* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30

Forfatter Emne: Bilsyn  (Læst 6830 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Bilsyn
« Dato: 27, Januar 2015 - 20:55 »
Jeg har lige været til det første bilsyn med min VW Caddy.
Her blev den kasseret for en ting ved sikkerhedsselen, som man skulle være ekspert for at kunne konstatere.

Denne detalje kan jeg nu. Selen skal ikke bare låse, når der rykkes i den, men ved sammenstød, skal den også gribe personen. Dette fik jeg demonstreret af synsmanden ved lav fart.

Synsmanden sagde, at jeg ikke skulle acceptere, bare at få en ny sele, da det var en fjeder belastet sving mekanisme, der kun skulle renses for undervognsbehandling eller snavs, men hvis der var fejl, skulle den selvfølgelig skiftes uden beregning.

Nu er vognen ikke undervognsbehandlet( og vil næppe blive det da der er 12 års garanti mod gennemrustning), så snavs eller rust kunne være en mulighed.

Jeg kørte forhandleren( som jeg har det bedste forhold til i øvrigt) der absolut ikke var tilsinds, at lave noget uden beregning, da garantien efter købeloven jo er 2 år. Og mekanikeren påstod tilmed også at synsmanden ikke vidste noget om biler !
 
Jeg er gift med en advokat og hun pegede på, at den omtalte fejl skulle man være fagmand for at kende og det første syn skete jo først efter 4 år ....værkstedet havde jo lige haft bilen til eftersyn for tredje gang, uden at denne detalje var blevet noteret.

Værkstedet fik bilen ind for at skifte selen, hvilke til min store og glædelige overraskelse, skete uden beregning, da jeg ville betale regningen.

Bilen gik derefter gennem syn, dog mod at skulle betale et omsyn.

Jeg fik ikke en forklaring på, hvad årsagen var til betalingsfritagelsen......andet, end de havde været på nettet.

Jeg antager, at de har fundet en graverede fejl ,i stil med dem de tidligere skulle udbedre.....knastkæder der blev for lange.. lys der periodevis ikke ville opføre sig ordenligt....bagdørs gascylindre ophæng, der kunne svigte... og på nettet havde fundet at den slags sager tabes i retten ;D

Er der andre af jer der har haft lignende oplevelser?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Bilsyn
« Svar #1 Dato: 28, Januar 2015 - 23:12 »
Jeg har ikke fået lavet noget på garantien, men har været ude for samme fejl ved syn af bil.

På min bil var det en lille kugle nede ved selerullen der triller ud og blokerer selen. De tester det ved at trække i selen under hård opbremsning. Ideen er at selen ikke kan give sig ved sammenstød eller hvis bilen vælter, så sikkerheden kan man godt forstå.

Jeg fik at vide at det ikke måtte repareres da det er en sikkerhedsordning. Det er desuden en så slem fejl at synet ikke går igennem, uanset at resten er bilen er ok.
Dog kunne det godt lade sig gøre at reparere fejlen. Det var "bare" undervognsbehandling der var kommet ind i selen og kuglen var for klistret til at rulle nogen steder. Lidt affedtningsmiddel på spray og trykluft fixede det, men sig det ikke til nogen når nu det er ulovligt.
 

 




vh.
Claus

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: Bilsyn
« Svar #2 Dato: 29, Januar 2015 - 06:52 »
Til 12-års synet blev min Avensis kasseret af samme årsag. Opstramningsmekanismen virkede upåklageligt, men skidt og møg på sele og føringer gav for stor friktion. Jeg pillede selen af og vaskede den og føringerne i mild sæbevand. Efter tørring fik føring ved skulderen en dråbe silicone. Så virkede det hele, og gik gennem gensynet.
Men det er nok for dyrt at få faglærte mekanikere til at agere vaskekoner :)

Med venlig hilsen
Stig

PSP

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
    • http://www.tech-p.dk
Sv: Bilsyn
« Svar #3 Dato: 30, Januar 2015 - 20:47 »
Jeg har selv oplevet denne test under flere syn. Pudsigt nok testes kun selen på førerpladsen. Ret beset burde det vel være alle selerne der afprøves (selv om førerselen nødvendigvis må have den største anvendelseshyppighed)
vh
Poul Skadborg

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Bilsyn
« Svar #4 Dato: 01, Februar 2015 - 20:11 »
Nu viste synsmanden mig forskellen ved, at jeg sad i højre side under testen, for at prøve hvad han mente og forskellen var ret klar
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk