* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 38
I alt: 39

Forfatter Emne: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!  (Læst 24926 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Hej folkens,

Min mor er lige flyttet, og har i den anledning overtaget et køle/fryseskab.

Temperaturen i køleskabet ligger på 10 grader, uanset om termostaten står på '5' eller '7' (som er max.)
Til gengæld er fryseren nede på -26 når termostaten står på '7'...

Jeg har undersøgt det inden for mine begrænsede evner, og kantlisten slutter tæt.
Kølepladen inde i bunden af køleskabs-delen iser til, så temperaturen er i hvert fald på nul her.

Termostaten er ny (jeg ødelagde den gamle under mine undersøgelser, føleren knækkede!) så jeg satte en ny i i går. Til morgen er temperaturen stadig på 10 grader, selv om døren har været lukket hele natten. Alting inde i det er lunkent.

Termostatens føler går ned gennem sådan et rør i siden på køleskabet, og da jeg i sin tid trak den op var den iskold på spidsen. Jeg mistænker at den er helt nede i 'fryse'-skabet (hvilket ikke er så unaturligt igen), men hvordan styrer man overhovedet det når der kun er én kompressor?

Man skulle jo tro at der var sådan en fordeler-ting som delte afkølingen i det rigtige forhold mellem køl og frys, men jeg kan ikke finde sådan en. Måske sidder den på bagsiden(?)

Er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!
« Svar #1 Dato: 07, August 2014 - 11:09 »
Jeg kunne huske en tilsvarende forespørgsel på ing.dk:

http://ing.dk/indhold/141471

Der er måske lidt inspiration til fejlsøgningen (selvom en af de fejlmuligheder der er nævnt, er manglende kølemiddel, hvilket vel nutildags ikke kan betale sig at få udbedret...)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!
« Svar #2 Dato: 07, August 2014 - 13:17 »
Manglende kølemiddel kan da være forklaringen.
Man skal passe på med skift af termoføler. Der findes flere forskellige udgaver med forskellig karakteristik. Den skal passe til køleskabet og placeringen af "følerklodsen" skal være præcis som originalen, og med samme befæstigelse.  Alt for mange reservedelsleverandører kender ikke forskellen, fordi de i det ydre ser ens ud.

Men tidskonstanter kan være forskellige. Forkert føler kan gøre at kompressor afbryder inden nok kølemiddel når op i køleskabsdelen.

I øvrigt kan der være god økonomi i at udskifte den slags køleskab til et mere moderne lavenergi type.  Besparelsen elforbrug kan betale et køleskab på ca 1 år.

Hvis hun har plads er det absolut bedst at have køleskab og fryser helt separat.
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!
« Svar #3 Dato: 08, August 2014 - 17:04 »
Tak for svarene indtil videre.

Jeg tror næsten det er kølemidlet der er for lidt af, ud fra hvad jeg kan læse mig til.

Et spørgsmål dog: Termostatens 'pind' går vist helt ned i fryseområdet, og indeholder en gas af en art. Hvordan dette så i øvrigt fungerer, er jeg ikke klar over.
Hvis man nu klemte røret ('pinden') sammen sådan omkring 10-15 cm. oppe (så gassen ikke kunne komme helt ned i bunden af den), kunne man så forestille sig at den ville ændre sin karakteristik så der skulle køles mere inden den slog fra?
Eller holder den helt om med at fungere?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!
« Svar #4 Dato: 08, August 2014 - 22:04 »
Det du kalder termostaten,vil jeg nu hellere kalde en termoføler.  Det halve af forståelsen er nu at bruge ord som beskriver funktionen rigtigt.

Den klassiske type til køleskabe-og en del andre formål- består af en væska fyldt beholder, som med et meget tyndt rør ( kapillarrør) er forbundet med en kontakt, hvor aktiveringspunktet kanøændres ved at dreje en skrue, når temperaturen i væskebeholderen stiger, udvider væsken sig og aktivere kontakten via det tynde rør.

Karakteristikken bestemmes af vægtykkelse og væskemængde i beholderen.  Ved at klemme på røret opnår du intet fornuftigt.

Du kan forsinke kontaktvirkningen ( øge tidskonstanten, ved at beholderen isoleres let fra kølefladen, f.eks med et tyndt papirmellemlæg.

Man må skelne mellem indstillingspunktet og tidskonstant. Rigtig reguleringsteknik er langt mere kompliceret end de fleste tror.
Derfor ser man så mange elendige og misforståede systemer især til regulering af bygningsopvarmning.
Jørgen Harbst

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!
« Svar #5 Dato: 09, August 2014 - 10:15 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Min mor er lige flyttet, og har i den anledning overtaget et køle/fryseskab.
Er det en' Gram Combicold KF110 eller KF120?

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!
« Svar #6 Dato: 10, August 2014 - 12:27 »
Er det en' Gram Combicold KF110 eller KF120?

Ingen af delene. Det er en Gorenje KI292LA

Karakteristikken bestemmes af vægtykkelse og væskemængde i beholderen.  Ved at klemme på røret opnår du intet fornuftigt.

Ret mig nu hvis jeg tager fejl:
Det er et rør, fyldt med en væske/gas som udvider sig hhv. trækker sig sammen med temperaturen. Når trykket i dette rør falder til et vist niveau, slår køleskabet fra idet det antages at have den temperatur som det skal have.
Hvis jeg klemmer røret sammen fra neden af og op, så vil jeg mene at trykket i røret stiger - og skal derfor køles længere ned før termostaten slår fra.
Lyder det ikke korrekt?

Du kan forsinke kontaktvirkningen ( øge tidskonstanten, ved at beholderen isoleres let fra kølefladen, f.eks med et tyndt papirmellemlæg.

Det kan vist ikke lade sig gøre. Sonden sidder i et dybt hul (mindst 50 cm) og det er svært nok at få den knoklet derned som det er nu.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Køle-fryseskab ligger på 10 grader i køleskab, fryser er -26!!
« Svar #7 Dato: 10, August 2014 - 22:59 »
Det tynde rør er et kapillar ( hårrør) meget tyndt indeni for at volumet i den del skal være ubetydeligt. Så det hjælper ikke at klemme der. Det er volumen og ikke tryk der aktiverer kontakten. Du kunne i princippet modificere kontaktdelen og derved ændre sætpunktet. Det hjælper bare ikke på dit problem.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk