* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 101
I alt: 102

Forfatter Emne: Sker der noget ved at bruge karburatorsprit på en Vectra B 2.0 16 V X20XEV 1996  (Læst 17318 gange)

BatAlien

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Hej.

Jeg har problemer med min Vectra B fra 1996 da den forurener for meget på Co.

Har hørt fra så mange nu at jeg bare skal give det lidt karburatorsprit?

Men der er så nogle der siger bilen tager skade af det kan det være sandt da det kun er 1 gang man bruger det?

Jeg har nemlig nu brugt en masse tid og PENGE på at få den bil til at stoppe med at forurene.

Der er en mekaniker der mener det er katalysatoren så købte jeg en fra Biltema der går op til 4.0 l og det ændre ikke på tallene heller ikke da vi rykkede den længere frem.

Jeg vedhæfter et billede af Co testen.

Håber der er nogle der vil hjælpe

Her er link til til billede også: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse_bil/126944-opel_vectra_b_2_0_1996_x20xev__for_hoej_co_forurening_

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Har du prøvet at rense EGR-ventilen?
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

BatAlien

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 7
    • Vis profil

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Karburatorsprit bruges til at "fjerne" vand i benzinen - kan ikke lige se hvordan det skulle hjælpe på CO værdien. En motorrens med et eller andet bell-aid er dog noget andet og nogle mener det virker. Har aldrig hørt om at det skader.

Har du prøvet at tjekke lambasonden og skifte evt. luftmassemåler? - de er komponenter der godt kunne give en fejl i blandingsforholdet mellem luft og benzin og deraf dårlig katalysatorvirkning.


vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Du kender vel godkendelsesgrænserne .
Til orientering for andre bruinger jeg dem her .

a) Ved tomgang må kulilteindholdet i udstødningsgassen målt efter målemetoden
i pkt. 11.02.001 ikke overstige 0,3 vol.%
Før 01.07.02: Kulilteindholdet må ikke overstige 0,5 vol.%.
b) Ved forhøjet tomgang må kulilteindholdet i udstødningsgassen, målt efter
målemetoden i pkt. 11.02.003, ikke overstige 0,2 vol.%,
Før 01.07.02: Kulilteindholdet må ikke overstige 0,3 vol.%.
og lambda skal være 1  0,03 eller i overensstemmelse med fabrikantens
anvisninger.
Fabrikantanvisning om afvigende lambda-værdi anvendes fx for motorer,
der ved dellast kører med stort luftoverskud (mager blanding).
------------------------------------------
Det tyder på at katalysatoren ikke er effektiv nok ved det høje omdrejningstal, hvor gennemstrømningshastigheden er større. 

Forklaringen kan være den enkle at den ikke bliver varm nok.
På biler af din årgang var der ofte en isolering af ustødningsrør fra manifolf til katalysator, for at sikre at gassen var varm nok. Jeg har set mekanikkere fjerne isoleringen når kapslingen blev løs og begyndte at rasle.  Påstanden var at den ikke betød noget.  Det tror jeg ikke på.
En større katalysator, gør det vel endnu sværere at få den varm nok.
Min gamle Mitsubishi med gdi motor , måtte vi til syn stå og speede voldsomt op for at den blev varm nok til at klare kravet ved 2000 /min.

Jeg går ud fra at du har check på luftmassemåleren. Det er ellers en klassisk fejl , der giver forkert blandingsforhold. Iltsonden er kun en finregulering.

Jeg tror ikke at karburatorsprit hjælper på problemet.

« Senest Redigeret: 08, Juni 2014 - 10:47 af harbst »
Jørgen Harbst

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Hul i udstødningsrør?

En lille historie om min tidligere Corolla 1.3 benzin.

Bilen blev til et rutinesyn kasseret p.g.a. for høj Co-udledning. Synsmanden mente at det måske skyldtes en defekt Lamdasonde og hvis jeg kunne få det repareret og komme tilbage samme dag ville han lave nyt syn uden ekstra omkostninger.

På Toyotaværkstedet kom bilen på lift og lamdasonden blev skiftet. Mens dette foregik havde jeg lejlighed til at kigge lidt på undervognen.  Ca. midt på bilen så jeg en ca. 10 cm lang ledning hængende fra undervognen. Denne ledning havde tidligere været påsvejset udstødningsrøret (stelforbindelse?) hvor der nu var et ca. 3 mm stort hul (galvanisk tæring?). Mekanikeren mente ikke dette havde nogen betydning, så jeg kørte til synshallen igen, hvor det kunne konstateres at udskiftningen af Lamdasonden ikke havde hjulpet på den forhøjede Co-udledning. Da jeg fortalte synsmanden om det lille hul i udstødningen var han ikke i tvivl om at dette var årsagen.

Dagen efter var jeg igen på Toyotaværkstedet. Den oprindelige Lamdasonde blev igen sat i bilen og hullet i udstødningen blev repareret med en muffe.
Bilen blev herefter godkendt.

Toyota erkendte at de havde lavet en fejlvurdering. Jeg fik en regning på reparation af udstødningen, fratrukket udgiften til et nyt syn.
Desværre har jeg ikke fået en forklaring på hvorfor det lille hul i udstødningen kunne påvirke Co-udledningen så meget. 

Med venlig hilsen
Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hul i udstødningsrør
« Svar #6 Dato: 08, Juni 2014 - 17:11 »
En lille historie om min tidligere Corolla 1.3 benzin.

Bilen blev til et rutinesyn kasseret p.g.a. for høj Co-udledning

Nu håber jeg ikke, at hverken din eller BatAliens bil udleder Co gennem udstødningen!
Co er det samme som cobalt (på dansk også kaldet kobolt), som er et sjældent og dyrt metal. Ender det i din udstødning, må det skyldes alvorlig nedbrydning af ventiler eller ventilsæder i motoren.  :o
Men jeg har nu heller aldrig hørt om en synshal, der måler stoffet! :P

Derimod måler synshallerne rutinemæssigt CO - en kemisk forbindelse af C og O, kendt som carbonmonoxid eller kulilte. Stoffet dannes ved ufuldstændig forbrænding og er giftigt. ;)

Desværre har jeg ikke fået en forklaring på hvorfor det lille hul i udstødningen kunne påvirke Co-udledningen så meget. 

Den kan jeg heller ikke på stående fod give dig autoritativt, men det mest sandsynlige er, at lambdasonden simpelthen måler forkert når stelforbindelsen mangler.
Ved høj temperatur - og ikke mindst under igangværende kemiske reaktioner - er der mange "næsten frie" elektroner, som kan rives med af en gasstrøm. Herved kan der opbygges en uønsket potentialforskel ved lambasonden, som kan få den til at sende forkerte signaler tilbage til styreenheden - og det medfører igen en gal dosering af brændstoftilførslen.
Jeg er ikke inde i reguleringsalgoritmerne, men det mest sandsynlige er vel, at blandingen bliver for fed og sætter katalysatoren på overarbejde?
Under alle omstændigheder er stelforbindelsen givetvis påsat, fordi fabrikanten har været klar over problemet, og den galvaniske tæring viser jo klart, at der faktsik har gået en strøm gennem ledningen under din brug af bilen (samt indirekte måske en mindre god svejsning).
« Senest Redigeret: 08, Juni 2014 - 17:14 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Fidusen ved at bruge sprit er at der er færre kulstofatomer pr. liter brændstof, og derved dannes der mindre CO ved forbrændingen.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Hvis det skyldes at blandingen er for fed jvf. Jødals indlæg, så kunne det sagtens være lambasonden. Harbst skriver at signalet fra lambasonden kun bruges til finjusteringer, men det må være under forudsætning af at lambasonden virker efter hensigten.

En lambasonde måler iltindholdet i udstødningen. Når der er monteret katalysator, skal der på en benzindrevet bil ikke være noget overskydende ilt i udstødningen. Lambasonden har en eksponentiel stigende spændingsforskelskurve i forhold til iltforskel. Det betyder at spændingsforskellen er ca. 0 volt når der ikke er nogen forskel i iltkoncentrationen og ca. 1 volt når forskellen er ca. 21%. Hvis din lambasonde giver en spænding over 0,8 volt ved alm. drift virker den fint. Hvis spændingsforskellen fra lambasonden er noget under 0,8 volt tror motorstyringen at der køres med en for mager blanding og skruer op for benzintilførslen - og så kan din katalysator komme på overarbejde. Så det kan altså sagtens være din lambasonde eller stelforbindelse hertil.

Det kan også være at din katalysator ikke bliver varm nok - men ved fuld gas og god sommervarme kan det nu være svært at forestille sig. Endelig er luftmassemåleren også et rigtig godt bud, men tjek lige lambasonden først.   
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Lambda er luftoverskudstallet. Det må efter forskrifterne være op til 1,03 . Det vil sige at der gerne må være iltoverskud i udstødningen.  Ved specielle motorer, som er designet til det( lean burn) må det endda være meget større.
Den hurtige og umiddelbare styring af indsprøjtningsmængden, og dermed blandingsforholdet, er på grundlag af luftmassemåleren. Iltsonden i udstødningen er alt for langsom til formålet.

Når man træder  ned på gaspedalen, øges indsugningsluftmængden, og indsprøjtet benzinmængden skal umiddelbart følge med, for at bevare lambda. Hvis iltsonden så senere viser for meget eller lidt, sørger computeren for at finjustere forhold mellem luftmængde og indsprøjtningsmængde.

Jeg kan ikke lide ordet lambdasonde , da den ikke direkte måler lambda, men iltkoncentrationen.
Jørgen Harbst


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk