* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 45
I alt: 45

Forfatter Emne: Metal og linolie  (Læst 12422 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Metal og linolie
« Dato: 11, April 2014 - 20:55 »
 :)
Sidste år fik min bil den stor tur. Det var hårdt da jeg aldrig har haft bil på værksted og laver alt selv. Og det med og lave pladearbejde + mek. udenfor tog meget på mig. Jeg spurgte en ældre synsmand; "hvad gør man med det der". Hans svar var linolie + noget hydraulikolie. Det fik bilen efter pladearbejde. Sikke svineri. Efter 2-4 md. blev linolien ved med og løbe ud af bilen. Dvs. her i vinteren hvor jeg ikke har vasket dørpaneller og det har suget møg til sig, skal det skrabes af. Celulosefortynder hjælper på det udvendige udsende.
Mig idiot, har ikke beskyttet låse mod linolien, hvorved de stille og roligt klistrer til.
Linolie hærder ved hjælp af ilt.

Morten kunne her forklare, hvorledes linolie tager ilt fra rusten jern samtidig med at den udvider sig under hærdningen og derved virker som rustbeskyttelse.
Bilen er naturligvis en Toyota. ;D og kun 18 år ;). "Erfaren men ikke brugt". ;D
« Senest Redigeret: 11, April 2014 - 22:26 af Morten Jødal »

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Metal og linolie
« Svar #1 Dato: 11, April 2014 - 22:56 »
OK - linolie i cylinder låse er godt nok noget lort  :-\

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Metal og linolie
« Svar #2 Dato: 11, April 2014 - 23:23 »
Hej Chrismark.

Allerførst: Jeg har brugt min ret som moderator til at flytte dit indlæg til en ny tråd, som også har fået et nyt navn - for dit problem har ikke ret meget at gøre med bejdsning af metal!

Dernæst til et forsøg på et svar:
Linolie er planteolie udvundet af hørfrø (hør hedder på latin linum, heraf navnet med lin- og forresten også ordet "linned", der egentlig betyder klæde af hør). Olien har været kendt siden bronzealderen og har frem til 2. Verdenskrig været grundlaget for næsten al maling - i en lang periode også for en meget anvendt gulvbelægning linoleum, som er linoiie tilsat fyldstoffer (mest kridt) og diverse farvestoffer hældt ud over et tekstilunderlag.

Al olie består af kulbrinter, mest i form af lange kæder af C-atomer med H knyttet til de ledige positioner (C kan binde andre atomer på 4 positioner, som led i en kæde bruges kun 2).
Linolie udmærker sig ved at være den af samtlige anvendte planteolier, som har det højeste antal dobbeltbindinger mellem nabo-C-atomer, og de er mindre stabile end enkeltbindinger - så med tiden sker der en omfordeling af bindingerne. Derved hærder olien.

Når linolie bliver stiv ved hærdning, er det først og fremmest fordi dobbeltbindingerne kan brydes op og erstattes af ekstra bindinger på tværs af kæderne - lange tråde afmolekyler bliver altså til et flerdimensionalt net.
Men dobbeltbindingerne reagerer også meget villigt med ilt, herunder O-atomer, der i forvejen er bundet til andre atomer, fx i rust. Den væsentligste grund til at linolie er rustbeskyttende, er dog at olien trænger langt ind i porerne i rusten, og at metaloxider katalyserer hærdningen. Rust er stærkt porøs, men et lag linolie lukker effektivt for yderligere indtrængen af vand og ilt.
Desværre har din synsmand glemt at fortælle dig, at linolie er berygtet for en meget langsom hærdning. Den kan fremskyndes af diverse additiver - hos farvehandleren hedder det "siccativ". I gamle dage (før 1960) var blyhvidt et effektivt middel til at få linoliemaling til at tørre hurtigere. Der er mange stoffer der virker - så jeg kan ikke give dig en kemisk sammensætning, og det skulle også helst have været blandet i lige før påføringen.

Et par sidespring:
Når linolie reagerer med ilt, udvikles der ganske meget varme - så meget, at det kan være katastrofalt at efterlade en linolievædet klud uden særlige forholdsregler - denkan selvantænde!
Sådan opstod en af de mest spektakulære brande i danmarkshistorien: Man skulle ikke tro et akvarium kunne brænde, men det skete ikke desto mindre for Nørdsøakvariet den 16. december 2003, da en anat havde efterladt en linolieklud på det cafeteriagulv, hun var i gang med at oliere, men ikke blev færdig med ved arbejdstids ophør ...

Det andet sidespring er, at hvis olien er til konsum, kaldes den ikke linolie, men hørfrøolie. Forskellen er alene, at hørfrøolie tappes gennem et filter direkte på flasker, som lukkes med det samme - for at undgå selv en beskeden kontakt med ilt. Den kontakt ville give en harsk smag af olien. Linolie til tekniske formål kan udvindes ved grovere metoder og underkastes forskellige behandlinger for at fremskynde hærdningen.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk