* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59

Forfatter Emne: Gasfjeder og paneler på galven af hus  (Læst 6796 gange)

Magnusheld

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Gasfjeder og paneler på galven af hus
« Dato: 03, Februar 2015 - 23:45 »
Hej Ingeniørdebat

Jeg skal udarbejde en måde hvorpå nogle paneler på gavlen af et hus, kan skubbes op/drejes op til omkring 80 grader fra udgangsposition, således at der lukkes lys ind.

Panelerne åbnes ved skub indefra. jeg har forestillet mig, at man kunne montere en form for låsbar teleskop-gasfjeder til at holde panelerne på plads, når de åbnes. Jeg ved dog ikke helt hvordan de skal kunne lukkes igen, da dette også skal foregå indefra.
Ellers kunne man måske bruge den form for mekanisme, der bruges i innovationssenge (sofasenge). Kender ikke navnet på pågældende mekanisme?
Mit problem er desuden, at jeg ingen erfaring har med nogen af delene. Derfor vil jeg spørge jer til råds angående hvad der kunne virke bedst, og hvor jeg måske kan købe de pågældende materialer?

På billedet i perspektiv har jeg prøvet at indsætte en gasfjeder samt et leje, der er roteringsakse for panelet. Gasfjerderen og panelet er desuden forbundet ved et drejeled. på billedet ses også det også at vægen gasfjederen monteres på ikke er lang, hvorfor jeg tænker at gasfjederen skal være af teleskop-typen. 
Det tungeste af panelerne kommer til at veje 11 kg.

Et andet problem ses på billede nummer to, hvor gavlen af huset er vist. Her ses det, at den ene side af panelerne og monteringsfladen på huset vil være skrå. hvordan kan jeg montere evt. gasfjeder og leje her.

På forhånd tak
« Senest Redigeret: 04, Februar 2015 - 00:12 af Magnusheld »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Gasfjeder og paneler på galven af hus
« Svar #1 Dato: 04, Februar 2015 - 14:05 »
Prøv at kigge hos Linak. De laver lineære aktuatorer til f.eks. hospitalssenge. De er elektriske os låser automatisk.

MvH,

Bent.

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Gasfjeder og paneler på galven af hus
« Svar #2 Dato: 04, Februar 2015 - 14:55 »
Prøv også at tjekke Venetian Solar. Deres løsning ligner noget du kunne bruge.
Med venlig hilsen
John

Magnusheld

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Gasfjeder og paneler på galven af hus
« Svar #3 Dato: 04, Februar 2015 - 20:21 »
Tak for svar! tror Linak har noget jeg kan bruge.

Er der nogen der har et bud på, hvorledes jeg løser problemet med den skrå monteringsflade ved panelernes ene ende?

Mvh Magnus

Magnusheld

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Gasfjeder og paneler på galven af hus
« Svar #4 Dato: 05, Februar 2015 - 13:38 »
Hvis jeg nu vælger, at roteringsaksen for panelerne centreres, kan jeg så undgå overhovedet at skulle bruge gasfjedre eller linære aktuatorer?

Jeg tænker om der findes en monteringsmekanisme, således at jeg kan skubbe pladerne op til en position mellem 0-90 grader, og så lukke dem igen med en form for udløser. Lidt samme princip som en topnøgle.

pladerne er godt nok 2.9 m lange, men vejer kun 11 kg.
« Senest Redigeret: 05, Februar 2015 - 16:55 af Magnusheld »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk