* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37

Forfatter Emne: GPS og software  (Læst 42400 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
GPS og software
« Dato: 18, Maj 2015 - 09:45 »
GPS enheder er efterhånden blevet mange bilisters eje - og de fungerer mere eller mindre godt, afhængig af mærket og brugerens forventninger - og prisen.
Foruden at hjælpe brugeren med at finde vej er der også andre fordele f.eks. ved at få hjælp til at kunne overholde de mange forskellige hastighedsbegrænsninger man dagligt møder.
Gennem en del år har jeg anvendt forskellige GPS fabrikater. De fleste med lidt forskellige funktioner som følge af forskelle i software men i øvrigt nogenlunde velfungerende.
Min seneste TomTom Go, som nu er et par år gammel, har fungeret udmærket. Også selv om softwaren efter min smag er betinget brugervenlig
At enheden nu stopper med at fungere fordi jeg ikke ønsker at betale et ret stort beløb til "forlængelse af abonnementet" finder jeg mindre godt. Jeg har KØBT enheden og ikke tegnet et abonnement!
Jeg kan acceptere, at rettelser i vejføring og andre trafikforhold ikke bliver opdateret hvis man ikke betaler / fornyer det der kaldes et abonnement , men at funktionen af enheden helt ophører når man ikke betaler finder jeg ikke acceptabelt.
Af denne grund vil jeg nu (i arrigskab) overveje at købe et andet mærke hvor jeg før køb kan sikre mig, at lignende afpresningsforsøg / abonnement ikke kommer på tale.

Mon andre end jeg provokeres af en tvungen løbende betaling for noget man har betalt for ved købet.

Hilsen  HP
p

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: GPS og software
« Svar #1 Dato: 18, Maj 2015 - 12:51 »
Jeg har det som dig.
Skal jeg købe nyt kort til den gamle, velfungerende gps? Eller, skal jeg købe en ny gps?

Jeg hader at smide velfungerende elektronik ud.
Det kunne være dejlig dersom man kunne installere et freeware/open source kort fra f.eks. OpenStreetMap
ligesom man kan installere Linux på en gl. laptop.
Ha en god dag

Mikael Boldt

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #2 Dato: 18, Maj 2015 - 17:14 »
Vi bruger en "vandre" GPS fra Garmin med OpenStreetMap. GPS'en er rigtig fin til vandre/cykel brug, men egner sig ikke til bilkørsel. Der mangler vejbanedirigering på motorveje, og der er ingen venlig damestemme (kun bip advarsel ved højre/venstre sving). Er man i knibe, kan "vandre" GPS'en dog sagtens bruges i bilen.

Vi indlægger waypoint på alle de steder vi vil besøge under ferierejser, og indlægger også spor vi kan vandre efter. GPS'en er uovertruffen til dette, med en batteritid på 10-16 timer (genopladelige NiMH). Før afrejse henter jeg det nyeste kort over ferieområdet, og lægger det på et SD-kort i GPS'en. Der er god plads på SD-kortet, men GPS'en bliver lidt langsom i opstart, hvis der er for mange lande indlagt.
GSP'en er en Dakota 20, med magnetisk kompas. Så er kortet altid orienteret rigtigt i forhold til omgivelserne. Ved manglende magnetisk kompas, skal GPS'en bevæge sig 10-20 m for at kunne orientere kortet rigtigt (gælder også for de bil GPS'er, vi har været i nærheden af).

Garmin har også en Oregon 600/650, der vist skulle være bedre til bilkørsel (også her kan OpenStreetMap bruges). Jeg dog ingen erfaring med Oregon'en, der er fysisk større og noget dyrere.

//Jørgen

   

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #3 Dato: 19, Maj 2015 - 01:03 »
Jeg er dybt chokeret over HPs oplevelser, og det vil afskrække mig fra at købe mærket, hvis dette er standard!  >:(

Selv har jeg til nu holdt mig til billige GPS-eenheder: Jeg har en håndenhed, der er velegnet til geocaching, men ikke andet.
Og så slider jeg nu på min anden Garmin Nüvi. Jeg kan ikke huske modelbetegnelsen på den første, som havde lille skærm og kun dansk kort, men min nuværende model 1490T er købt i 2011  og fungerer fortsat fint, skønt jeg ikke købte kortopdatering med. Det sker selvfølgelig at jeg pludselig kører på "bar mark", når jeg vælger en nyanlagt vejstrækning - eller at maskinen ikke kan finde en rundkørsel, som er anlagt senere. Men den har da ledt mig gennem en del europæiske lande og kun i Sevilla har jeg haft noget der lignede problemer. Den danske stemme er dog ikke god til at udtale vejnavne.
Og så har den ikke lært, at det danske æ er en ægte vokal og ikke en ligatur! Det er en mindre gene, når man skal vinde vej til en bekendt med adresse på Præstegårdsheden - men man lærer jo hurtigt at skrive ae i stedet. Æ virker ikke, selv om bogstavet findes på apparatets danske tegnsæt!

Jeg har nylig diskuteret GPS med min søn, som i den senere tid har brugt sin smartphone i stedet, men finder den mindre brugervenlig, så han overvejer nu igen at købe en "ægte" bil-GPS. Det ser dogikke ud til at alle er enige med ham - jfr. denne FDM-test:
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/gps/gps-apps-til-android

Jeg har endnu til gode helt at fatte, hvad man får ekstra, hvis man køber de meget dyre modeller - men det er nok bare mig!
Mvh. Morten Jødal

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #4 Dato: 19, Maj 2015 - 09:59 »
Jeg står overfor at købe ny GPS, og tomtom er da inde i udvalgsbilledet.
Jeg har hørt meget godt om tomtom, og regnede faktisk med at det var det mærke jeg ville vælge.
Men efter at have læst HP's historie om at en tomtom simpelhen dør, den dag den fylder 2 år, har da udsat valget.
Er det virkelig sådan, som du skriver, HP??
Knudr

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #5 Dato: 19, Maj 2015 - 10:41 »
De seneste par dage har min TomTom kun vist klokkeslæt og intet andet under kørsel på i alt ca. 100 km de to dage.
I dag til morgen var en funktion, som viser trafikforhold (bjælke i højre side af skærmen) forsvundet mens resten så ud til at fungere.
Samtidig fik jeg pr. mail besked om, at jeg endnu, trods overskridelse af betalingsfristen, endnu kunne nå at betale "abonnementet" og få nogle funktioner tilbage!
Hvad kaldes sådan noget?

Hilsen
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #6 Dato: 19, Maj 2015 - 12:47 »
Hvad kaldes sådan noget?

Mit umiddelbare svar er: "fup".

Men skal det nuanceres en smule, så har du sikkert ved at bryde pakningens segl accepteret nogle forretningsvilkår (som du forhåbentlig let har kunnet se inden du åbnede).

Funktionen med trafikforhold havde jeg hørt om som en fordel hos netop TomTom, og den havde fået mig til at overveje mærket til min næste GPS, skønt jeg bedre kan lide brugerfladen hos Garmin (eller også er det fordi jeg har vænnet mig til den, TomTom har jeg kun set kortvarigt under kørsel med andre).
Men kan det tænkes, at det kun er denne funktion, du havde et toårigt abonnement på med i prisen?
I så fald er ordet lidt mildere, men påmindelsen ved at lukke helt ned et par dage må vist kaldes ret kunde-u-venlig!

Jeg har selv købt en Garmin, hvor der var inkluderet 1 kortopdatering efter købet - nok mere af hensyn til forhandlerne, som så godt kan tillade sig at have enheden liggende et halvt år og alligevel love kunderne nye kort; til min næste vil jeg stærkt overveje at inkludere en livstidsopdatering af kortene, men på det punkt har Garmins prispolitik været lidt grov...
Til gengæld er virkningen af IKKE at opdatere kun, at der ved opstart efter et år kommer et skærmbillede om forældede kort. Det kan umiddelbart klikkes væk - og holdt forøvrigt op med at komme efter nogle måneder.

Men jeg er meget nysgerrig efter at høre, hvordan det videre går HP!
Mvh. Morten Jødal

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #7 Dato: 19, Maj 2015 - 13:09 »
Jeg vil lade solen stå op nogle gange før jeg foretager mig noget, som jeg senere måske fortryder.
Vrede er en negativ og lidet saglig følelse!
Når jeg har besluttet mig for reaktionen vil jeg ikke lægge skjul på det her.

Hilsen
HP
p

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #8 Dato: 21, Maj 2015 - 15:26 »
Det forstår jeg ikke, da min go1000 blev 2 år fik jeg en mail om at jeg kunne forny abb. Det valgte jeg ikke at gøre da det var for dyrt.

Jeg gav konen min og købte en ny Tomtom  med livstids kort og live trafik.

Konens har virket upåklageligt i over et år, dog med "gammelt" kort og ingen trafik meldinger.

Det med at den ikke virker mere tror jeg simpelhen ikke er Tomtom´s skyld.

Jeg er med på et GPS forum, og jeg har aldrig hørt om dette.

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #9 Dato: 21, Maj 2015 - 15:30 »
Du skriver:
"Samtidig fik jeg pr. mail besked om, at jeg endnu, trods overskridelse af betalingsfristen, endnu kunne nå at betale "abonnementet" og få nogle funktioner tilbage!"

Hvis du bare har købt en GPS og INTET andet er der ingen betalingsfrist. Abb ophører bare når man ikke forlænger.

Du skriver her nærmest som om at Tomtom truer dig??????? >:(

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #10 Dato: 22, Maj 2015 - 17:19 »
Her i Canada, er de alle begyndt at saelge GPS'er til bilerne med "gratis" livstids opdateringer af kortet, det bliver sagt at de led under konkurrencen fra de gratis Google maps paa mobiltelefonerne.
Fsktisk saa mener jeg at Google virker meget bedre end min (1 aar gamle) GPS. paa google maps kan jeg udover at soege paa vejnavne soege paa firmanavne og det hjaelper mig meget.
Min GPS er elendig, den kender ikke den vej jeg bor paa !!!!  da jeg fik den skrev jeg mit addresse ind, men fik besked paa at 15 sideroad( som det staar paa vejskiltet)  ikke eksisterede, saa proevede jeg med sideroad 15, fandtes heller ikke 15th sideroad fejlede ogsaa. saa satte jeg mig ud i bilen og koerte hen foran naboens hus (man vaelger jo aldrig ens rigtige addresse, saa en biltyv vil vide hvilket hus man kan begaa indbrud i da ejeren ikke er hjemme  :-X) og valgte dette sted som min addresse. da jeg dagen efter koerte hjem sagde en klar stemme at jeg skulle dreje til hoejre af 15 S-D-R-D  saa nu ved jeg hvor jeg bor :-)
Den fidus med at saelge noget som kraever en regelmaessig betaling er en god fidus for firmaerne. Jeg er bange for at det er noget vi vil se mere til. Jeg har kunder som under ingen omstaendigheder vil koebe min konkurrents produkter, for de skal vaere koblet til internettet saa man har let adgang til service -- og det koster et maanedeligt beloeb. Hvis man glemmer at betale bestaar servicen i at ens system holder op med at fungere, et system man har betalt for i dyre domme. Andre firmaer kan ikke servicere det fordi alle justeringer foretages over internettet -- hvor smart :'(
Kender i til andre produkter hvor man skal betale et fast gebyr for at faa det til at virke? Alle de nye produkter som nu bliver lavet til IOT ( Internet Of Things) er jo perfekte til at opkraeve lidt penge. -- Maaske forst naar man er blevet saa vant til at bruge dem at man ikke kan undvaere dem.
Nu venter jeg spaendt paa den neste besked paa min GPS for i sidste uge fortalte dem mig at mit kort nu var 1 aar gammelt og at jeg kunne koebe et nyt ved at gaa til deres webside. Mon det stopper her??
Karsten

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #11 Dato: 22, Maj 2015 - 20:40 »
Sidste års julegave er først købt for nylig. Min hustrus gave til undertegnede skulle være et nyt GPS ur.

Der var 3 store fabrikater, der havde min interesse. Ved køb hos 2 af firmaerne, skal indstilling/opsætning af urene foregå via deres hjemmesider. Løbe/navigationsdata skal også omkring firmaernes hjemmesider. Hvis firmaet af en eller anden grund lukker, så er uret nærmest ubrugeligt. Så disse firmaer blev fravalgt pga af dette forhold. Der kunne måske også som Karsten skriver, på sigt blive opkrævet betaling for brug af hjemmesiderne.   

Produkterne fra det sidste firma var lidt ustabile, så jeg ventede med julegaven. En træls beslutning, men god. I slutningen af marts blev der frigivet en ny lovende model. Uret er købt, og alt virker over al forventning.
Rigtigt legetøj for store drenge (MK). Så tålmodighed betaler sig en gang imellem.

Min skepsis over for de 2 firmaer er måske overdrevet, men mit legetøj plejer at holde i rigtig mange år.

//js
« Senest Redigeret: 22, Maj 2015 - 20:42 af j_skib »

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #12 Dato: 26, Maj 2015 - 11:43 »
Mine overvejelser går mere og mere i retning af at udskifte GPS'en med en anden.
Siden jeg undlod at betale et beløb til abonnementet på enheden har jeg nogle dage oplevet, at der i forskellige områder på Sjælland ikke er GBS-dækning i længere perioder ad gangen.
I dag til morgen for eksempel omkring ½ time - på en strækning hvor der normalt er god dækning på hele kørestrækningen - på Københavns Vestegn.
For mig ligner det en påmindelse - hvor man målrettet reducerer modtagestyrken på GPS signalet - så kan man lære det!

Men jeg overvejer stadig.
Hilsen
p

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #13 Dato: 26, Maj 2015 - 14:08 »
På baggrund af ovenstående indlæg har jeg Googlet mig frem til denne interessante artikel:
http://www.xn--ivanfrer-o0a.dk/2014/11/aarets-bedste-gps-2014-2015/

Om forfatteren er upartisk ved jeg ikke  ???

m.v.h.
Uffe

Hvorfor sidde inde
når alt håb er ude

Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: GPS og software
« Svar #14 Dato: 26, Maj 2015 - 15:41 »
Om forfatteren er upartisk ved jeg ikke  ???

Det ved han tilsyneladende selv!  8) For den allerøverste tekst i artiklen er: ARTIKLER / TOMTOM

Bortset fra det kan han godt have ret, og hans eksempel med den gamle lillebæltsbro viser da klart mere detaljerede oplysninger på TomToms kort den dag.
Jeg tilbragte selv eftermiddagen på Hotel Trinity næsten lige under broen og kan bekræfte, at den var totalt spærret i nogle timer pga broløb. Til gengæld var dette skiltet så tydeligt på tilkørselsvejene (herunder E20), at man skulle være mere end dum for ikke at finde en alternativ rute, hvad enhver GPS jo straks registrerer.

HP rejser imidlertid spørgsmålet, om hans GPS har "indbygget forældelse", og det er noget helt andet end kortenes kvalitet.
For mig er det afgørende, når man køber et stykke hardware med indbygget software -som her er vital for funktionen - at softwaren fortsætter med at fungere i hardwarens levetid; den kan blive dybt forældet og uhensigtsmæssig, men den skal FUNGERE.
Måske var det en ide for HP at skrive til TomToms danske afdeling og spørge, om hans oplevelser kan have den årsag han mistænker? Og hvis ja, om det også vil gælde nye modeller?
Beskrivelsen af periodiske fejl efterlader os med en lille tvivl om han i virkeligheden blot har fået en mandags-GPS, hvis hardware er begyndt at svigte - tilfældigvis samtidig med, at hans "abonnement" på en eller anden tjeneste også udløb?
Det vil i så fald være alt for tidligt - men alle kan jo være uheldige.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk