* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: Simpel lynbeskyttelse  (Læst 12602 gange)

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Simpel lynbeskyttelse
« Dato: 07, August 2014 - 20:13 »
Jeg har nu for anden gang måtte skifte strømforsyningen på en af mine computere efter et tordenvejr.
Første gang gik strømforsyningen helt. Det var et meget kraftigt tordenvejr og HFI-relæet slog fra og jeg havde selvfølgelig glemt at slukke for maskinen. Der skete heldigvis ikke andre skader på dyret og den fungerer stadig.

Denne gang var det et svagere tordenvejr, men alligevel blev strømforsyningen i den computer jeg nu bruger underlig og er følgelig blevet skiftet.

Spørgsmålet er nu: Er det tilstrækkeligt  at slukke på den stikkontakt der leverer strøm til computere mm?  Eller skal man trække stikket helt ud af kontakten?

Stikkontakten sidder ret utilgængeligt, så jeg overvejer at lave noget med en topolet afbryder, men er det nok?

Ken

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #1 Dato: 07, August 2014 - 20:43 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Spørgsmålet er nu: Er det tilstrækkeligt  at slukke på den stikkontakt der leverer strøm til computere mm?  Eller skal man trække stikket helt ud af kontakten?
Godt spørgsmål :)

Jeg trækker altid stikket ud:
1. Når jeg har lukket computeren.
2. Hvis computeren fryser og den ikke kan resettes med tasteturet.

Mvh jj

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #2 Dato: 07, August 2014 - 21:19 »
Hej.

Ud med stikkontakten, det virker. I mit tidligere arbejdsliv reparerede jeg bla.a. teleudstyr på telefoncentralerne, som ofte var temmelig medtaget efter tordenvejr.

Problemet hos private er ofte tilslutning til mere end et "net". Eks:
Lynet slår ned i 230v's nettet og løber til noget tilsluttet elektronik. Elektronikken klarer som regel spændingsspidserne, med mindre det f.eks. også er tilsluttet telenettet. Så løber der store strømme og elektronikken dør. Vi har set mange ødelagte trådløse telefoner, hvor moderdelen er tilsluttet både telenettet og 230v's nettet. Tidligere var telefaxer også et problem af samme grund.

De høje spændinger kan løbe langt i telenettet, jeg har set gnisterne springe på centralerne, selvom lynnedslaget var flere km væk.

Jeg har desværre ingen viden om, hvor godt ADSL modens er isoleret fra telenettet. Herhjemme fjerner vi altid både 230v's stikket og netforbindelsen, hvis der er tordenvejr i nærheden. Nogle af vores bekendte har lært det på den hårde måde!   

//Jørgen

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #3 Dato: 08, August 2014 - 00:31 »
Det lille gab i en lysnetafbryder betyder ikke noget for en lynstrøm, som klarer gabet fra sky til jord.

tag stikprop ud og tag også  lan- net stik ud . Dertil fjernes også dsl leding (telefonledning fra modem)
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #4 Dato: 08, August 2014 - 09:41 »
Jeg render også rundt og trækker stik ud, når det lyner. Men hvad når man ikke er hjemme? (Når vi tager på ferie trækker jeg også stik ud, men ikke når jeg bare tager på arbejde.)

Hvis gabet i en almindelig afbryder ikke kan stoppe et lyn, kan sådan en så: http://www.duemose.com/Lynbeskyttelse

Og hvordan? Kan lynet ikke bare også "fise" igennem sådan en dims? 

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #5 Dato: 08, August 2014 - 10:18 »
Hvis man skulle trække stikkene ud hver gang DMI varsler "Farligt vejr" ville det være næmmere kun at sætte stikket i når komputeren skal bruges  ;D
Med venlig hilsen
John

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #6 Dato: 08, August 2014 - 12:47 »
Nu er vi lige i mit gamle fagområde.  Jeg har sammen med andre kyndige undervist på kurser om lynbeskyttelse.
Den fulde sandhed om lyn er stadig ukendt.
Det man normalt læser om, hvordan de opstår, er kun en af teorierne
Men man ved meget om hvilken virkning de kan have, hvordan lynstrømme kan fordeles og hvordan man kan beskytte sig.

Den transient afleder som er vist i linket, klarer kun en del af beskyttelsen, og det endda mod den lidt sjældne og mindre farlige overspænding mellem stærkstrømslederne. I fagsproget kaldet differentiel overspænding. Dertil kommer at den i sig selv, kan udgøre en brandrisiko.
Så lad være med at investere i den, med mindre den indgår i et egentlig lynbeskyttelsesanlæg med fundamendtsjording, eller ringjordledning. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #7 Dato: 09, August 2014 - 15:46 »
For en del år siden, da jeg var systemansvarlig på et halvstort net, læste jeg en amerikansk bog "Windows NT4 Server" - fra ende til anden, for vi havde lige skiftet til dette styresystem.
Forfatteren, hvis navn jeg har glemt, havde også indlagt et afsnit om lynbeskyttelse, og ifølge ham er en simpel beskyttelse simpelthen af slå 5 knuder på netkablet - pga induktionsdæmpning i knuderne skulle det sænke strømmen fra lynet tilstrækkeligt til at der sjældent sker skader på udstyret. Han hævdede også at have set et lynskadet netværk, hvor den eneste PC, der gik til, var den hvor man havde glemt at slå knuder på kablet ...
Rådet må stå for amerikanerens regning, da jeg ikke er lynekspert, og du vil stadig risikere, at strømforsyningen til hjemmets router bliver ødelagt. Formentlig er den af den type, hvor elektronikken sidder i en sammensvejset enhed ved stikket, og den videre ledning kun fører svagstrøm.
Men for de fleste vil det da være helt gratis at prøve ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #8 Dato: 09, August 2014 - 19:43 »
En simpel knude på ledningen er ikke nok, men da bedre end intet.

Man kan få ringe med jernkerner til formålet som ledninger trækkes igennem men en eller to vindinger. Jeg har monteret printerkabler med sådan nogle. Det var absolut gavnligt dengang vi endnu ikke havde bindende norm for" elektromagnetisk compalitet"  ( besynderligt navn)  de dengang meget dyre printerkort stod af i lange baner blot der var torden langt væk.

Når lele ledningens induktans øget virker det som en forøget impedans for "common mode" signaler, herunder de typiske transienter, forårsaget af induktion fra lyn.

Men man skal ikke tro at det alene giver absolut sikkerhed. 
Jørgen Harbst

Ken Selmer II

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #9 Dato: 12, August 2014 - 14:56 »
Interessante indlæg.

Det bliver nok til en topolet afbryder monteret i en fiks lille kasse under arbejdsbordet til almindeligt dagligt brug og så en bedre mulighed for at trække stikket helt ud.

Den med knuder på netværkskablet har jeg aldrig hørt om, men det er da gratis at prøve :D

Ken

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Simpel lynbeskyttelse
« Svar #10 Dato: 12, August 2014 - 15:24 »
Ken, jeg tror ikke du læste harbsts første indlæg:

"Det lille gab i en lysnetafbryder betyder ikke noget for en lynstrøm, som klarer gabet fra sky til jord."

Jeg ville spare pengene.

Bents.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk