* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Mobil Aircon  (Læst 5563 gange)

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Mobil Aircon
« Dato: 23, Juli 2014 - 22:16 »
Hej. Vi er glade for vores mobile Aircon i vores hus, men der er noget vi ikke forstår. Den blæser kold luft ind i vores soveværelse, det er dejligt.

Det luft der er afkølet er jo suget ind fra samme rum, så det er en form for recirkulation, MEN den har jo også et rør hvor den blæser MEGET varm luft ud, det sender vi i øjeblikket ud i skunken.

Mit spørgsmål er: Det luft der blæses ud i skunken må jo komme et sted fra, hvor kommer det fra?

Jeg har en ide om at hvis luften udenfor er koldere end indenfor er det ok med åbent vindue, da luften der skal ud i skunken så suges fra det varme rum?

Håber i forstår mit kringlede spørgsmål.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Mobil Aircon
« Svar #1 Dato: 24, Juli 2014 - 10:40 »
Den meget varme luft er kondensatorvarmen, hvis effekt er summen af afkølingseffekten og den optagne elektriske effekt.

Luften, der ledes over kondensatoren kommer fra rummet, og hvis den ledes et andet sted hen må rummet naturligvis tilføres erstatningsluft, som kommer via utætheder eller åbne vinduer/døre.

Det er vigtigt at bemærke at luftkonditionering ikke kun handler om temperatursænkning, men også om affugtning, da vi mennesker regulerer vores temperatur ved at svede.
Vores velbefindende afhænger af den såkaldte våde temperatur, som måles med et termometer, der måler gennem en gennemblødt væge, som der strømmer en svag luftstrøm henover. (Psykrometer).
Vores krop opfatter temperaturen i rummet på samme måde som det våde termometer - hvis luften er næsten mættet med vanddamp er afkølingen fra fordampning af sved på hudens overflade ringe, og det føles meget varmt.
Er luften tør fordamper sveden let, og det føles behageligt, selv om temperaturen målt med et tørt termometer er den samme.

Det direkte, korte svar på dit spørgsmål er at luften under alle omstændigheder kommer udefra, med mindre du tætner dit soveværelse så grundigt at luften kun kan komme tilbage via skunken.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk