger).
Der er efter kravet om katalysatorer ikke de store problemer i
nærmiljøet
med benzinforbrænding. MTBE giver bekymring omkring tankanlæg - det går meget let i grundvandet. Og motorens virkningsgrad er ikke for god.
Allerede sidst i 1920'erne introducerede Brasilien et alternativ i form af ethanol (C2H
5
OH - nøjagtigt samme stof, som folk gerne beruser sig i), som idag vel må kaldes "bioethanol", da det er fremstillet ved gæring af rørsukker.
Det er svært at få en standardmotor til at forbrænde ren ethanol, men en vis iblanding øger faktisk virkningsgraden og giver en renere forbrænding. I Brasilien gik man op til 50% iblanding under 2. Verdenskrig, senere ned til 20-25%, men en del motorer kan køre på nær 100% (jfr. John Larssons indlæg i en anden tråd). Andre alkoholer kan også bruges som motorbrændstof, men ethanol er det letteste at producere.
De miljømæssige ulemper ligger alene på landbrugssiden: sukkerrørsplantagerne til brændstofproduktion ligger på arealer, som ellers kunne producere fødevarer eller være uberørt natur. Så vi må sætte vores håb til "2. generations bioethanol", der produceres på afgrødernes affaldsstoffer - cellulose og hemicellulose i kornstrå fx. Det kan godt lade sig gøre, men er til dato ikke rentabelt. "Bio-" er i denne sammenhæng en ret meningsløs forstavelse, der kun skal give miljøreklame. Man
kan
producere ethanol ad teknisk-kemisk vej, men det kan ikke betale sig. Al ethanol er i praksis "bio-". Den der sælges i supermarkeder til "biopejse" er bare tilsat stoffer,der gør den ubehagelig at drikke og derfor afholder SKAT fra at interessere sig for den.
Ovre i kuriositeterne kunne man i en del år køre på gas - en blanding tæt beslægtet med flaskegas, som i DK i en årrække var favoriseret skattemæssigt. Den største ulempe er, at gassen fylder alt for meget, så en bil med gasanlæg havde næsten intet bagagerum. Miljømæssigt er det et udmærket brændsel - men tændingen skal stilles om.
Endelig kørte jo under krigen en del biler på "gengas" - en blanding af CO, methanol og diverse, produceret ved ufuldstændig forbrænding af træ. Ulemperne er til at tage at føle på, så alternativet forsvandt brat, da benzinen kom tilbage efter krigen.
Af disse brændstoffer har benzin klart den højeste energitæthed og dermed en praktisk fordel. Samlet må ethanol nok regnes for det mest miljøvenlige.
Som rosinen i pølseenden kommer dieseldrift.
En dieselmotor kan i teorien bygges eller ombygges til mange forskellige brændsler. Udover dieselolie er det eneste, der er i brug visse steder, soyaolie. En standarddieselmotor kan relativt let omstilles til soyadrift, men der er ingen økonomi i det, hvis ikke man selv avler og presser soyaen, så olien aldrig forlader ens ejendom før den er i tanken - og derved undgår beskatning.
Dieselmotoren er en meget robust konstruktion, og der er masser af godt at sige om dieselolie som brændstof - men den bliver jo for tiden lagt for had fordi dens hovedproblem er, at varigheden af forbrændingstakten typisk er lidt for lav, og da carbonprocenten er højere end i benzin, kommer den (lille) uforbrændte del ud i form af ultrafine kulpartikler, der er et problem i nærmiljøet.
«
Senest Redigeret: 02, September 2013 - 14:29 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #1 Dato:
02, September 2013 - 15:41 »
"Af disse brændstoffer har benzin klart den højeste energitæthed"
Er det pr. vægtenhed? Eller har jeg misforstået noget?
Bortset fra det, nu mangler bare CNG og LPG (almindeligt i f.eks. Tyskland).
MvH,
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #2 Dato:
02, September 2013 - 16:06 »
Jeg mente faktisk pr. volumenenhed, det burde jeg have skrevet!
Og jeg burde også have tilføjet, at dieselolie selvfølgelig kan konkurrere med benzin, men den stod jo efter dette udsagn.
LPG havde jeg faktisk med, blot under den upræcise betegnelse "gas".
Brændstoffet fik ikke mange ord med, da dets æra i DK stort set sluttede midt i 90'erne. Årsagerne var dels en afgiftsomlægning, som gjorde gassen mindre attraktiv, og dels en bevægelse mod flere og flere ubetjente tankanlæg, i kombination med en lov, om at LPG IKKE må sælges ved selvbetjening!
Og så har den altså den ulempe, at bilens gasanlæg fylder meget. Det betyder nok mere her, hvor vi næsten alle kører i små biler.
CNG (Compressed natural Gas), naturgas, som tankes under 200 Bars tryk, er et lovende alternativ - forureningsfrit og med høj energitæthed. Men den lider endnu af det problem, at der kun er to tankstationer i Danmark, der leverer denne gas - i hhv. Skive og Odense.
http://cngeurope.com/?page_id=73
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #3 Dato:
02, September 2013 - 16:31 »
Der er en detalje, Ford T, var ikke konstrueret til benzindrift. Den var beregnet til at køre på hjemmebrændt sprit. Først da forbudstiden indtrådte i USA, måtte der findes et andet drivstof til de mange Ford T der var rundt omkring på farmene. Her så Rockefellers Standard Oil (ESSO nu Exxon) en mulighed for at afhænde benzinen i større mængder. Benzinbiler var der allerede ved Ford T-ens opstart i 1908, men deres antal var ikke stort nok til at aftage benzin produktionne. Første verdenskrig forøgede antallet af biler, men først da Citroen indførte de amerikanske samlebåndsmetoder ( til Granatfremstilling) kom der fart i benzinslugerne her i Europa.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motorbrændstoffer
Seneste Debatindlæg
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Indisk statsborger sluttede sig til russisk hær for at undgå fængsel
16 døde efter eksplosion på sprængstoffabrik i Tennessee
Bybus påkører bygning i indre København – tre personer er på skadestuen
Føderal domstol blokerer for Nationalgarden i Chicago
Hundredvis af husstande uden strøm i Vejle
Diane Keaton er død
Forventer ikke at finde overlevende efter eksplosion i Tennessee
Norsk politi bruger tåregas mod demonstranter udenfor fodboldstadion
Flere såret af skud ved bookmakerbutik i Tyskland
Til næste år bliver Hitlers fødehjem til en politistation
Pædofilidømt rocksanger dræbt i fængsel
Rytter alvorligt tilskadekommet og hest død i ulykke ved Herning
Mindst 53 mennesker dræbt i Sudan
21-årig mand slipper for varetægtsfængsling
Tilbagebetaling af iværksætterskat er ti gange større end ventet
Ingen erstatning til norsk flypassager efter prutte-klage
Amnesty vil overvære kampen mellem Norge og Israel
Efter 200 år er Akropolis fri for stillads
Mand død i trafikuheld med letbane i Glostrup
Forsvaret får egen kajplads i Nuuk
Nyt fra ing.dk
Specialist vovede sig ud af komfortzonen: »Jeg kunne have søgt nye udfordringer tidligere«
Rockmusiker advarer mod gement AI-tyveri: Nørdens paradoks driver Big Tech frem
Se videoen: ‘Verdens smukkeste bil’ er kommet til København
Simpel geometrisk gåde fra 1600-tallet spøger stadig
Havets droner ændrer krigen: Selv de største krigsskibe er blevet sårbare
Genopbygning efter dødsulykke afslørede nye fejl: Hundredvis af beboere akut evakueret i Odense
Revner i undervogne og utætte vinduer: Fire år gamle tog sendes på værksted i Spanien
Leder: Minister uden muskler
Millioner af selvkørende Teslaer efterforskes af amerikansk myndighed
Se droner dratte ned fra himlen: Ét skud fra nyt mikrobølgevåben er nok
Se tegningerne: Sådan vil Bach Gruppen forstærke Njals Tårn
Rå datamængder og sejlads i cyberspace gør dansker til verdens hurtigste sejler
Chokeret forsker vil levere våben mod mystiske droner: Byder ind med AI-drevet »myggedrone«
Efter konkurs af tech-dronnings selskab: »EIFO får sandsynligvis ikke en rød reje«
Opgiver nye funktioner i F-35 kampfly: Vigtig opgradering skudt til hjørne
Milliarder over budget og 12 år forsinket: Ny kæmpe-check skal redde kriseramte togsignaler
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Danmark vinder sølv til hacker-EM: »Jeg er helt overvældet og meget rørt«
Danskerne sorterer plast men nu lyder advarslen: Indsatsen kan snart ende med at være spildt
Tyskland blokerer for Chatkontrol: Men Hummelgaard »fortsætter forhandlingerne«
Bæredygtighedschef: »Jeg vil anbefale alle at kaste sig ud i ting«
Ørsted i stor fyringsrunde: Nedlægger 2.000 stillinger
Danske Vandværker og ekspert efterspørger beredskabsplan: Ministeriet svarer, at det kræver en lovændring
Spørg Fagfolket: Hvad var den lysende række prikker på himlen?
Danmark stormer frem ved EM i hacking: »Det er svært at være pessimistisk nu«
Forskere advarer om vindtyveri: Tyskere kan snuppe energi for milliarder i Danmark
100 gange billigere end Microsoft Copilot: Dansk AI-assistent indtager snart kommuner og regioner
Sommerfugle og guldsmede er ved at forsvinde: Dansk natur er i forfald
Letvægts-solceller kan limes på tusindvis af tage: Nu har de klaret den første storm
Opdagelse af kemisk struktur med små CO2-fangende hulrum udløser Nobelpris
Her er ‘den anden metode’ til at genskabe SMS’er i minksagen: Eksperter undrer sig
Mens økonomien vakler under brintbranchen, samler millioner af støttekroner støv
For få virksomheder har registreret sig til NIS2: Kan svække Danmarks cybersikkerhed
Italien stak af fra Danmark til 'hacker-jeopardy': Nu venter dramatisk angrebs-øvelse
Nu er der videnskabelige beviser: Derfor gør åndedrætsteknikker dig høj og lykkelig
Hackerangreb skabte flykaos i Europa: Nu har dansk ekspert en advarsel til danske lufthavne
Interstellart objekt drøner forbi Mars: Rover har måske fanget det på kamera
Lovkrav gør ‘tiny houses’ mindre grønne: »Mange krav giver ingen mening«
Tre forskere baner vejen for kvantecomputere: Nu fik de Nobelprisen i fysik
Energikæmpe satser på nyt anlæg: Brygger træsprit til skibe med alternativ opskrift
DKK 60 billion secured—Ørsted can continue operations
Blogindlæg: AI implementering - Barrierer og Løsninger
De nye elbiler har benzinmotor: Rækkeviddeforlængeren er tilbage
Taiwans første digitaliseringsminister: »Vi skal ikke bygge kunstig superintelligens«
60 milliarder er i kassen – Ørsted kan arbejde videre
Salt gør is til en elektrisk motor: Oplagt til robotter i Arktis
Ofte set på stationen: Elevatoren er ude af drift. Nu er det nok, mener handicapchef
Måger og løse aviser fik metroen til at opgive: Nu forsøger DSB sig med drilske detektorer
Politiet indsætter flyvende blå blink ved grænsen til Tyskland
Nobelprisen i medicin går til dyrebar viden om kroppens forsvar