ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bilsyn
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 669
Sidste:
yoyew42253
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 88
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bilsyn (Læst 6830 gange)
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Bilsyn
«
Dato:
27, Januar 2015 - 20:55 »
Jeg har lige været til det første bilsyn med min VW Caddy.
Her blev den kasseret for en ting ved sikkerhedsselen, som man skulle være ekspert for at kunne konstatere.
Denne detalje kan jeg nu. Selen skal ikke bare låse, når der rykkes i den, men ved sammenstød, skal den også gribe personen. Dette fik jeg demonstreret af synsmanden ved lav fart.
Synsmanden sagde, at jeg ikke skulle acceptere, bare at få en ny sele, da det var en fjeder belastet sving mekanisme, der kun skulle renses for undervognsbehandling eller snavs, men hvis der var fejl, skulle den selvfølgelig skiftes uden beregning.
Nu er vognen ikke undervognsbehandlet( og vil næppe blive det da der er 12 års garanti mod gennemrustning), så snavs eller rust kunne være en mulighed.
Jeg kørte forhandleren( som jeg har det bedste forhold til i øvrigt) der absolut ikke var tilsinds, at lave noget uden beregning, da garantien efter købeloven jo er 2 år. Og mekanikeren påstod tilmed også at synsmanden ikke vidste noget om biler !
Jeg er gift med en advokat og hun pegede på, at den omtalte fejl skulle man være fagmand for at kende og det første syn skete jo først efter 4 år ....værkstedet havde jo lige haft bilen til eftersyn for tredje gang, uden at denne detalje var blevet noteret.
Værkstedet fik bilen ind for at skifte selen, hvilke til min store og glædelige overraskelse, skete uden beregning, da jeg ville betale regningen.
Bilen gik derefter gennem syn, dog mod at skulle betale et omsyn.
Jeg fik ikke en forklaring på, hvad årsagen var til betalingsfritagelsen......andet, end de havde været på nettet.
Jeg antager, at de har fundet en graverede fejl ,i stil med dem de tidligere skulle udbedre.....knastkæder der blev for lange.. lys der periodevis ikke ville opføre sig ordenligt....bagdørs gascylindre ophæng, der kunne svigte... og på nettet havde fundet at den slags sager tabes i retten
Er der andre af jer der har haft lignende oplevelser?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Bilsyn
«
Svar #1 Dato:
28, Januar 2015 - 23:12 »
Jeg har ikke fået lavet noget på garantien, men har været ude for samme fejl ved syn af bil.
På min bil var det en lille kugle nede ved selerullen der triller ud og blokerer selen. De tester det ved at trække i selen under hård opbremsning. Ideen er at selen ikke kan give sig ved sammenstød eller hvis bilen vælter, så sikkerheden kan man godt forstå.
Jeg fik at vide at det ikke måtte repareres da det er en sikkerhedsordning. Det er desuden en så slem fejl at synet ikke går igennem, uanset at resten er bilen er ok.
Dog kunne det godt lade sig gøre at reparere fejlen. Det var "bare" undervognsbehandling der var kommet ind i selen og kuglen var for klistret til at rulle nogen steder. Lidt affedtningsmiddel på spray og trykluft fixede det, men sig det ikke til nogen når nu det er ulovligt.
Logget
vh.
Claus
Poulsen
Debattør
Indlæg: 32
Sv: Bilsyn
«
Svar #2 Dato:
29, Januar 2015 - 06:52 »
Til 12-års synet blev min Avensis kasseret af samme årsag. Opstramningsmekanismen virkede upåklageligt, men skidt og møg på sele og føringer gav for stor friktion. Jeg pillede selen af og vaskede den og føringerne i mild sæbevand. Efter tørring fik føring ved skulderen en dråbe silicone. Så virkede det hele, og gik gennem gensynet.
Men det er nok for dyrt at få faglærte mekanikere til at agere vaskekoner
Med venlig hilsen
Stig
Logget
PSP
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Bilsyn
«
Svar #3 Dato:
30, Januar 2015 - 20:47 »
Jeg har selv oplevet denne test under flere syn. Pudsigt nok testes kun selen på førerpladsen. Ret beset burde det vel være alle selerne der afprøves (selv om førerselen nødvendigvis må have den største anvendelseshyppighed)
Logget
vh
Poul Skadborg
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Bilsyn
«
Svar #4 Dato:
01, Februar 2015 - 20:11 »
Nu viste synsmanden mig forskellen ved, at jeg sad i højre side under testen, for at prøve hvad han mente og forskellen var ret klar
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bilsyn
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[
I dag
ved 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver ridder af England
Rusland blokerer for FN-overvågning af sanktioner mod Nordkorea
Harvard Universitet fjerner bogbind lavet af menneskehud
OL-drømmen var pakket langt væk, men nu skal Line til Paris: "Det bliver så fedt!"
Busulykke i Sydafrika tager livet af flere passagerer
International domstol beordrer Israel at sikre madforsyning i Gaza
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået nyt hjem i Jylland
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel for svindel med kundernes penge
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terrorangreb i Moskva modtog penge fra Ukraine
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner på at holde sin største virksomhed i landet
Frankrig genoptager støtte til palæstinensisk flygtningeorganisation
Letlands udenrigsminister trækker sig efter straffesag
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevold i Haiti alene i år
Efter sygdom: Paven prædiker igen til påskemesse
Visitationszone forlænges yderligere efter drabsforsøg i Holbæk
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sult i Gaza kan tælle som krigsforbrydelse
11 mennesker dræbt af cyklon på Madagaskar
Kreml beder populært russisk socialt medie om at være 'mere opmærksom' efter koncert-massakre
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Israel
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give problemer i trafikken
Nyt fra ing.dk
Kun én eneste landvindmølle blev tilsluttet elnettet i 2023
Tidligere Wikileaks-medlem forrådte Julian Assange: »Jeg kan ikke retfærdiggøre det, vi lavede«
Man må svømme, før man kan gå i rummet: Astronauter på dybt vand
Europa kommer sent til atomkraftens fremtid: »Et kapløb er undervejs«
Global opvarmning er med til at udskyde frygtet negativt skudsekund
Ekspert efter kollaps: Spinkle bropiller må skyldes arkitektoniske hensyn
Storbritannien kalder på handling: AI vil få energiforbruget til at eksplodere
Voldsom soludbrud varsler kaos: Vi er ikke rustet til at modstå udfald på elnettet
Verdens største solcelleproducent fyrer hver tredje medarbejder
Myter og mangel på kaos står i vejen for sikker drift
Containerskib mistede fremdrift inden påsejling af bro
Aktivt kul og ozon kan fjerne 95 procent af medicinrester i spildevand
Ungarn blokerer EU-lov om naturgenoprettelse
Lods stod ved roret, da Mærsk-chartret skib påsejlede bro
Texas åbner verdens første kommercielle fabrik til grøn diesel
AI gør svindelnummer lettere: »Jeg synes, det er enormt bekymrende«
Analytiker: Polen - eller Nato - kunne let have elimineret ‘vildfarent’ russisk missil
Blogindlæg: #PFAS uden grænser
Techtopia #321: Techgiganternes kamp mod misinformation
Myndigheder strammer op efter kritik af sikkerheden: Nye test skal forberede på nedbrud og angreb
EU vil speede godkendelse af biotekprodukter op
Kongen overrakte guldmedaljer til to af Danmarks topforskere
Mangel på el spænder ben for grøn stål i Sverige
Avedøreværket mangler tørt brændsel: Regn har gjort dansk halm og flis drivvådt
Løb med professoren
Hvilke elbiler vil overleve med over 100 brands på markedet?
Japansk peberrod skal redde papyrusruller
Drik alene og kør sammen
Værd at vide: Omstridt afstemning sender antropocæn til tælling
Skal vi kopiere USA? Her er tre bud på nyt ministerium for statens sikkerhed
Ugens debat: Store vinger på vingerne
EU vil matche Rusland: Skal producere millioner af 155 mm-artillerigranater årligt
Bristet dæmning på Nordic Waste udløser nu advarsel: »Mikrofiller kan udgøre en sundhedsrisiko«
Verdenshavene steg dobbelt så meget i 2023 som året før
Apple slæbt i retten: Stavnsbinder brugere til egne telefoner og apps
Ørsted og Elia: Nye mølleparker bør være ‘hybrider’ som Kriegers Flak
Blogindlæg: Lækker BMW er også en blindgyde
Over hundrede investeringer i kritisk infrastruktur undersøgt med særlig sikkerhedslov
Blogindlæg: Barrierernes fald: Fra myter til muligheder
Sådan kan Danmark beskyttes mod missilangreb - for 19 mia. kroner
Leder: Temu-bølgen indtager verden på alle niveauer
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Ni selskaber vil lagre CO2 i den danske undergrund
Topmøde skudt i gang med aftale: »Vi skal udløse atomkraftens potentiale«
Hvad er det for en bunker i Gråsten?
Vindmøller til hustage blæser på kritik: Se de nyeste koncepter her
Danmarks undergrund er 250 mio. år ældre end vi troede - og fra Grønland
Jordskred fjernede svensk motorvej: Mistanke om fundamentsjusk
Spørg Fagfolket: Hvor effektivt er et omfangsdræn i tilfælde af skybrud?
Flere søger it-uddannelser: Men der mangler stadig studiepladser