* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 25
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 27
I alt: 27

Forfatter Emne: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?  (Læst 10084 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Dato: 27, November 2015 - 19:56 »
Hej folkens,

Er der nogen af jer som ved hvad de klistermærker der følger med LEGO-modeller er lavet af?

De er lavet af sådan en slags tynd plastic, ret blødt. Det modstår både acetone og cellulosefortynder.
(altså, selve mærkerne, ikke det klister der er bagpå)

Grunden til at jeg spørger er, at jeg gerne ville lime dem på klodserne i stedet for at lade dem klistre selv.
Men det kan jeg ikke, hvis jeg ikke kan opløse dem. LEGO-klodserne kan opløses med acetone (man kan lime LEGO med acetone  :) ).

Nogen der ved noget?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #1 Dato: 30, November 2015 - 00:16 »
Jeg ved ikke noget præcist, men de fleste bløde plasttyper modstår de opløsningsmidler, der findes i private hjem - herunder de to midler du har. Det gælder blød PVC, PE og PP. PVC er det mest sandsynlige gæt, men jeg har aldrig undersøgt det.

Noget andet er så, at jeg ikke helt forstår dit spørgsmål. Hvis du vil sætte labels på med din egen lim, skal du vel netop ikke opløse plasten, som etiketten er trykt på, men kun fjerne limen på bagsiden? Og den kan uden tvivl opløses i acetone. Jeg ville dog måske først prøve rensebenzin, som er blidere mod de fleste plasttyper.
Men skriv igen, hvis jeg helt har misforstået dig!

Man kan købe en PVC-lim på små tuber. Den bruges til at reparere plasthavemøbler, luftmadrasser og gummibåde - og den kan sikkert også klæbe dine labels permanent fast, når du først har fjernet fabrikkens lim.

P.S. Selve legoklodserne er lavet af ABS-plast.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #2 Dato: 30, November 2015 - 07:31 »
Tak for svaret, Morten.

Grunden til at jeg nævner 'opløsning' er, at det er min erfaring at når plastic skal limes sammen, så fås det bedste resultat når overfladen kan opløses af limen.
Eksempelvis cellulosefortynder til plasticbyggesæt, og acetone til akryl.

Hvis man limer plastic med noget som ikke opløser overfladen, kan det som regel trækkes fra hinanden igen, uden større vanskelighed.

Selvfølgelig skal 'opløsningsstyrken' ikke være så høj, at etiketten forsvinder (at lime flamingo med cellulosefortynder-baseret lim giver ikke nogen stor succes  ;) )

Den PVC-lim du nævner, kan den så lime på LEGO?
Og hvis den ikke kan, kunne man så forestille sig at man kan blande PVC-lim med acetone, og så få en kombinationslim som kan lime på begge dele?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #3 Dato: 30, November 2015 - 09:14 »
Jeg vil tro PVC-limen også kan lime ABS-plast, men jeg har ikke prøvet.
Alternativt kunne du jo duppe overfladen af klodsen med acetone, så den får en blød overflade,  smøre lim på den bløde plastetiket, og så samle mens begge overflader er bløde. Det tror jeg mere på end at eksperimentere med selv at blande en ny limtype.

Men jeg er bange for, at jeg må opfatte pårojektet som et trial-and-error-område.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #4 Dato: 30, November 2015 - 19:50 »
Det må jeg prøve.

Hvis PVC-lim også kan lime på klodsen, så er det jo det helt rigtige!

Når jeg leder efter PVC-lim på nettet, taler nogle om at anvende tagrendelim fordi det er billigere.

Med de mængder jeg skal bruge er prisen lidt ligemeget, men er PVC-lim og tagrendelim det samme?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #5 Dato: 01, December 2015 - 17:44 »
Hvis du bruger tagrendelim, så gør det udendørs i blæsevejr hvor vinden blæser væk fra dig så du ikke indånder dampene fra limen.........for ellers risikerer du en kraftig hovedpine af et par dages varighed :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #6 Dato: 01, December 2015 - 17:56 »
Hej Bjarke,

Tak for rådet.

Selv om jeg ikke lige kan få kombinationen 'udenfor i blæsevejr' og et antal løse plasticklistermærker mindre end et frimærke til at gå op...  ;)

« Senest Redigeret: 02, December 2015 - 07:19 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #7 Dato: 01, December 2015 - 23:49 »
Citér
Selv om jeg ikke lige kan få kombinationen 'udenfor i blæsevejr' og et antal løse plasticklistermærker mindre end et frimærke til at gå op...


Øvelse gør mester - men ellers er der jo også andre måder at undgå at inhalere dampene fra limen.

Hvad er det mon i "tagrendelim" der gør det ekstra farligt??


Mvh.
Claus

PS: Så vidt jeg husker kan Bjarke godt li' at blive kaldt for Bjarke.....
« Senest Redigeret: 02, December 2015 - 14:04 af SuperClaus »
vh.
Claus

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #8 Dato: 02, December 2015 - 07:23 »
Hvad er det mon i "tagrendelim" der gør det ekstra farligt??

Ja, det ville jeg egentlig også gerne vide.
Jeg har samlet et hav af plasticmodeller som barn, og anvendt både benzin, acetone og cellulosefortynder til alt muligt hele livet.
Er tagrendelim værre end disse?

PS: Så vidt jeg husker kan Bjarke ikke så godt li' at blive kaldt for Bjarne.....

Hvad taler du om?!?
( ;) )
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #9 Dato: 02, December 2015 - 10:07 »
Jeg taler om den lim som kaldes tagrendelim der anvendes til netop tagrender, der som en overraskelse for mig gav mig hovedpine i flere dage.....hver gang jeg brugte den uden filtermaske...... jeg får ikke tømmermænd og har aldrig hovedpine( til stor ærgrelse for min kone :) ) og er ikke generet af acetone, styren, benzin, cellulosefortynder, sprit, men kan ikke døje lugten af petroleum og får det dårligt af terpentin.
Hvad denne lim indeholder ved jeg ikke, men den hører ind under de materialer jeg helst undgår
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #10 Dato: 02, December 2015 - 10:24 »
Jeg taler om den lim som kaldes tagrendelim der anvendes til netop tagrender, ...

Uden at være sikker, tror jeg du forveksler mit spørgsmål til Superclaus med et spørgsmål til dig(?)

Det er fordi han skriver, at du ikke kan lide at blive kaldt 'Bjarne', og det havde jeg gjort i mit svar til dig (hvilket du må undskylde).
Da Superclaus så nævner det, skynder jeg mig at rette det i mit indlæg, og for sjov spørger jeg Superclaus om 'hvad han taler om', da det jo nu er korrekt.
Dette var udelukkende for at generere en humoristisk effekt  ;D

Du skal stadigvæk have tak for advarslen, hvis og når jeg skal til at eksperimentere, så skal jeg have det i tankerne.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Klistermærker til LEGO-modeller, opløsningsmiddel?
« Svar #11 Dato: 02, December 2015 - 14:08 »
Hej Mads

Jeg tror faktisk Bjarke forsøger at svare/uddybe på mit spørgsmål ang. tagrendelim og hvorfor det skulle være ekstra "farligt" i forhold til så meget andet.

Mvh.
Claus

PS
Citér
Hvad taler du om?!?
( ;) )
  - ja, det ved jeg efterhånden ikke..... 8)
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk