* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 9
I alt: 9

Forfatter Emne: Solid State HD  (Læst 19827 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Solid State HD
« Dato: 07, Marts 2014 - 17:21 »
Hej.

Jeg påtænker at anskaffe sådan et SSD drev til min PC (nu hvor de er til at betale), til styresystem og programmer.

Data skal fortsat ligge på en konventionel HD, grundet SSD's natur mht. skrivning og sletning.

Mit styresystem optager p.t. 75 GB, så 128 GB ser ud til at være udmærket.

Jeg har derfor kig på den her: http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/kingston-ssdnow-v300-120-gb-id-7079338.aspx

Min viden om tingene er begrænset, så er der nogen herinde som kan/vil bidrage med et godt råd eller to?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #1 Dato: 07, Marts 2014 - 18:37 »
Indtil videre har jeg gode erfaringer med min nye Win8.1 computer med 128GB-SSD-drev.
Den booter op i løbet af 14 sekunder :)
Programmer starter hurtigt. :)
Den skal ikke defragmenteres. :)
Jeg har deaktiveret automatisk optimering på SSD-drev.
Forhåbentlig holder den?
Begge drive er monteret lodret.
Måske vil det nedsætte levetiden på HDD?
Jeg burde måske også sige noget positivt om win8.1?
Lige i øjeblikket kan jeg ikke finde på noget...
Men det kommer nog senere :)

Mvh jj

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #2 Dato: 08, Marts 2014 - 08:04 »
Jeg skiftede min ud med denne: Samsung 840 EVO MZ-7TE120 120 GB

Den er lidt dyrere men fik den anbefalet. Der følger software med så du via 2 Sata stik på bundkort kan klone data fra gammel disk til ny.

Jeg bruger win7 64 bit og alt er bare hurtigere, boot på ca 20 sek, det tog før 2 minutter.

Jeg tror så til gengæld at det intet betyder hvordan den monteres, der er jo ikke nogle bevægelige dele i.

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Solid State HD
« Svar #3 Dato: 10, Marts 2014 - 10:27 »
Jeg har hørt at hvis en SSD dør så er den død - altså HELT død. Har selv lige været heldig at ALT materiale fra en "død" HDD kunne reddes. Men hvis man bare tager backup betyder muligheden for en genoplivning jo mindre ;o)
Med venlig hilsen
John

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Solid State HD
« Svar #4 Dato: 10, Marts 2014 - 11:26 »
Tak for indputtene.

Jeg har nu købt ovenstående.

Mht. om den dør er jeg ikke urolig. Den skal kun bruges til at installere programmer og styresystem, og alt det kan jo installeres igen.

Indtil videre bruger jeg en konventionel HD til data.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #5 Dato: 10, Marts 2014 - 15:24 »
Citat fra: John Wellendorph
Jeg har hørt at hvis en SSD dør så er den død - altså HELT død.
Derfor lægger jeg også kun programfiler på SSD-BootDrev.
Datafiler bliver på HDD og jeg tager ofte backup.

Jeg har tidligere mistet et par USB-memoryStik af uforklarlige årsager?? -Måske var de blot mandagsProdukter?
Jeg har åbnet begge USB-drev og der var intet usædvanligt at se på print.

Bortset fra det har jeg gode erfaringer med forskellige type flashDrev f.eks. til camera, smartphone, videooptagelser osv. :)
Så jeg håber SSD-bootDrev har en rimelig lang levetid :)
De første 30,3 dage er forløbet uden de store problemer :)

Mvh jj

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #6 Dato: 23, Juni 2014 - 22:29 »
Familien hårdt prøvede PC - en Acer Extensa 5420G er død.. Når jeg prøver at starte den, tænder diverse dioder, og der kommer et skæmbillede (ikke windows). Så vidt jeg kan se, er der ingen aktivitet på harddisken (dioden der indikerer aktivitet hverken lyser eller blinker). Mit gæt er derfor, at Harddisken er stået af. Da husstandens økonomi desværre er overordentlig trængt for tiden, overvejer jeg at prøve at genoplive den, ved at sætte en Solid State HD i. Er der nogen her, der ved, hvad jeg skal være opmærksom på ved valg af drev til sådan en gammel svend? Vil sådan en Samsung 840 EVO være kompatibel med min PC? (eller er der nogen der kan komme med andre bud på hvad der kan være galt?)

Jakob

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #7 Dato: 24, Juni 2014 - 08:12 »
1. du skal være sikker på at det er harddisken der er død. Kan du f.eks. komme ind i bios menu'en ved opstart? Afmonter den måske defekte harddisk og prøv det (har en gang oplevet at en defekt harddisk gjorde det svært at komme ind i bios'en).

2. Så længe dit bundkort understøtter SATA kan du køre med hvilken som helst SSD. Er der et lille stik til data og et lidt større til strøm skal det nok virke.


vh.
Claus

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #8 Dato: 24, Juni 2014 - 08:58 »
Tak for tilbagemelding. Jeg kan ikke umiddelbart komme ind i Bios - den går i stå inden. Jeg må lige prøve med harddisken ude.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #9 Dato: 25, Juni 2014 - 09:35 »
@superclaus: det lød på dit tidligere svar, som om du er på hjemmebane her? Nu har jeg prøvet at tage harddisken ud, og så tænde for PC'en. Den kommer hurtigt med et skærmbillede, hvor jeg kan taste "F2" for "Setup". Herefter skriver den, at den starter setup, men kommer aldrig videre. Har du (eller andre!) nogen ideer til hvor fejlen kan være, og dermed hvad jeg evt. kan gøre ved den? (Det er jo en gammel maskine, men da finanserne ikke rækker til en ny, ville jeg meget gerne genoplive den, hvis det kan lade sig gøre...)

Jakob

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #10 Dato: 25, Juni 2014 - 11:33 »
Hvis maskinen starter op uden problemer, så har du sandsynligvis ret i at det er harddisken der er defekt. Jeg kan ikke lige gætte hvad "Starter setup" betyder. Normalt skriver maskiner noget om manglende boot device hvis de virker og startes uden nogen gyldig boot device, som harddisken jo har været før den gik i stykker.

Hvis "starter setup" betyder at den er på vej i bios men aldrig kommer det, så hjælper det ikke at skifte til en ny harddisk. Du kan også prøve at resette bios'en vha. en jumper på bundkortet.

Hvis du vil være helt sikker på at resten af maskinen virker inden du køber en ny harddisk, kan du lave en cd- eller usb-boot-disk (hirens boot cd, en linuxinstallationscd eller lign.) og se om du kan få maskinen til at starte fra den.

 



 
vh.
Claus

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #11 Dato: 25, Juni 2014 - 11:52 »
Den kommer aldrig i bios. Jeg vil se om jeg kan finde den jumper på bundkortet og resette bios'en.

Tak for hjælpen!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #12 Dato: 25, Juni 2014 - 15:35 »
Jeg har oplevet et grafikkort som med tiden fik dårlig forbindelde i stikket. så kan computeren ingenting.
Trak grafikkort ud og sæt det i igen. Det kan godt gå lidt stramt.

Hvis computeren har højtaler kan fejl indikeres ved antal beep.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #13 Dato: 25, Juni 2014 - 15:39 »
@Jørgen: Det er en bærbar, så det er desværre ikke så ligetil at tage grafikkortet ud.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Solid State HD
« Svar #14 Dato: 25, Juni 2014 - 19:35 »
Citat fra: Kobbernagel
@Jørgen: Det er en bærbar, så det er desværre ikke så ligetil at tage grafikkortet ud.
Nyttig oplysning :)
Måske er batteriet fladt? -Hvis det er blevet afladet for hårdt kan en af cellerne polvende og så kan batteriet ikke altid opnå normal kapacitet?
Prøv at fjerne batteriet og tilslut netadapter istedet.

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk