* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43

Forfatter Emne: Blegning af nye gardiner  (Læst 6577 gange)

lh

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Blegning af nye gardiner
« Dato: 01, Marts 2015 - 14:05 »
Jeg har netop købt nye gardiner, der ifølge forretningen skulle være nøjagtig magen til dem, jeg købte for nogle år siden. De havde også det samme dessin nummer, så det lød helt rigtigt.

Forretningen syede dem for mig, men da de blev hængt op, opdagede jeg, at hvor de gamle gardiner  nærmest er helt hvide, er de nye beige. Da de hænger lige op ad hinanden, ser det bestemt ikke godt ud!

Hverken Borup Kemi (affarvning) eller Colgate (Klorin) kan hjælpe mig. De siger begge, at da gardinet er af kunststof, kan det ikke affarves.

Jeg har tænkt på gammeldags blånelse, men aner ellers simpelthen ikke mine levende råd.

Skal jeg virkelig kassere de nye gardiner, eller er der håb om,at jeg på en eller anden måde kan affarve dem?

På forhånd mange tak for svar!

Med venlig hilsen

Lene H.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Blegning af nye gardiner
« Svar #1 Dato: 01, Marts 2015 - 21:44 »
Selv om det er samme dessinnr behøver farverne ikke at være ens.
Både med mursten ,maling og stof skal man ikke regne med ens farve, medmindre de de enkelte dele er fra samme batch. Gardinerne skal være fra samme stofrulle for at være ens i farven. Det menneskellige øje kan skelne mellem flere tusinde forskellige farvenuancer.  Så det er ikke til at raamme den samme bare ved at bruge samme opskrift.
Det burde fagfolk da vide. Så de er amatører eller løgnagtige i den forretning.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Blegning af nye gardiner
« Svar #2 Dato: 02, Marts 2015 - 00:54 »
Jeg kan tilslutte mig, at fagfolk burde vide bedre - men udover den allerede givne forklaring må jeg påpege, at UV-lys har en blegende virkning på stort set alt, så alene det at dine gardiner har hængt nogle år, gør at du på ingen måde kan regne med at nye har samme farve. Om 5-6 år vil forskellen være mindre, da effekten er størst i begyndelsen.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk