* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59

Forfatter Emne: Opladelige cykelbatterier  (Læst 7763 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Opladelige cykelbatterier
« Dato: 10, November 2015 - 20:50 »
Jeg har undret mig over at der er fem stikben på min cykel der passer ind i mit cykelbatteri. Er det fordi der er tre 12 volts celler der bliver mixet til 36 V i styre enheden?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opladelige cykelbatterier
« Svar #1 Dato: 10, November 2015 - 22:01 »
Jeg tvivler. Den "intelligente" ladestyring er indbygget i batterikassen og de ekstra ben kan udover signal for ladetilstand være forsyning til lygterne og dublering af kraftstikkene.

Cellerne er på 3,6V nominelt pr. styk og batterikassen indeholder derfor et eller flere batterier af 10 serieforbundne celler, der hver især er forbundet til balanceringskredsløbet.
Hvis det er lavet rigtigt vil balanceringskredsløbet have en yderligere funktion, der lukker batteriet ned hvis bare én celle kommer under kritisk ladetilstand, da yderligere afladning vil destruere cellen.
På min Panasonic motor er der 2 batterier af 7 celler i serie i batterikassen, og styringen kan lukke af for kun det batteri med den syge celle.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige cykelbatterier
« Svar #2 Dato: 21, December 2015 - 21:30 »
Hvor ved du fra at dit batteri indeholder 7 celler Ebbe?

Jeg savner en beskrivelser af hvad og hvorledes batteri, motor og motorstyring er opbygget. Jeg har søgt på nettet for en sådan beskrivelse fulgte ikke med cyklen
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opladelige cykelbatterier
« Svar #3 Dato: 28, December 2015 - 00:33 »
Google ved alt, og så åbnede jeg såmænd bare batterikassen, hvilket afslørede de 2 batterier af 7 celler i serie, hver især med et balancekabel til printet.

Linket nedenfor kan føre dig videre til en verden af viden om elcykelbatterier.

http://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/panasonic-akku-10ah-zerlegen-und-schnellladef%C3%A4hig-machen.21504/
« Senest Redigeret: 28, December 2015 - 00:36 af E. Tranberg »

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Opladelige cykelbatterier
« Svar #4 Dato: 28, December 2015 - 23:08 »
Fin info. Jeg har et cykel batteri, der har virket fint i ½ år, men har nu oplevet at starte men meget lavt niveau: ingen "streger" for kapacitet og "ramme" symbol for batteri blinkede. Så er vi vist ret langt nede. Har opdaget at når oplader siger grøn= opladet, så kan jeg snyde den til at oplade mere: oplader ud af batteri, god pause, tænd for oplader FØR den sættes i batteri og den lader lystigt op til niveau som da den var ny.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk