* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43

Forfatter Emne: Koksvægges bæreevne  (Læst 17277 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Koksvægges bæreevne
« Dato: 22, Juli 2015 - 18:31 »
Vi har overtaget en lejlighed fra 1930 hvor der er en koksvæg mellem køkken og bad. Jeg vil gerne sætte nogle overskabe op i køkkenet, men mener ikke, at væggene kan bære dem uden videre. Er der nogen muligheder for at lave en form for forstærkning, så det kan lade sig gøre?
Venlig hilsen Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Koksvægges bæreevne
« Svar #1 Dato: 24, Juli 2015 - 18:18 »
Jeg har aldrig selv set en koksvæg og jeg har hidtil ikke fundet oplysninger om bæreevne.
Måske kan du finde oplysninger her?
Indvendige vægge af koks.
https://www.bolius.dk/indvendige-vaegge-af-koks-18951/

KAB - Brug de rigtige søm og skruer.
http://www.kab-bolig.dk/beboere/at-bo-til-leje/gode-raad/brug-de-rigtige-soem-og-skruer.aspx

Bærende vægge.
https://www.bolius.dk/baerende-vaegge-18659/

Har du prøvet at fastgøre en skrue med ravlplugs for at måle, hvormeget den kan bære aksialt og som snitkraft?
Hvormeget veje overskabe med fuld last?
Hvormanger skruer kan du bruge for at fastgøre skaberne?
Kan du forstærke koksvægen ved at pålime en plade af vandsfast krydsfiner?

Mvh jj

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Koksvægges bæreevne
« Svar #2 Dato: 24, Juli 2015 - 22:49 »
En koksvæg, således som jeg har mødt dem, er ikke særlig stabil og smuldrer let.

Det er altid en god ide, at opsætte en vandret træliste, som overskabene kan støtte på. Denne liste sikrer, at skabene alle hænger i samme højde og i det aktuelle tilfælde kan den jo fastgøres med et stort antal skruer. Listen betyder også, at den lodrette kraft fra skabene optages af denne.

De skruer, der anvendes for oven i skabene skal så kun optage udrykningskraften fra skabene og denne kraft burde kunne optages ved anvendelse af passende skruer, men de fleste ophængningsbeslag tillader desværre kun anvendelse af to skruer. Er det muligt også for oven at anvende et vandret bræt, kan dette fastgøres med mange skruer, som anbefalet flere steder, og skabene ophænges så i dette bræt.

Afhængigt af hvad der er på den anden side af væggen, kunne man måske anvende gennemgående skruer, men det vil så helt bestemt betyde, at der skal monteres en liste på den anden side af væggen for at få tilstrækkeligt modhold.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Koksvægges bæreevne
« Svar #3 Dato: 25, Juli 2015 - 00:29 »
Sådan kan det også gøres:
http://www.billigskabe.dk/shop/aabent-topskab-uden-3922p.html

Få evt. din tømrer til at save et bræt igennem, med et 45 graders snit, på hans stationære rundsav.

Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Koksvægges bæreevne
« Svar #4 Dato: 25, Juli 2015 - 10:37 »
Mange tak for svarene og de gode råd.
Jeg er i den heldige situation, at  badeværelset på den anden side af væggen er ved at blive renoveret, og der er ikke pudset op endnu.
Så jeg forestiller mig at montere 6 ankre i væggen med modhold på den anden side og gøre en krydsfinerplade, ca. 20 mm tyk fast til dem. Pladen skal så være lidt højere end skabene så ankrene kan monteres i pladen over og under skabet med møtrikker. Det nederste af pladen kan så også være fæste for bundlisten, som jeg er en stor tilhænger af. Jeg kan så yderligere fastgøre pladen med mange små skruer som foreslået.
Jeg er ikke så meget for at lime pladen fast, hvis jeg skal have den ned på et tidspunkt er der risiko for at væggen følger med.
Den skråtskårne liste er en god ide, men jeg tror ikke den i sig selv kan bære.
Og under alle omstændigheder skal vi ikke sætte de tungeste ting i skabet.
Venlig hilsen
Eigil Winkel
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Koksvægges bæreevne
« Svar #5 Dato: 01, Oktober 2015 - 20:21 »
Til orientering sidder skabet der nu. Det måler 240 cm i bredden og 100 i højden og består af 3 skabe. Det sidder på en 16 mm krydsfinerplade der er sat fast med 6 stk.10 mm gennemgående bolte med store skiver på den modsatte side samt et stort antal skruer med dobbeltsikrede dyvler. Desuden hviler det på en gennemgående liste 24x24 mm.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk